• Äppelpaj80

Jag har varit klantig och använt mäklarbilder i en annons. :-/

Klantigt, men det har verkligen inte ens slagit mig att jag inte skulle kunna göra det. Nu såhär i efterhand så vet jag ju att man som företag inte får använda bilder hur som helst, men som privatperson? Så länge det inte är "privata" eller kränkande bilder hade jag inte ens tänkt på. På facebook tex florerar ju mängder av bilder hur som helst.

Kort historia.

Vi har köpt ett hus, när huset låg ute på nätet så sparade jag bilderna i datorn för att kunna titta på sedan. När vi väl köpt huset så ville vi hyra ut ett rum och gjorde en annons på blocket där jag använde några av bilderna. Tänkte inte alls på att det var "olagligt".
    Nu ringde mäklaren vi köpt av och sa att fotografen ringt henne och ville ha pengar för bilderna. Vad händer nu. Hur mycket kan de kräva i pengar, kan de "stämma" oss för en liten blocketannons? :-/  

Har inte riktigt råd med extra utgifter.      

• Svar på tråden Jag har varit klantig och använt mäklarbilder i en annons. :-/
  • Kjell2
    Äppelpaj80 skrev 2013-10-25 13:37:26 följande:
    Klantigt, men det har verkligen inte ens slagit mig att jag inte skulle kunna göra det. Nu såhär i efterhand så vet jag ju att man som företag inte får använda bilder hur som helst, men som privatperson? Så länge det inte är "privata" eller kränkande bilder hade jag inte ens tänkt på. På facebook tex florerar ju mängder av bilder hur som helst.

Kort historia.

Vi har köpt ett hus, när huset låg ute på nätet så sparade jag bilderna i datorn för att kunna titta på sedan. När vi väl köpt huset så ville vi hyra ut ett rum och gjorde en annons på blocket där jag använde några av bilderna. Tänkte inte alls på att det var "olagligt".
    Nu ringde mäklaren vi köpt av och sa att fotografen ringt henne och ville ha pengar för bilderna. Vad händer nu. Hur mycket kan de kräva i pengar, kan de "stämma" oss för en liten blocketannons? :-/  

Har inte riktigt råd med extra utgifter.      

Ja, ni gjort fel. Ni har använt och publicerat bilder någon annan har upphovsrätten till för att tjäna pengar.

För att minimera skadan ska ni omedlebart ta bort bilderna från Blocket, kontakta fotografen och be om ursäkt. Förhoppningsvis räcker det.
  • V79

Jag hade ingen aning om att man inte fick använda bilderna. På framsidan av huspärmen satt ett kort på huset från mäklaren som dom använt i alla annonser på huset. Kortet var riktigt fin och det använde vi oss av när vi annonserade ut huset på blocket.

• Bragokex

Du får aldrig använda någon annans bild tex lägga ut på internet, varken på facebook eller i en annons. Många gör det ändå och ofta vet inte ens fotografen om det eller bryr sig inte om att skicka räkning om det bara är en privat blogg eller facebook.

Svenska Fotografers Förbund har en prislista som många fotografer följer. Deras rekomenderade pris för bild i webannons som ligger ute i upp till en månad är 3000,-/bild. Men det är när du köper bilden. För otillåten användning, som det är fråga om i det här fallet, blir det 100% påslag, dvs ytterligare 3000,-/bild.

www.sfoto.se/

• Kjell2
    V79 skrev 2013-10-25 13:46:58 följande:
    Jag hade ingen aning om att man inte fick använda bilderna. På framsidan av huspärmen satt ett kort på huset från mäklaren som dom använt i alla annonser på huset. Kortet var riktigt fin och det använde vi oss av när vi annonserade ut huset på blocket.

Det är inte ovanligt att folk inte har koll på alla lagar och regler men det fritar inte för eventuell rättslig påföljder.
  • Äppelpaj80
    Kjell2 skrev 2013-10-25 13:45:41 följande:

Ja, ni gjort fel. Ni har använt och publicerat bilder någon annan har upphovsrätten till för att tjäna pengar.

