• Anonym (1234)

Beslut om SGI

Hej!

Jag har jobbat som vikarie sedan December 2012 - Maj 2013 och har då ibland jobbat 10 dagar under en månad och ibland så lite som 7 dagar. I juni fick jag ett sommarjobb på ett boende men blev sjukskriven efter bara några dagar av jobb pga min graviditet men tog dock aldrig ut ersättning från försäkringskassan. Var sjukskriven från 27 Juni - 8 Augusti och började jobba på restaurang den 9e Augusti och fick heltid fram till sista December. Jag själv har räknat ut att jag bara jobbat 200 dagar fram till December (när det finns ett krav på att ha jobbat 240 dagar) men fick beslut att jag ska få 80 % av min senaste heltidslön vilket inte riktigt går ihop för mig. Kan det vara så att FK har räknat in mina dagar då jag var sjukskriven fastän jag inte tog ut ersättning?  Hur räknar man dom dagar jag varit sjukskriven? Gör FK undantag när det gäller att ha jobbat 240 dagar? Är det enbart dom dagar jag skulle ha jobbat eller räknar man från 27 Juni - 8 Augusti alla dagar? Jag är väldigt orolig att FK ska dra in beslutet och behöver bli försäkrad om att jag räknat fel. Väldigt tacksam för svar.

• Svar på tråden Beslut om SGI
  • Försäkringskassan

Hej!

Det du hänvisar till kallas för 240-dagarsvillkoret. För att uppfylla det behöver man haft rätt till en sjukpenninggrundande inkomst (SGI) i 240 kalenderdagar före beräknad födelse. Oftast innebär det att man har arbetat under hela den tiden, men i vissa fall kan man uppfylla villkoret ändå.

Det här kan hända om man först har haft ett arbete som ger rätt till en SGI men sedan blir till exempel sjukskriven eller arbetssökande och skriver in sig på Arbetsförmedlingen. Det kallas för SGI-skydd, och innebär att man får behålla sin inkomst trots att man inte längre arbetar.

För att ha rätt till en SGI gäller det normalt att man har för avsikt att arbeta under minst sex månader.

Här kan du läsa mer:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst/

Hälsningar
    Harry, handläggare

• Anonym (1234)

Jag hade inte rätt till SGI när jag blev sjukskriven, räknas de dagar jag var sjukskriven ändå in till SGI? Har dock varit medlem i arbetsförmedlingen sedan oktober 2012, kan det ha "räddat" min situation?

• Försäkringskassan

Hej!

Eftersom vi endast kan svara på generella frågor i detta forum kan jag inte ge dig ett svar på vad

som gäller för just dig.

Du kan istället ringa oss på Kundcenter 0771-524 524 så kan vi hjälpa dig och vid behov

även be en handläggare kontakta dig angående din fråga.

Du når oss på Kundcenter måndag-fredag 08.00-21.00, lördag 08.00-15.00 och söndag

15.00-21.00.

Hälsningar

Emil, handläggare

Svar på tråden Beslut om SGI