• oraklet från delphi

tycker ni läxor ska göra i skolan med läxhjälp i hemmet?

många kan inte hjälpa sina barn med läxor pga lång arbetsdag eller okunskap, så det blir många onödiga konflikter ibland

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-25 15:11
    Ha ha det ska stå i skolan med läxhjälp? eller i hemmet? i rubriken ber om ursäkt tappade text

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker ni läxor ska göra i skolan med läxhjälp i hemmet?
  • Konservativ

Om läxan görs i skolan så är det ju ingen läxa. Svensk skola har extremt långsam takt. Man kan lära barnen mycket mer. Så fram för mer läxor bara.

• Mälaröbo

Jag tycker att läxor ska göras i skolan med läxhjälp. Både för att ge alla barn samma chans till rätt hjälp och för att förbereda dem för högre studier. Läxor i lågstadiet borde helt tas bort!

• Momat

Hemma.
    Klarar man som förälder inte av att hjälpa ens en lågstadieunge med läxorna så kan man väl begära hjälp, men hur svårt kan det vara för normalbegåvade vuxna?

Och jo, jag har egna barn i skolan.

• T W

Jag tycker det borde finnas tid efter skoltid där barnen kan stanna kvar och få hjälp med läxorna. (Jag tycker fortfarande att det blir läxor trots att dom görs på skolan med lärare som hjälp, det görs ju inte på lektionen i samband med ämnet) 
    När jag var liten så kunde inte mina föräldrar hjälpa mig med läxorna och det var rätt frustrerande, så jag hade uppskattat om det fanns då. Plus att det är så vanligt att barnen har svårt att få arbetsro hemma (föräldrarna ska hinna laga mat, ge övriga syskon uppmärksamhet, någon ska skjutsas till en aktivitet och man ska hinna med allt det där andra som är tänkt att hinnas med efter jobbet)  

• Dina08

Det svåra är inte själva ämnesinnehållet, utan att ta sig den tiden med barnet, och det är man skyldig barnet tycker jag. Det betalar sig i framtiden med studiemotiverade ungdomar. Men det ska inte förknippas med bråk, utan vara en trevlig stund tillsammans. En fråga om prioriteringar och att hjälpas åt i familjen.

• Aniiee

I min värld, då, så är LÄXOR det man får med sig hem för att man inte hann med det i skolan eller för att det är så "krångligt" att man behöver repetera. Till exempel om man skulle räkna sida 18-20 i matteboken men bara han med 18-19. Så ja, jag är helt för läxor.

Sen så tycker jag att "läxor i skolan".... det tror jag inte jag någonsin hört talas om egentligen. Däremot vet jag både fritids som"sitter ihop med skolan" (dit låg- och mellanstadiebarn går för att mamma och pappa inte är hemma) och fritidsgårdar (dit tonåringarna går för att de har tråkigt) som tillhandahåller läxhjälp. Det är toppen tycker jag. 

När jag gick i skolan så var det läxor som gälde, även på loven då vi alltid fick häften i alla ämnen som skulle vara avklarade tills efter lovet.  20-100 sidor text och uppgifter som vi skulle klara av utan lärare. Oftast repetition, så att vi inte behövde slösa två månader på förra årets läroplaner.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • annca

Jag är för läxor, kanske med erbjudande från skolan om någon läxgrupp ett par dagar i veckan. "Jamen jag har inte läxa till imorron!" Nä, men du har läxa till i övermorron. Eller till på fredag.

Har ens egna föräldrar inte tid, kanske nån kompis föräldrer kan ställa upp att ta både sitt eget barn och en eller ett par kompisar.

Saknar föräldern kunskap, ja då slår läxan faktiskt lite två flugor med en smäll, lära båder barnet och föräldern, för kunskap är alltid bra. Speciellt för vuxna.

Läxor lär barnet ta ansvar för sitt lärande - och därmed också ta ansvar i allmänhet. Det finns inga genvägar, man måste själv se till att man lär sig.
    Läxor förbereder för studier - för på högskolan får man tusan själv se till att man lär sig - det är ingen som gör det åt dig!   
    Att lära sig saker är tusan så mycket viktigare än att ha femtinötton aktiviteter i veckan man ska iväg på! 

