Inlägg från: Anonym (nerfälld) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nerfälld)

Storgrälat pga toalock!!

Jag vet att detta kan låta klyschigt, men på senaste tiden har jag och min sambo börjat bråka om toalettlocket. Jag anser att toalettlocket finns där av en anledning och har ALLTID haft som vana att fälla ner det efter varje toabesök. Det är alltså någonting jag gör reflexmässigt utan att tänka på det. Min sambo tycker tydligen att locket inte har någon fuktion och låter det ALLTID vara uppe.

Egentligen, för min del, skulle det här inte föreställa något problem. Det brukar ju oftast vara så att det är kvinnan som tjatar på mannen att han ska lära sig fälla ned locket. Inte hos oss, här är det tvärtom! Jag tycker det är en småsak att bråka om och har aldrig stört mig på att jag hittar locket uppfällt efter honom, jag köper att vi har olika vanor och att jag inte kan lära en vuxen man att fälla ner locket efter sig. Fine. MEN, han har nu efter 1 år ihop börjat tycka det är jäääätteirriterande att jag fäller ner locket!!! Han säger att han inte orkar lyfta upp det varje gång och "varför ska det fällas ner när man ändå måste lyfta upp det varje gång?" ja helt enkelt så är han så LAT tydligen att han inte kan lägga en millesekund på att lyfta upp toalocket. Först trodde jag han skämtade men nu har han börjat påpeka detta varje gång han går in på toan och hittar locket nedfällt. Han smäller med locket när han fäller upp det för att jag ska höra hur irriterande han tycker att det är. Imorse blev han så arg och skrek att jag fäller ner locket bara för att jävlas, för jag vet ju hur irriterad han blir, så vad gör karln? Jo, han SLITER AV HELA LOCKET FRÅN TOASTOLEN!!!!! Och slänger det på golvet! Jag började koka så arg jag var, skrek något jag själv inte kommer ihåg och sprang därifrån. Sen dess är vi ovänner. 

Alltså, jag vet inte vad jag ska göra. Vad fan sysslar han med?! Känns som ett stort jävla skämt men det är på allvar. Startar ett storgräl om ett toalock! Ska jag verkligen behöva backa och anpassa mig efter honom bara för att han tycker att toalock är onödigt? Spelar inte det någon roll att jag tycker toalocket har en funktion?  

• Svar på tråden Storgrälat pga toalock!!
  • Anonym (nerfälld)
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-10-25 09:39:53 följande:
    Man kan vända på det också - varför ska han behöva anpassa sig efter hur du tycker det ska vara? Det finns ju objektivt sett inget "rätt" och "fel" i det här. Att sen hans sätt att förhålla sig till situationen verkar synnerligen omoget är en annan sak.
    Men va? Har jag skrivit att jag vill få min vilja igenom? Jag har aldrig krävt att han ska anpassa sig efter mig, han behöver inte fälla ner locket! Men om JAG vill fälla ner locket får jag väl göra det utan att han ska tjata hur jobbigt det är att behöva fälla upp det varje gång!
    Lajkie skrev 2013-10-25 09:37:37 följande:
    Åh herregud, även fast bråket handlar om en bagatell så tycker jag karln låter något labil....
    Tänker hur det blir den dagen du vill ha en annan bil/hus/lägenhet än honom eller huruvida ni ska uppfostra era ev framtida barn... Låter som endast hans vilja sker.
    Ja jag vet inte vad jag ska säga, bara att jag är chockad. Trodde som sagt det var ett skämt från början, för vem blossar upp ett storgräl om en sådan här sak..

• Anonym (nerfälld)
    asta66 skrev 2013-10-25 09:50:27 följande:
    Är det inget annat som är grundproblemet? Eller behöver ni lätta på trycket.
    Jag frågade om vi har brist på problem så han behöver uppfinna gräl. Han snäste bara och sa att han inte uppfann någonting men att jag ska sluta jävlas med toalocket. 
    Anonym (xx) skrev 2013-10-25 09:53:20 följande:
    herregud. Vet du, det finns toasystem nu där man spolar "bakom locket". Man kommer alltså inte åt spolmekanismen om man inte stänger locket. Köp ett sådant system så får han ett riktigt I-landproblem att ha ångest över Förvånad
    Sånt hade jag mer än gärna haft Skrikandes

• Anonym (nerfälld)
    Anonym (behappy) skrev 2013-10-25 10:12:26 följande:
    Var glad att ni inte har större problem än såhär i ert förhållande :)
    Jag tycker detta är ett extremt problem. Hade vi bara småbråkat lite och tjatat på varandra fäll ner/fäll upp hade jag tyckt det var underbart att det är vårt största problem. Men att vi STORGRÄLAR och att toalocket åker i golvet för att jag inte anpassar mig efter honom ser jag inte som normalt och sunt. 
  • Anonym (nerfälld)

Och jag VET allt det där med bakterier och bajspartiklar. Har försökt förklara för honom många gånger men han tar inte åt sig, som om han inte tror på det eller helt enkelt inte bryr sig om han får bajs i munnen så länge han slipper lägga en sekund av sin dag på att fälla upp locket när han ska uträtta behov. Alltså hur präntar jag in infon i hans hjärna? Hur får jag honom att fatta?

