• Sunshine02

Lättare med diagnos med enig förskola?

Hej!
    Mitt son gick tidigare på ett dagis i 2 år där dom hela tiden nekade till sonens svårigheter som jag ansåg låg inom autismsspektrat trots att jag såg vissa grejer bara under tiden jag hämtade och lämnade honom där. Nu går han på ny förskola och efter bara några mån så har de nu ansökt om resurs på deras initiativ. De såg inte så mycket i början men ser nu flera svårigheter som ligger inom autismspektrat och säger själva att det finns vissa sådana klara autismdrag. Han är tidigare utredd utan diagnos men konstaterat att det finns vissa svårigheter, det var däremot ett tag sen nu och förskolan och jag har pratat om ny utredning.

Eftersom personalen på förra förskolan inte såg svårigheterna så antar jag att det påverkade utredningen en del? Eftersom de ändå hade intervju med pedagogerna. Så min fråga är, hur avgörande är det vad förskolan säger? Är det troligt att han skulle få en diagnos när både jag och förskolan är eniga kring samma svårigheter? För vad händer om det inte visar sig på testen de utför? Som de sa så märks det inte direkt på honom eftersom han också är normalbegåvad men att det märks efter ett tag nu när de känner honom bättre.

Vad tror ni? Egna erfarenheter?

• Svar på tråden Lättare med diagnos med enig förskola?
  • emma ns

Vad hade/har din son för svårigheter? Vad var det du "såg" vid hämtning och lämning?

• Sunshine02
    emma ns skrev 2013-10-24 21:18:50 följande:
    Vad hade/har din son för svårigheter? Vad var det du "såg" vid hämtning och lämning?
    Fast det har ju inte riktigt med saken att göra ang vad jag efterfrågar. Och det handlade om förra förskolan. Bara något jag nämnde. Den nya förskolan var de som tog upp hans svårigheter och vill sätta in resurs samt föreslår ny utredning. Jag är mest intresserad av att få veta hur mycket det påverkar en utredning om förskolan är enig med föräldrarna om svårigheterna. Hur stor vikt lägger dom vid det?
  • blubbblubb

Jag skulle tro att de som gör en utredning är ganska vana med vissa personer förstärker svagheter och andra personer vissa personer förminskar svagheter.

Vi gör en utredning om ADHD och jag googlade ett formulär som förskolan och vi föräldrar skulle fylla i. Det fanns en utredning om den studien som visade att förskolor/skolor generellt är mer positiva till barnens nivå än föräldrar och att föräldrarnas bild generellt ligger närmare sanningen. Det var till stor del faktabaserade frågor så det fanns oftast ett "rätt svar". Vår psykolog besökte förskolan en några timmar och ställde frågor till personalen av typen "beter sig Nisse som han brukar",

Jag tror den faktiska betydelsen påverkas mycket av tillförlitligheten i respektive personers åsikter, och om testerna, opservationer och berättelser hänger ihop. Vår förskola har varit tydlig med att de är nya pedagoger och att de inte kan göra en ordentlig bedömning. Då vägs det naturligtvis svagare.          

• Mumin80

En faktor som inte har något med förskolan i sig att göra är att om ditt barn har svårigheter inom autismspektrumet, men dom inte är så stora (typ mera åt asperger/högfungerande hållet än "klassisk" autism, även om dom olika diagnoserna håller på att tas bort), så är svårigheterna svårare att se när barnet är litet. Så om det har gått ett tag sedan senaste utredning så kan det vara värt att göra en ny utredning bara för att svårigheterna kan vara tydligare nu än tidigare. 

• Sunshine02

Tack för era svar! Det var inte jätte länge sen förra utredningen men då ny utredning eventuellt kommer att ske så kommer det ha gått 1,5 år sen den innan. Han kommer då vara över 4 år när den nya utredningen görs. Han är absolut inom den milda varianten eller vad man ska säga och utan tvekan normalbegåvad. Saken är den att jag hade lagt det lite själv på hyllan för att se vad som händer men nu tog förskolan upp det att de faktiskt ser det som jag själv tänkt. Samtidigt så kan jag många ggr tycka att "han är ju som vilket barn som helst" för att nästa dag se svårigheterna. Tycker det är svårast att veta hur barn med mildare diagnoser beter sig mot andra barn. För han kan leka enkla lekar som att de jagar och åker rutschkana tillsammans, plockar bär tillsammans och pratar kort men han leker aldrig på ett sätt med barn där det förekommer någon direkt fantasi/rollek etc. Jag vill ju inte vänta för länge med utredning om de tycker det behövs, samtidigt vill jag inte göra en utredning för tidigt om det ändå inte visar så mycket. Enligt kriterier på nätet så uppfyller han ju så många som behövs för diagnos, men det är verkligen inte säkert att dessa skulle visa sig under testningen t.ex. upprepning av saker osv.

Svar på tråden Lättare med diagnos med enig förskola?