• Anonym (Stressad)

Så stressad, vet inte hur jag ska slappna av

Hej allihopa!
    Jag har lagt detta i känsliga rummet för att jag vill vara anonym.
    Jag har under en tid legat i fejd med en av mina vårdgivare för att de har:
    1) först vägrat att ge mig vård jag har laglig rätt till och,
    2) Sen när det uppdagades inte skött sig korrekt i alla fall.

Verksamhetschefen som även är chef för en liknande mottagning i samma landsting men i en närliggande stad blev påkopplad först efter att jag har kontaktat patientnämden, och hon (verksamhetschefen alltså) var helt bestört över vad hennes personal håller på med.
    nu ska jag flyttas över till den andra mottagningen, så allt är egentligen löst.

Så egentligen borde jag inte vara stressad, men är det så in i hellskotta ändå.
    Jag sover dåligt (trots sömnmedicin) och drömmer konstiga drömmar.

Jag är annars en mycket aktiv kvinna som tränar mycket och håller igång, men förra veckan blev det ingen träning alls och denna veckan endast ett pass än så länge. Jag skulle tränat idag men ögonen svider av trötthet, huvudet dånar och magen är i totaluppror.

Jag vet att jag borde vila, men samtidigt så pockar både träningssamvetet och pluggsamvetet på mig.
    Träningssamvetet och jag har kommit överens om att jag ska be min man rasta sin fru på en promenad när han kommer hem.
    Pluggsamvetet och jag är fortfarande osams, för jag behöver verkligen studera för att inte komma efter.

Min bästa vän som är ssk säger barsk att jag inte får träna idag, men hon gick motvilligt med på prommenader.

snälla alla kloka människor här, ge mig tips! 

• Svar på tråden Så stressad, vet inte hur jag ska slappna av
  • Anonym (Meditera)

Meditation hjälper för mig. Du slappnar av, så att du kanske kan sluta med sömnmedicinen, för i längden blir du beroende av den. Inte bra.

Finns kanske någon meditationskurs i närheten? Annars kan du lära dig tekniken genom att googla lite, kolla in youtube. 

• Anonym (Stressad)
    Anonym (Meditera) skrev 2013-10-24 10:35:32 följande:
    Meditation hjälper för mig. Du slappnar av, så att du kanske kan sluta med sömnmedicinen, för i längden blir du beroende av den. Inte bra.

Finns kanske någon meditationskurs i närheten? Annars kan du lära dig tekniken genom att googla lite, kolla in youtube. 
    sömnmedicinen som jag har (cirkadin) är kroppens eget sovhormon melatonin fast i kapselform, och den är inte beroendeframkallande.
    dock så har jag adhd så jag behöver den för att sova, precis som att jag behöver medikineten på dagen.

meditation ska jag dock testa =). 
  • Anonym (Meditera)
    Anonym (Stressad) skrev 2013-10-24 10:38:36 följande:
    sömnmedicinen som jag har (cirkadin) är kroppens eget sovhormon melatonin fast i kapselform, och den är inte beroendeframkallande.
    dock så har jag adhd så jag behöver den för att sova, precis som att jag behöver medikineten på dagen.

meditation ska jag dock testa =). 
    Yoga är bra att kombinera med meditation. Det finns bra kurser, eller du kan tom köpa en DVD och lära dig yoga. Eller hitta på internet, Youtube. Yoga + meditation är garanterat superavstressande.

Kan du göra en oljemassage på dig själv också, och duscha efteråt så är du som en ny människa sen :). Rekommenderar mandelolja, den finns på apoteket billigt! 
  • Anonym (Stressad)
    Anonym (Meditera) skrev 2013-10-24 13:03:35 följande:
    Yoga är bra att kombinera med meditation. Det finns bra kurser, eller du kan tom köpa en DVD och lära dig yoga. Eller hitta på internet, Youtube. Yoga + meditation är garanterat superavstressande.

Kan du göra en oljemassage på dig själv också, och duscha efteråt så är du som en ny människa sen :). Rekommenderar mandelolja, den finns på apoteket billigt! 
    yoga ska jag absolut försöka, har testat förut men det gick inte.
    det var för lugn träning om du förstår.
    min man brukar massera mig (i alla fall fötterna) nästan varje kväll.

Nu har jag i alla fall ringt till min öppenvårdsmottagning och förklarat siutuationen och även förklarat att jag faktiskt har gjort det som man annars tipsar om det vill säga, läsa på kvällen, gå upp på morgonen och vara uppe hela dagen, rutiner, träna osv. jag blev så glad när jag blev tagen på allvar att jag fick en massa energi och gjorde ett kampsportspass =). 
  • Anonym (Meditera)
    Anonym (Stressad) skrev 2013-10-24 13:08:11 följande:
    yoga ska jag absolut försöka, har testat förut men det gick inte.
    det var för lugn träning om du förstår.
    min man brukar massera mig (i alla fall fötterna) nästan varje kväll.

Nu har jag i alla fall ringt till min öppenvårdsmottagning och förklarat siutuationen och även förklarat att jag faktiskt har gjort det som man annars tipsar om det vill säga, läsa på kvällen, gå upp på morgonen och vara uppe hela dagen, rutiner, träna osv. jag blev så glad när jag blev tagen på allvar att jag fick en massa energi och gjorde ett kampsportspass =). 
    Lycka till! Vet hur jobbigt det är med kronisk stress, så jag hoppas det löser sig. Du förtjänar att må bra. Hjärta
Svar på tråden Så stressad, vet inte hur jag ska slappna av