Inglasad balkong
Ge tips och ideer
Ge tips och ideer
Vad vill du ha för tips då?
Infravärme för kalla höstkvällar
Golvbeklädnad för att slippa kyla underifrån
Jalusigardiner för att stänga ute solen
Det är superbra! Gillar att vår går att skjuta undan helt och hållet om man vill. Inga fula stolpar. Kolla gärna mitt galleri!
Kan tala om att det blir upp emot 25 grader på balkongen mitt på dan när solen ligger på- fast det är minusgrader ute!
Idun: Jag har just skrivit i din gästbok
Rekommenderar du inte infravärme kanske när din balkong får sån värme?
Har kollat lite runt på griffelfots ideer men jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag ska ha på golvet, kanske bäst med en sån balkongmatta men jag tycker det är för vanligt...
titta gärna in i mitt bg också - har också inglasat..
Smajla: jättefint, vart har du hittat allt? Ikea? Blev ju fint med balkongmatta ändå, trodde jag inte, beror nog på färgerna jag sett hittills...
Tack
Jo, korgstolarna - stolsdynorna/kuddarn, pallarna och ljusslingan är från Ikea. Bordet från en inredningsaffär, mattan från Hornbach - ville inte ha sån där ful grön men det finns andra färger. Jättemjuk att gå på och faktiskt riktigt snygg - brukar få komplimanger för den. Sittdynorna från golvet är från Lagerhaus och Ellos. Resten av sakerna kommer från diverse inredningsaffärer.
Ska tillägga också att piedestalen och krukan på "undervåningen" plus pläden också är frå Ikea.
Vi har inte fått lägenheten än så kanske blir det inget av med mina inredningsplaner
Jag blir så otroligt sugen
Ni verkar ju ha såna bra tips, kolla in min toffeltråd oxå...
www.familjeliv.se/Forum-5-87/m7158722.html
Aha.. Men det skadar ju inte att tänka och fundera lite ändå..
Angående värme på balkongen:
Tänk på att infravärme bara ger strålningsvärme dvs den värmer upp omedelbart det som inte är i skugga från värmaren sett. Det betyder ju då att endast det som befinner sig i området för värmaren blir varmt - är man i andra delen av balkongen dit den inte riktar sig så är det kallt där. Fötter, ben osv som är skuggat blir ju kallt. Ett värmeelement istället värmer sakta upp luften på balkongen och ger en jämnare temperatur och värme. Finns olika typer av värmeelement så det får man ju kolla upp skillnaderna. Oljeelement tar lång tid på sig att värma upp men håller sig varma och ger en jämn behaglig värme. Konvektorelement har inbyggd fläkt och kan brumma/väsnas något men ger snabb uppvärmning dock finns det i elementet en glödtråd som kan vara viss risk med brandfara om något brandfarligt trillar i elementet. Sedan finns det vanlig värmefläkt som låter mer men är ganska effektiv för korta perioder. Nåt att tänka på kanske.. (Vi har testat olika men använder oljeelement dels för att det är helt tyst, dels för säkerheten och dels för att det ger en jämn värme. Hade dock gärna haft en konvektor men har haft dålig erfarenhet av slamrande fläktljud. Vi hade det varmt och gott på balkongen vid nyår t.ex. från vårt element. )
Jag funderar mycket på värmen då vi har katt och jag vill ju inte gärna dom ska bränna sig. Men samtidigt vet jag att infravärmen inte är så bra alltid.
Tänkte jag skulle göra nåt till katterna där ute oxå, förslag till det?
Ja, jag inte katter så jag får nog lämna över det ärendet till nån annan Ska kika i din andra tråd nu - försökte förut men då kraschade FL här hos mig..
En vanligt kupevärmare funkar kanske?
Visst funkar det med en kupevärmare men den låter ju rätt mycket!
Ni som har inglasat, kommer det in vatten om man har stängt som man ska?
Det beror på benämningen på din balkong - om det räknas som rum eller balkong eller nåt annat.. Vissa ska vara helt täta medans andra kanske det kommer in lite på..
På vår kommer det in lite vatten, mellan springorna i glasen. Därför har vi små träplattor på golvet. Hade matta på förra stället, helt klart varmare. Ska ta i tu med inredningen av min balkong nu.
Hos oss kommer det också in lite pga produktionsfel men så säger byggbolaget också att man får räkna med att det inte är helt tätt. Vi har dock tätat själva men det kommer lite ändå.