Leriga kläder
Idag när jag hämtade dottern på förskolan visade det sig att hon hade spenderat förmiddagen i en lerpöl. Trots galonbyxor som sitter utanför gummistövlarna hade hon lyckats fylla båda stövlarna med lervälling och ytterkläderna var leriga från topp till tå. Jag har aldrig sett så mycket lera.
Vad gör man med leriga kläder egentligen? Vi bor i lägenhet så vi har ingen grovingång eller så att hänga av dem i. Jag tog in dem och det har hamnat sand överallt. Hur löser man ekvationen förskolebarn + höst + lera utan att få sand i hela lägenheten?
Sen undrar jag också hur man lämpligen tar hand om kläderna. Galonbyxorna är ju bara att spola av men hur gör man med en skaljacka? Jag har spolat av det värsta men vill inte blöta ner den för mycket för jag vet inte hur lång tid den tar att torka och dottern behöver den imorgon igen.
Och gummistövlar, hur får man dem att torka så snabbt som möjligt? Det var ofodrade tack och lov men de är fortfarande ordentligt fuktiga inuti. Det finns reservstövlar så det gör inget om de är blöta imorgon men vill ändå få dem torra så fort som möjligt. Vi har inget torkskåp eller skotork hemma, bara torktumlare.
Dumma frågor kanske men jag är nybörjare på det här med förskolebarn och lerpölar.