Lättare med diagnos med enig förskola?
Hej!
Mitt son gick tidigare på ett dagis i 2 år där dom hela tiden nekade till sonens svårigheter som jag ansåg låg inom autismsspektrat trots att jag såg vissa grejer bara under tiden jag hämtade och lämnade honom där. Nu går han på ny förskola och efter bara några mån så har de nu ansökt om resurs på deras initiativ. De såg inte så mycket i början men ser nu flera svårigheter som ligger inom autismspektrat och säger själva att det finns vissa sådana klara autismdrag. Han är tidigare utredd utan diagnos men konstaterat att det finns vissa svårigheter, det var däremot ett tag sen nu och förskolan och jag har pratat om ny utredning.
Eftersom personalen på förra förskolan inte såg svårigheterna så antar jag att det påverkade utredningen en del? Eftersom de ändå hade intervju med pedagogerna. Så min fråga är, hur avgörande är det vad förskolan säger? Är det troligt att han skulle få en diagnos när både jag och förskolan är eniga kring samma svårigheter? För vad händer om det inte visar sig på testen de utför? Som de sa så märks det inte direkt på honom eftersom han också är normalbegåvad men att det märks efter ett tag nu när de känner honom bättre.
Vad tror ni? Egna erfarenheter?