Hej! Översättning till svenska: Ländrygg Fem fria ländkotor som (syftar antagligen till att det inte finns någon ihopväxning av ben mellan kotorna), samtliga är normalhöga (ingen misstanke om kotkonpression, dvs att det finns frakturer i kotorna, i princip inga brutna kotor alltså). Uppressning under ändplattan L5(intraspongiös diskhernitering) utan hållpunkter för färsk skada (syftar till att det i den femte ländkotans överkant ses en uppressning av benet som har hängt med den disk som finns ovan när den spruckit och då har diskens mjuka stötdämpande inre trycks ned i det porösa benet i kotan, det betyder att du antagligen har ett diskbråck som involverat/spräckt en kota men det ser inte ut att ha skett nyligen). Viss facettarthros lumbossakralt (viss ledförslitning i facettlederna, de leder som håller samman kotorna förutom diskarna då). Ingen olisthes (betyder att kotorna inte glidit utmed varandra framåt/bakåt, dock är framåt vanligare då stabiliseringen framåt är svagare, vilket kan hända, typ som en oordnad hög tiokronor). Sacroiliacaleder (i princip lederna mellan ryggradens slut och höftbenen, i nivå med de två skrattgroparna man har i ryggslutet) SI-lederna är öppetstående bilateralt (här blir jag tyvärr osäker, men det låter som om de ska vara så, haha). Lätt ökad skleros i anslutning till det övre omfånget av SI-lederna på höger sida men i övrigt påvisas inga ledförändringar (lätt antydan till att viss aktivitet finns i ledytan som får det underliggande benet att tjockna, skleroseras, lite. Det är förenligt med förslitningar och eller i visa fall reumatiska sjukdomar, dock verkar det i huvudsak se normalt ut). Kom ihåg att RTG-bilden säger mer än texten, och att texten säger mer till läkaren som beställt undersökningen och haft en tanke än den säger mig. Detta är väl lite av en glidning, men jag tycker att du ska fråga din doktor direkt. Denne har skyldighet att informera dig. Med vänlig hälsning, Alexander (läkare)