Du måste logga in för att svara i en tråd.

• kirakira

Ångrar mig

Hej alla glada,

Skaffade för ca 4 månader sen en liten kisse, perserkatt. Hade redan två valpar, och de blev alla jättebra vänner och leker jämt.
    Katten är superfin, sköter om sina sandlådeärenden bra, klöser sällan och förstör ingenting. Hon sover med oss i sängen på kvällen och kommer ofta för att bli kliad. Oftast sover hon bara, men någon gång ibland leker hon med oss (fem, tio sekunder per dag).

Problemet är att jag inte alls känner mig fäst vid henne! Kan inte förlåta hennes kattbeteenden, såsom att stjäla min mat. Irriterar mig jämt på henne. Hon är väldigt rättfram med att komma och ta min mat eller sno kött när jag lagar mat. Hon tigger mat jämt dessutom. Plus att hennes hår är ööööverallt! Alla mina svarta plagg är förstörda, soffan, sängen, ja allt.

Hundarna har förstås också sina brister (svårt att få rumsrena, äter upp dyra kablar osv). De har gjort mkt värre saker än katten, men jag stör mig så på katten! Har verkligen försökt älska henne och har gjort det stundtals. Men hon blir mest överflödig. Jag märker mer av att göra rent hennes sandlåda och plocka upp efter henne och försöka rädda min mat från henne än något annat.

Är nog inte en kattmänniska har jag kommit på!

Vad gör man i en sån situation? Känns så fel att lämna bort henne. Borde väl inte skaffat henne från början, men har aldrig haft katt förut så kunde inte riktigt förutsäga allt. Hos en kattälskare skulle hon nog vara perfekt.

• Svar på tråden Ångrar mig
  • Tow2Mater

4 månader - hon kommer inte minnas dig eller sakna dig. Låt henne komma till nån som vill ha henne!

• nemo1

Sälj katten omedelbart till någon som tar hand om den med kärlek. Blir så trött på folk som köper djur som om det vore saker och inte fattar att det är 15-20 år som man ska ta hand om den. Katten kan dessutom närsomhelst börja kissa runt då det är hög tid för kastrering!

• Birmafröken

Berätta omedelbart för uppfödaren hur du känner. Han eller hon kanske vill köpa tillbaka katten eller vill åtminstone säkert veta vart katten tar vägen.

Handlar det fortfarande om en kattunge/ungkatt borde det inte vara svårt att hitta ett nytt hem till henne, men var noga med urvalet. Den här katten ska inte behöva hamna i fel hem ännu en gång.

• kirakira

Uppfödaren är inte så ansvarig av sig. Fick katten när hon bara var 2 månader, inga vaccinationer, ingenting. Fick göra hela köret själv. 
    Alltså jag tar hand om henne och så, kelar och leker, matar henne väl osv, men blir jämt irriterad. Skaffade henne såklart för att hon skulle bli en del i familjen livet ut, men hon fäster sig liksom inte.
    Tror vi lämnar över henne till min svärmor. Vet iaf att hon inte blir utkastad där. Är hemskt rädd att nya ägaren ska missköta henne. 

• Birmafröken

Var kattungen yngre än 12 veckor och ovaccinerad när du köpte henne var det ingen raskatt du fick. Uppfödaren har dessutom brytit mot Djurskyddslagen genom att lämna iväg henne så tidigt.

Otroligt sorglig historia det här!

Vill din svärmor ha katt? Vet hon vad som krävs och att katten t.ex. behöver bli kastrerad?

• Fantasilös

Du kanske har hamnat i en kattköpsdepression? Det är jättevanligt o det finns hjälp att få! Du behöver kanske avlastning? Var inte rädd att prata med dina nära och ta hjälp av veterinären så att du får någon att prata med!
    Det kommer lösa sig

• kirakira

Nej det är ingen raskatt, det var jag medveten om. Den är perserblandning av något slag, till utseende och temperament, men inte raskatt. Tänker se till själv att hon blir kastrerad innan jag lämnar iväg henne. Svärmor är för gammal för att springa fram och tillbaka till veterinären, men hon fick ta hand om kissen i ett par veckor förut för vi åkte iväg på bröllop och det gick jättebra. Hon hade fått lite sol, massa kärlek och mat. 

Tror det blir bäst att hon får komma till ett permanent bra hem hos svärmor än att vi jämt går runt och tänker illa om stackarn.

• IceJossan

Det låter som ett bra beslut :) Och du kan ju även fungera som avlastning för svärmor ibland om hon behöver kattvakt eller få iväg katten till veterinären?

Svar på tråden Ångrar mig