• bakabakalitenkaka

5åring som vaknar på nätterna

Har en 5 åring (snart 6) som alltid vaknar på nätterna. Han somnar utan problem i sin egen säng kring 20-tiden. Men varje natt vaknar han mellan 01-03 och kommer in till oss och lägger sig mellan oss. På morgonen är han såklart jättetrött, och vi med, för ingen av oss sover vidare bra när det är 3 pers i sängen. Han ligger inte still utan snurrar runt, sparkas och viftar i sömnen. Mycket tröttsamt.
    Frågan är, vad beror det på att han varje natt vaknar. Och hur får vi det att upphöra?
    Någon som har erfarenhet eller råd?

Vi har testat att gå tillbaka med honom till sin säng, ibland somnar han om men vaknar alltid igen då och kommer tillbaka till oss. Vi har provat att låta honom ha nattlampa tänd men det gör ingen skillnad.

Colin 07.12.21
  • Svar på tråden 5åring som vaknar på nätterna
  • En blå giraff

Har han en fullstor säng? Ett alternativ då är att en av en vuxna går in och lägger sig i hans säng när han kommer in till er. Vi har 2-åringen i vår säng men har en extrasäng i ett annat rum som jag ibland lägger mig i på natten om det blir för trångt.

• Ellie

Testa att en av er ligger på en madrass på golvet vid hans säng ett tag? Då kanske han bestämmer sig för att stanna där han är och slutar så småningom vakna till. (Har ingen erfarenhet av det, bara fick en idé).

• lennartsdotter

Han drömmer inte mardrömmar då?

Jag har en 5-åring som vaknar ibland och vill sova hos oss. Oftast vaknar han bara och vill mysa, ibland är det mardrömmar. Vi går tillbaks med honom till hans säng och bäddar ner honom. Det räcker om han bara vill mysa. Har han drömt en mardröm har vi gett honom några redskap så att han kan klara sig själv (men han får såklart komma och säga till om han är rädd). Han får sätta igång en saga på låg volym och/eller bläddra lite i en bok/tidning tills han kan somna. Det har funkat jättebra.

• bakabakalitenkaka

Nej det har han inte sagt något om att han har mardrömmar.
    Jag har varit lite rädd för att "aktivera" honom så där mitt i natten, med en bok eller så. Men det är klart, det kan vi ju testa!

Colin 07.12.21
  • ApanApansson

Jag tror också på att lägga in en madrass i rummet och ligga där, när han vaknar märker han att han inte är ensam och kan förmodligen (förhoppningsvis) bara somna om. Efter ett tag så kanske han slutar att vakna helt. Eftersom han vaknar på natten och går till er har han förmodligen behov att vara extra nära er nu, flytta in till han ett tag

• lovely89

Har en dotter som är likadan.. Hon sa att hennes säng var hård och att våran var så mjuk så vi köpte en ny säng till henne 105 säng för att hoppas på att hon skulle sova i den..
    De 2 första nätterna sov hon i sängen men efter det kommer hon in till oss mellan 23-02.00 för att sova med oss.
    Hon sover jätte bra hos oss och vi med henne egentligen.. Men snart kommer det en bebis och då kan vi inte ha henne i sängen fortfarande...

Har försökt ligga brevid henne och smyga iväg men när jag gjort det vaknar hon 10 min senare och så kan det hålla på. Så jag har gett upp.. Vet inte vad jag ska göra..

Hennes lillebror däremot 3 år han sover i sin säng i sitt rum hela natten utan problem..  

• bakabakalitenkaka
    ApanApansson skrev 2013-10-24 13:00:56 följande:
    Jag tror också på att lägga in en madrass i rummet och ligga där, när han vaknar märker han att han inte är ensam och kan förmodligen (förhoppningsvis) bara somna om. Efter ett tag så kanske han slutar att vakna helt. Eftersom han vaknar på natten och går till er har han förmodligen behov att vara extra nära er nu, flytta in till han ett tag

Ja det är ju ett alternativ, ska plocka fram en gästsäng och knö in den där. Hoppas det funkar :)
    Colin 07.12.21
  • Anne69

Jag tror att man får se det här som faser i barnens liv då de behöver vara nära sina föräldrar lite mer, och då tror jag att det är bra att man ger dem närheten. Men man får hitta ett sätt som gör att så många som möjligt i familjen får så mycket sömn som möjligt, trötta vuxna blir griniga vuxna.

Min femåring har precis slutat skrika, vakna, gå runt på nätterna.....det är så skönt. Ingenting har hänt men plötsligt är situationen förändrad. Hon säger själv att hon har "lärt sig" att somna om. Barn vaknar ju med jämna mellanrum (inget konstigt) under natten och det är oftast då de får för sig att de ska ut och vandra/gå till mammas o pappas säng.  Om de inte kan somna om själva så får man ta det därifrån. Vi har ofta gjort så att den förälder som först ska upp till jobbet går och sover i barnets säng (vanlig 90-säng). Det har gett bättre sömn än att ligga och trängas - 5-åringar ligger ju ofta gärna på tvären

Men kom ihåg - det är en fas och det kommer att gå över! Ge honom den närhet han behöver! 

• C R

Vår femåring(snart sex år) har inte sovit en hel natt i sitt rum ngn gång. Om han sover i vår säng så somnar han om själv om han vaknar. När han sover i sitt rum så kommer han inspringande till oss vid 00-01 ungefär. Vore så skönt om han kunde somna om i sitt rum.
    Dottern på snart 2 år sover bättre än så länge iaf. Kan sova hela nätter i sin säng o om hon vaknar så är det runt 06 på morgonen o då tar vi in henne till oss. Då är det fullt i sängen ð???

• Annaïck

Min 5-aring gör likadant. Börjar blir riktigt trangt i sängen...funderar pa att sätta fast en bjällra eller nagot pa dörren sa att vi vaknar när han kommer och kan ta tillbaka honom till hans säng.

Svar på tråden 5åring som vaknar på nätterna