• kgv

Billiga vs dyra vinteroveraller

Jag funderar och funderar på det här med vinteroveraller (ska köpa till min son på snart 2 år) med egentligen en enda tanke, dyra som stryk. Iallafall om man ser till de som sägs vara bäst och som man "bör" köpa. Men hur mycket bättre är de egentligen? Ingen tillverkar väl medvetet en overall som inte är anpassad för vinterlek?

Vad köper ni för overaller? Och till er som köper de billigare alternativen: Vad tycker ni om dem? 

• Svar på tråden Billiga vs dyra vinteroveraller
  • Flickan och kråkan

Pris och kvalitet är inte detsamma. Det finns overaller som är dyra som stryk som är jättebra och dem som är riktigt dåliga. Det finns även dem som är billigare som är bra respektive dåliga. Vissa etablerade märken brukar rätt konsekvent tillverka bra (varma, slittåliga, vattentåliga) overaller och det kan kännas tryggt att köpa. Annars kan man ju alltid vänta in diverse tester innan man köper. Överdragsbyxor (skalbyxor) köpte vi t.ex. KAX:s på KappAhl som fick "bäst i test" och de har varit fantastiskt bra trots ett mer facilt pris än många andra. När det gäller overaller så köper vi oftast på rea. Då blir de dyra inte så dyra längre. I år har vi reimatec. Fick båda under slutrean i våras för en femhundring.

• Masken84

Vi har köpt skalkläder på lager 157 till sonen för ca 150-250 kr del minns ej riktigt.
    Overall köpte vi remia tec vinterns modell för 750 kr och vi är super nöjda med den än så länge.

• Natulcien

Vi köper vinteroveraller på Tradera/Blocket, samt har ärvt ibland, just för att det känns onödigt att slänga ut en tusenlapp på ett plagg som används i ca 5 månader och sen är urväxt. Har funkat lysande.

• nozpa

I år köpte vi gneis till äldsta. Tror  man kan kalla den billig. Ca 800 kostade den. Men tydligen (enligt vänner med barn) så är den riktigt bra. Återstår att se.
    Förra året hade vi en didriksson, också en billig overall antar jag? Eller medel kanske? Skitsamma. Men den var det inga fel på. Hade även tvådelat från villervalla, samma prisklass typ. Och det var lika bra som didriksson. Ja, jag vet inte. Men känns inte som att vi behöver dra till med en isbjörn här i de södra delarna av landet.

• Mellanmjölkens land

Vi brukar försöka köpa när det är diverse erbjudanden. Förra året hade vi jättetur och fick ett par vinterkängor (viking) och en (bra) overall för 800:- . Inte samma tur i år men 20% på ett köp innebar iaf 800:- istället för 1000:-

• Darla

Vi har haft Ica Maxis overall när sonen bara var runt ett, den fungerade jättebra, mjuk och varm.

Sedan året efter testade vi återigen en billigare, från hm. Den sprack i sömmarna, höll inte måttet.

Samtidigt hade vi ett tvådelat set fråm Polarn och Pyret och det var kvalitet, byxorna kunde användas i nästan 3 hela vintrar då de det gick att justera och öka längden på hängslen osv. Lera gick bara att skaka och borsta bort utan att det blev några fläckar kvar.

Året efter köpte vi vår andra overall från Ica Maxi att ha som back-up, den fungerade också förvånansvärt bra. Varmt och torrt barn men den var inte så jättesmidig, mjuk men tjock.

I år har vi köpt en Lassie (ägs av Reima), har hört mycket bra om dem, ska vara ett väldigt vanligt märke i Finland. Föll för att den var så mjuk och tunn och smidig men ska ändå hålla värmen och stå emot väta, pluss att jag hittade den på rea.
    Jag har också köpt ett tvådelat set från hm att ha som back-up, verkar vara bra kvalitet men har självklart inte alla funktioner som Pop har.

Summasumarum: Jag tror att det finns billigare overaller (jättebilliga alltså, till exempel 249:- från Maxi) kan hålla måttet men det beror på hur pass gammalt barnet är och hur pass livligt det är, och de brukar i allmänhet vara lite styvare/tjockare. Sen finns ju inte alla funktioner på en billigare overall. Dessutom så får man tänka på huruvida syskon ska ärva.

• kgv

Kan meddela att jag idag har fyndat en Didriksonoverall och en Didriksonjacka till sonen för totalt 595 kr. Hittade i superfint skick på en barnsecondhand och jag kan inte vara annat än nöjd

• mammalovis

Vi har köpt KappAhls/Kaxs overaller för 3:e året nu. Jag har tajmat in det med 25% rabatt och då blir det ju billigare. Årets ordinarie pris var 799 kr och en av de bästa i Vi föräldrars test. Annars var vi inne på en Fix med bättre rabatt, men det föll på att de inte hade dubbla snöstopp i bensluten.

Fodrade regnkläder har jag köpt på Maxi för ca 300 kr och de har varit helt okej. Första overallen i 80 räckte t o m två säsonger.  

• s07

Budget: kax är suveränt. Även hm jackor är bra. Didrikson kan man ofta hitta på rea.

Dyrare: isbjörn. Ver de terre. Reima.

• noorrkkk

Har en ärvd Kappahl overall som min tjej har haft 2 vintrar på dagis och hennes kusin 2 år oxå. Aldrig varit blöta. Hemma har hon en Everest overall som jag köpt på rean ser som ny ut och vi har haft den ett år, den kan hon även ha i år med, köpt på rea 550 kr, kostat 999kr.

• Linmin

anpassad för vinterlek ja, men overaller som andas bra är det långt ifrån alla som tillverka, det är ju inte bara att den ska vara varm och vattentät. Den ska andas också i detta Sverige. Ena dagen 10 minusgrader, andra dagen 5 plusgrader!

Svar på tråden Billiga vs dyra vinteroveraller