• Anonym (nerfälld)
    Anonym (xx) skrev 2013-10-25 10:17:14 följande:
    jag tycker att det verkar som att han har aggressionsproblem. Visar han det på annat sätt eller är han from som ett lamm i övrigt och bara galen på toan?
    Nja. Har inte upplevt aggressivitet från honom. Känner jag honom rätt var det här snarare ett sätt att markera att "nu är det nog" och "nu gör du som jag säger" efter att ha klagat i en vecka om det nerfällda locket.
  • Anonym (nerfälld)
    Anonym (L) skrev 2013-10-25 10:38:54 följande:
    Din sambo har problem. Säger han samma sak om dörrar till köksskåp också? För egentligen kan ni ta bort alla de dörrarna, bara jobbigt att öppna och stänga hela tiden. Eller, nej, just det, de är där dels för att skydda (damm, matos) men också för att det ser snyggt ut.
    Funderar faktiskt på att montera ner några köksdörrar och säga att jag tycker det är så himla jobbigt att behöva öppna dem hela tiden.
    Nöjd man skrev 2013-10-25 10:46:41 följande:
    Tycker inte du ska backa för att det ska bli lugnt. Han kommer nog bara hitta något nytt att irritera sig över.

Sitt ned i lugn och ro och fråga honom hur det egentligen är. Låt han få chans att prata om det finns något annat som han är frustrerad eller är orolig över.

Sen tycker jag att det är viktigt att han förstår att sådant beteende med toalocket inte är acceptabelt om man som vuxna ska kunna leva tillsammans. 
    Jag vet att han har väldigt mycket på jobbet nu och är stressad men tror inte detta har med saken att göra. Han är snarare sån, när han anser att han har rätt då har han det och man får tycka annat bäst man vill. Nu började han uppmärksamma toalocket av någon anledning och då släpper han det inte förrän han får mig att inse hur onödigt det är att fälla ner det hela tiden.. 

• Anonym (nerfälld)

Nästan så jag önskar att jag för länge sedan började tjata på honom istället att han ska fälla ner toalocket, för att han ska ha fattat att oftast är det den omvända diskussionen som gäller. Nu tror han liksom att för mig spelar det ingen roll om det är nere/uppe och att jag bara jävlas med att fälla ner locket nu när han uttryckt sin önskan om att det ska vara uppe.

• Anonym (nerfälld)
    Anonym (xx) skrev 2013-10-25 11:07:18 följande:

Tror du han lyssnar på goda argument? Jag menar artikeln om hygien ovan?
    Jag har nämnt det tidigare men han verkar inte bry sig. Eller så trodde han det var hittepå från mitt håll. Jag ska skriva ut massor med artiklar om det idag och servera honom ikväll och fråga om det verkligen är värt att borsta tänderna med bajs bara för att slippa sträcka ut armen och lyfta på det jävla locket så får vi se om det går in.  
  • Anonym (nerfälld)

Han ringde nu och var alldeles som vanligt, jag dock sur och upprörd fortfarande. Jag sa att jag håller på montera ner alla köksdörrar och tänkte passa på med kylskåpsdörren också för, visst, den som designade kylskåpet hade säkert med dörren av en anledning men själv tycker jag bara det är opraktiskt att många gånger om dagen behöva dra i den och stänga igen den om och om igen. Han skrattade bara och bytte tema. Då började jag snacka om bakterier och bajs och att han inte var riktigt klok med sin reaktion och att jag väntar på en ursäkt men han försökte bara fjäska bort det och byta samtalsämne.

• Anonym (nerfälld)

Hallå alla. En uppdatering på hur det gått.

Jag tänkte att det hade lugnat ner sig lite och att han insett att han gjort fel för han bad om ursäkt om sitt beteende (vredesutbrottet, slita av locket osv). Men uppenbarligen är problemet inte löst för det. Han smäller fortfarande hårt med locket varje gång det är nerfällt för att markera att han stör sig på det, ibland går han in på toa efter mig BARA för att lyfta på locket som jag fällt ner och om vi tex borstar tänderna och han inte ens ska använda toaletten så lyfter han upp det. 

JAG BLIR SÅ JÄVLA FÖRBANNAD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag har bett honom lägga av, försökt föra en vettig diskussion, frågat om det verkligen är värt att haka upp sig på en sån här skitsak och förstöra vår fina relation för det. "Kan du inte bara ge dig? Du fäller inte ner det, jag fäller ner det, svårare än så är det inte. Lägg av nu" sa jag senast idag och hans svar var "jag kommer aldrig lägga av förrän du slutar fälla ner locket för att jävlas hela tiden".