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • oraklet från delphi
    Dina08 skrev 2013-10-25 15:40:53 följande:
    Det svåra är inte själva ämnesinnehållet, utan att ta sig den tiden med barnet, och det är man skyldig barnet tycker jag. Det betalar sig i framtiden med studiemotiverade ungdomar. Men det ska inte förknippas med bråk, utan vara en trevlig stund tillsammans. En fråga om prioriteringar och att hjälpas åt i familjen.

Men det finns ju även ensam stående det får man inte glömma
  • oraklet från delphi
    annca skrev 2013-10-25 15:47:31 följande:
    Jag är för läxor, kanske med erbjudande från skolan om någon läxgrupp ett par dagar i veckan. "Jamen jag har inte läxa till imorron!" Nä, men du har läxa till i övermorron. Eller till på fredag. Har ens egna föräldrar inte tid, kanske nån kompis föräldrer kan ställa upp att ta både sitt eget barn och en eller ett par kompisar. Saknar föräldern kunskap, ja då slår läxan faktiskt lite två flugor med en smäll, lära båder barnet och föräldern, för kunskap är alltid bra. Speciellt för vuxna. Läxor lär barnet ta ansvar för sitt lärande - och därmed också ta ansvar i allmänhet. Det finns inga genvägar, man måste själv se till att man lär sig. Läxor förbereder för studier - för på högskolan får man tusan själv se till att man lär sig - det är ingen som gör det åt dig!    Att lära sig saker är tusan så mycket viktigare än att ha femtinötton aktiviteter i veckan man ska iväg på! 
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~

men går de i en bra skola kan de väl lära sig allt där är säkert inte så många vuxna som tar med jobbet hem heller när arbetsdagen är slut
  • Mercurialis

En rätt utformad läxa klarar barnet av att göra utan hjälp!

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • LunaLunatic

Läxhjälp låter ju bra. Och det kommer verkligen behövas då eftersom det skulle betyda större klasser för att ekonomin ska a gå ihop. Eller lägre löner kanske.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • oraklet från delphi
    Mercurialis skrev 2013-10-25 18:00:55 följande:
    En rätt utformad läxa klarar barnet av att göra utan hjälp!

Ja men varför kan de inte göra allt jobb i skolan klart så slipper alla extra jobbet som följer efter, vi vuxna tar inte så ofta med oss vårt jobb hem
  • Konservativ
    oraklet från delphi skrev 2013-10-25 19:17:29 följande:

Ja men varför kan de inte göra allt jobb i skolan klart så slipper alla extra jobbet som följer efter, vi vuxna tar inte så ofta med oss vårt jobb hem
    För att de lär sig alldeles för lite i dagens svenska skola. De flesta når inte alls upp till sin potential. Om det istället var så att läraren gick igenom materialet  och de gjorde några övningar så kan de hemma nöta in kunskapen. Glöm heller inte att en del har svårare än andra. Det är alltså väldigt ineffektivt att alla skulle ägna lika lång tid i skolan för att lära sig samma sak. Det som tar fem minuter för en del tar två timmar för andra.
  • Utropstecknet

Läxor är ett bra sätt för föräldrar att se och följa sitt barns utveckling. Dessutom ger det kvalitetstid. Dock bör läxorna vara repeterande och inte för att ta in ny kunskap. Att lära ut är lärarens arbete, att repetera in kunskap kan föräldrarna mycket väl vara behjälpliga med.

• Momat
    oraklet från delphi skrev 2013-10-25 16:14:45 följande:

Men det finns ju även ensam stående det får man inte glömma
    Jag har varit ensamstående, det fanns nog tid för läxläsning då också. Till exempel kunde dottern sitta vid köksön och göra matteläxan medan jag lagade mat.
  • PollMaster

Läxor får barnen för att föräldrarna ska bli nöjda, inte för att de gör nytta.

Svar på tråden tycker ni läxor ska göra i skolan med läxhjälp i hemmet?