För att minimera skadan ska ni omedlebart ta bort bilderna från Blocket, kontakta fotografen och be om ursäkt. Förhoppningsvis räcker det.

Vi tog bort annonsen 5 min efter hon ringt. Mäklaren skulle höra av sig till fotografen och be om ursäkt. Eftersom jag inte ännu hört något hoppas jag de godtog att vi klantat oss :-/
  • Äppelpaj80
    Bragokex skrev 2013-10-25 13:55:51 följande:
    Du får aldrig använda någon annans bild tex lägga ut på internet, varken på facebook eller i en annons. Många gör det ändå och ofta vet inte ens fotografen om det eller bryr sig inte om att skicka räkning om det bara är en privat blogg eller facebook.

Svenska Fotografers Förbund har en prislista som många fotografer följer. Deras rekomenderade pris för bild i webannons som ligger ute i upp till en månad är 3000,-/bild. Men det är när du köper bilden. För otillåten användning, som det är fråga om i det här fallet, blir det 100% påslag, dvs ytterligare 3000,-/bild.

www.sfoto.se/

WTF!
  • Äppelpaj80

Ringde mäklaren igen som hade pratat med byrån. Hon hade sagt att vi tagit bort bilden direkt och att vi inte hade haft någon aning om det och varit väldigt ledsna. Får hoppas att de inte går vidare. Hon hade gett våra kontaktuppgifter så de borde väl ringa isf tycker man?

• pellepelle

Jag förstår att man inte riktigt kan ha koll på regler eller så, men jag kan också undra hur era tankar gick.

Brukar man få använda produkter som yrkespersoner producerat gratis för att själv tjäna pengar på dem? Njae, ganska sällan...

Troligen kommer byrån inte rikta fler krav, även om de som sagt har rätt till 6000 per bild + moms). Är det en vettig fotograf fattar han ju att ni gjort ett ärligt misstag, även om det var klantigt.

Sen undrar jag hur ni kan använda bilder från innan ni köpt huset för en uthyrningssida. Köpte ni huset möblerat? Annars stämmer ju inte bilderna med verkligheten...

• blubbblubb
    Bragokex skrev 2013-10-25 13:55:51 följande:

www.sfoto.se/

Fast är det lika solklart i detta fall.

Ärgarförhållandet till bilderna är inget står i säljarens avtal med mäklaren. Däremot att en fotograf ska anlitas och betalas av mäklaren. Sen får säljaren bilderna digitalt. Jag har nog antagit att säljaren som äger bilderna och mäklaren använder dessa i annonsen.

3000 kr /bild/månad/annons låter ju hutlöst. En annons har ju ofta 20 bilder fotograderade på mindre än 1h. Det skulle bli 60 000 kr/månaden för 1 timmes jobb.  Jag ska nog bli fotograf.
  • SpanskaFlugan
    blubbblubb skrev 2013-10-25 15:01:17 följande:
    Fast är det lika solklart i detta fall. Ärgarförhållandet till bilderna är inget står i säljarens avtal med mäklaren. Däremot att en fotograf ska anlitas och betalas av mäklaren. Sen får säljaren bilderna digitalt. Jag har nog antagit att säljaren som äger bilderna och mäklaren använder dessa i annonsen. 3000 kr /bild/månad/annons låter ju hutlöst. En annons har ju ofta 20 bilder fotograderade på mindre än 1h. Det skulle bli 60 000 kr/månaden för 1 timmes jobb.  Jag ska nog bli fotograf.

Om inget annat anges i kontrakt med fotografen är det alltid fotografen som äger bilderna. Även om mäklaren anlitat fotografen till att fota huset. För att bilderna ska tillhöra den som betalat fotografen för jobbet måste det specificeras i kontraktet. Finns för övrigt ett välkänt fallet där bloggaren "Blondinbella" åkte på att betala 30'000 kr för några bilderna hon "lånat" från en fotografs hemsida.
Svar på tråden Jag har varit klantig och använt mäklarbilder i en annons. :-/