Herregud han går mig verkligen på nerverna nu och är SÅ jobbig. Beter sig som en liten barnrumpa. Spelar ingen roll hur mycket jag än förklarar att jag inte fäller ner locket för att jävlas utan att jag har x antal anledningar till varför jag vill ha locket nerfällt. Nej, det är hans ord som ska vara det sista oavsett att hans enda argument är "du gör det för att jävlas".

Hur FAN är det här ett normalt beteende på en vuxen man att haka upp sig på ett jädrans toalock?!?!?!  

• Anonym (nerfälld)
    Anonym (mespropp) skrev 2013-10-30 15:55:16 följande:

Det känns som att han vill få slut på relationen men inte är vuxen nog att säga det rakt ut. Han försöker istället med småsaker för att få sig att ta steget. Jag hade dragit och stängt av mobilen i någon vecka eller två. Saknar han dig inte så har du svaret sen..
    Jag tror faktiskt inte han är ute efter att bli av med mig då han nyligen har friat. Nu när jag tänker efter har han alltid varit såhär JOBBIG som person, alltså att han hakar upp sig på småsaker och bråkar om det och släpper det inte förrän han får "rätt". Tex när jag såg supersnygga stövlar som jag gillade men hade ett par ganska nya hemma, han tyckte att jag inte borde köpa ännu ett par, ok jag höll med. Men jag hade visat stövlarna för mina föräldrar som köpte exakt dessa två veckor senare till mig på min födelsedag. Han blev skitförbannad! Sa att det var ett sätt för mig att manipulera honom att köpa det som vi kommit överrens om att inte köpa osv. Gick ju liksom inte att förklara för honom att herregud det här är en present och mina föräldrar har betalat, ge dig nu! Nej, han är liksom så principfast att jag inte skulle ha stövlarna överhuvudtaget oavsett om jag vann dem på lotto. Jag behöll stövlarna vilket gjorde honom extremt förbannad. Först mycket senare insåg han hur barnsligt det var och hur fel av honom det var. Helt sjukt. 

Anonym (snuskigt) skrev 2013-10-30 16:21:42 följande:
    Jag och min sambo hade diskussion om locket ska vara uppe eller nere....efter många debatter om detta, där jag har hävdat att locket ska vara stängt annars sprids bakterier, kom denna artikel i aftonbladet.

Nu stängs locket varenda gång!

www.aftonbladet.se/halsa/article13402616.ab
    Hjälper inte. Han ville kompromissa: vi fäller ner locket när vi spolar för att bakterier inte ska flyga runt sen fäller vi upp locket igen. Det är enligt mig INGEN kompromiss, det är att han får som han vill: locket ska vara uppe jämt och ständigt. Han fattar inte heller att det är mer ansträngade att stå och fälla ner och fälla upp locket efter varje toabesök än att bara fälla ner det när man är klar och fälla upp det igen när man ska på toa några timmar senare igen. Svårt att få in den rutinen liksom.

Suck jag orkar bara inte. 
  • Anonym (nerfälld)
    Anonym (snuskigt) skrev 2013-10-30 16:21:42 följande:
    Jag och min sambo hade diskussion om locket ska vara uppe eller nere....efter många debatter om detta, där jag har hävdat att locket ska vara stängt annars sprids bakterier, kom denna artikel i aftonbladet.

Nu stängs locket varenda gång!

www.aftonbladet.se/halsa/article13402616.ab
    Hjälper inte. Han ville kompromissa: vi fäller ner locket när vi spolar för att bakterier inte ska flyga runt sen fäller vi upp locket igen. Det är enligt mig INGEN kompromiss, det är att han får som han vill: locket ska vara uppe jämt och ständigt. Han fattar inte heller att det är mer ansträngade att stå och fälla ner och fälla upp locket efter varje toabesök än att bara fälla ner det när man är klar och fälla upp det igen när man ska på toa några timmar senare igen. Svårt att få in den rutinen liksom.

Suck jag orkar bara inte. 
  • Anonym (nerfälld)
    Anonym (skitsak) skrev 2013-10-30 16:35:04 följande:
    Inte sjutton dör ni av att ha toalocket uppe hela tiden. Här hemma fäller vi bara ner när vi spolar. Ibland, ibland inte. För det mesta är locket uppe. Och ännu lever vi. Inte flyger det omkring bajs bara för att locket är uppe. Tycker ni är lika barnsliga båda två och ingen verkar vilja ge sig. Förstår på din beskrivning att han kan vara envis som en röd gris - men ärligt - är inte du också det?
    Jag har inte påstått det heller. Isåfall hade jag väl tjatat på honom att fälla ner locket. Men nu gör jag inte det. Jag låter honom vara i hans vana och det enda jag önskar är att han ska låta mig och min vana att fälla ner locket vara. Jag fäller ner locket av ren vana ibland och jag vill inte gå runt och behöva tänka på att ändra det bara för att han inte ska få sina små vredesutbrott och smälla i locket hela tiden. Är jag envis för att jag inte vill anpassa mig efter honom och vad han vill utan att han ens har en logisk förklaring till varför han vill det?
Svar på tråden Storgrälat pga toalock!!