• stickkontakt

Leriga kläder

Idag när jag hämtade dottern på förskolan visade det sig att hon hade spenderat förmiddagen i en lerpöl. Trots galonbyxor som sitter utanför gummistövlarna hade hon lyckats fylla båda stövlarna med lervälling och ytterkläderna var leriga från topp till tå. Jag har aldrig sett så mycket lera. 

Vad gör man med leriga kläder egentligen? Vi bor i lägenhet så vi har ingen grovingång eller  så att hänga av dem i. Jag tog in dem och det har hamnat sand överallt. Hur löser man ekvationen förskolebarn + höst + lera utan att få sand i hela lägenheten?

Sen undrar jag också hur man lämpligen tar hand om kläderna. Galonbyxorna är ju bara att spola av men hur gör man med en skaljacka? Jag har spolat av det värsta men vill inte blöta ner den för mycket för jag vet inte hur lång tid den tar att torka och dottern behöver den imorgon igen. 

Och gummistövlar, hur får man dem att torka så snabbt som möjligt? Det var ofodrade tack och lov men de är fortfarande ordentligt fuktiga inuti. Det finns reservstövlar så det gör inget om de är blöta imorgon men vill ändå få dem torra så fort som möjligt. Vi har inget torkskåp eller skotork hemma, bara torktumlare.

Dumma frågor kanske men jag är nybörjare på det här med förskolebarn och lerpölar.  

• Svar på tråden Leriga kläder
  • elyse

Finns det ingen annan jacka dottern kan ha imorgon? Testa att torka lite med hårtork inuti stövlarna. Värme gör i alla fall att de torkar lite snabbare, förhoppningsvis under natten. 

• Whitetrash86

Man bör in ungen i badrummet med kläder och allt på Glad

Skal jackan KAN vara skitig. 

Stoppa ner tidningspapper i stövlarna. 

• viseversa

Jasg tryckte ner en liten handduk i dotterns stövlar i går när dom var VÄLDIGT blöta inuti. Längst ut i tårna tryckte jag ner tidningspapper. Hennes stövlar är fodrade dessutom och i morse kunde hon ha dom igen=)

Instagram...LOVALOVISA
  • stickkontakt

Hon hade inte kläderna på sig på hemvägen och de åkte rakt in i duschen. Men det lyckades ändå ramla av en massa sand i hallen och innan jag fick fram dammsugaren hade den sanden på något mystiskt vis blivit utspridd. Trots dammsugning hittar jag fortfarande sand här och var.

Det finns reservjacka men inte en som är lika bra som skaljackan så jag vill helst slippa använda den. Skaljackan behöver absolut inte bli fläckfri, för hon kommer troligen sitta i en lerpöl igen imorgon. Men jag skulle vilja få bort det värsta i alla fall. Hur brukar andra göra? Och hur lång tid tar det för en skaljacka att torka om den blir blöt på insidan? Det är första säsongen vi använder skalkläder och hittills har vi inte behövt tvätta dem.

Hårtork var en bra idé. Skaljackan borde väl tåla att man blåser lite på den med låg värme? Då kan man kanske skynda på torkningen lite. Jag har blåst lite i stövlarna men den tiden jag hann blåsa verkade inte göra någon skillnad. Nu har jag knölat ner tidningspapper i dem så får vi se vad som händer.

• Harmagedon

Jag erkänner att jag klätt av ett väldigt lerigt barn utanför porten, burit upp kläderna i en ikeakasse torkat av det värsta. Låtit resten torka och dammat av det värsta dagen efter.

• Grannen

Investera i en stöveltork. Väldigt bra att ha till blöta stövlar/skor. Alt be förskolepersonalen stoppa i dem i torkskåpet i morgon bitti.

• Ramborg

Stövlar: knöla ner en massa tidningspapper i dem, ställ dem vid ett element (men inte för varmt). Byt tidningspapper en gång i timmen under kvällen.

42.
Svar på tråden Leriga kläder