• gunghäst

Borra i badrum...i fogen för hylla...nåt att tänka på?

Jag ska sätta upp en hylla i badrummet. Tänkte borra i fogen. Funkar det bra, tror ni? Nåt särskilt att tänka på? Fuktskador...behöver jag vara rädd för det?

• Svar på tråden Borra i badrum...i fogen för hylla...nåt att tänka på?
  • riboflavin

Lägg badrumssilikon i hålen, och kleta på skruven, slösa gärna. Då blir det tätt...

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Ramborg
    riboflavin skrev 2013-10-25 09:55:55 följande:
    Lägg badrumssilikon i hålen, och kleta på skruven, slösa gärna. Då blir det tätt...

Exakt. Du bryter tätskiktet när du borrar. För att få det tätt igen sätter du en rejäl klutt våtrumssilikon i hålet och SEN sätter du dit plugg och skruv. Det ska vara såpass mycket silikon att du ser litegrann tränga upp vid sidan av skruven när det är klart.
    42.
  • gunghäst

Tack! Vad bra jag fick den infon. Då får jag se till att lugna mig med hyllan o införskaffa silikonet först. Tack för hjälpen och trevlig helg.

• Seriefeguren

Använd inte slagborr först för då kan du spräcka kaklet. Så kör med kakelborr först.

• gunghäst

Ok. Bra information, seriefiguren. Den tackar jag för och tar till mig.

• Noname00

Vet inte om du hunnit borra än.
    Men borr i kakel är inte alls svårt men man bör tänka på några saker.
    Slaget på maskinen måste du stänga av annars spräcker du plattan.
    Sedan rekommenderar en del att borra i fogen men det är inte alltid att rekommendera då man lätt spräcker plattan.
    Men vad du än väljer så tejpa ett kryss med tejp så borren inte glider och tag sedan en kakel eller metallborr i rätt storlek avsedd för pluggen, borra seda i LÅG hastighet tills du är igenom kaklet.
    Är det gips elelr trä bakom så kan du fortsätta med samma borr men är det betongvägg så byter du till betongborr och slår på slaget.
    när du borrat tryck sedan i våtrumssillikon tills det kommer ut till kanten och tryck sedan i pluggen.

• Noname00

dvs sätt kryss med tejp och markera hålet där du ska borra mitt i krysset.
    Ibland kan man börja med mindre borr och sen ta en större för att undvika att den glider.

Svar på tråden Borra i badrum...i fogen för hylla...nåt att tänka på?