• Lady Paraplyh

Osäker på kattköp

Jag har snubblat över en annons på världens finaste katt, en 6- årig hona. Det som får mig att tveka är att jag egentligen inte har tänkt köpa en katt till nu. Jag har två katter sedan innan och jag har råd med en tredje. Men kan hon vänja sig vid att bo i en lägenhet? Nu bor hon i villa.

Jag undrar också om någon har någon erfarenhet av hur det brukar funka med de andra katterna då man tar in en äldre katt? Hon är inte kastrerad nu ska tilläggas, men kommer bli kastrerad innan försäljningen.

• Svar på tråden Osäker på kattköp
  • Birmafröken

Hur stort bor du? Hur gamla är dina nuvarande katter och hur kommer de överens? Är dina katter och katten i annonsen ute- eller innekatter i dagsläget? Har katten i annonsen levt som ensamkatt tidigare?

• Lady Paraplyh

Jag bor i en tvåa på 55 kvadrat. Det funkar att ha tre katter här, jag har haft det förut. Mina katter kommer jättebra överens, de är en kastrerad hona på tre år och en kastrerad hane på fyra år. Mina katter är innekatter, jag bor i en närförort till Stockholm så här kan de absolut inte vara ute. Katten i annonsen är innekatt också och har varit hela sitt liv.

• Lady Paraplyh

Jag har en stor inglasad balkong där katterna får vara också.

• Lady Paraplyh

Jag har en stor inglasad balkong där katterna får vara också.

• Birmafröken
    Lady Paraplyh skrev 2013-10-25 17:40:07 följande:
    Jag bor i en tvåa på 55 kvadrat. Det funkar att ha tre katter här, jag har haft det förut. Mina katter kommer jättebra överens, de är en kastrerad hona på tre år och en kastrerad hane på fyra år. Mina katter är innekatter, jag bor i en närförort till Stockholm så här kan de absolut inte vara ute. Katten i annonsen är innekatt också och har varit hela sitt liv.

Ja, ytan är inget problem och är katten innekatt sedan tidigare borde det kunna funka om man bara ger introduktionen gott om tid. Att det oftast tar lång tid (månader!) att få vuxna katter att känna sig trygga med varandra är något man måste vara väldigt väl medveten om. Det bästa är om du har möjlighet att dela av lägenheten med kompostgaller eller nätdörr den första tiden så att katterna inte behöver mötas på samma yta direkt utan får börja med att vänja sig lite på avstånd.
  • Lady Paraplyh
    Birmafröken skrev 2013-10-25 17:48:44 följande:
    Ja, ytan är inget problem och är katten innekatt sedan tidigare borde det kunna funka om man bara ger introduktionen gott om tid. Att det oftast tar lång tid (månader!) att få vuxna katter att känna sig trygga med varandra är något man måste vara väldigt väl medveten om. Det bästa är om du har möjlighet att dela av lägenheten med kompostgaller eller nätdörr den första tiden så att katterna inte behöver mötas på samma yta direkt utan får börja med att vänja sig lite på avstånd.

Spelar det någon roll om katten har blivit kastrerad först nu i vuxen ålder?

Jag är medveten om att det kan ta tid, jag räknar med minst tre månader i alla fall. Men jag känner att katten byter ner sig hos mig, det är en fd avelskatt. Hon är van vid att bo stort och träffa hanar. Det här blir ett helt annat liv.
  • Birmafröken
    Lady Paraplyh skrev 2013-11-04 18:00:17 följande:

Spelar det någon roll om katten har blivit kastrerad först nu i vuxen ålder?

Jag är medveten om att det kan ta tid, jag räknar med minst tre månader i alla fall. Men jag känner att katten byter ner sig hos mig, det är en fd avelskatt. Hon är van vid att bo stort och träffa hanar. Det här blir ett helt annat liv.

Är hon kastrerad kommer hon inte att sakna att "träffa hanar", så det behöver du inte oroa dig för. Att hon sedan tidigare har erfarenhet av att umgås (och leva ihop?) med andra katter kan snarare underlätta introduktionen.

Är ytan de ska samsas på bara anpassad efter katternas antal när det gäller inredningen och resurserna där (t.ex. sovplatser, utkiksplatser, klösställen, toalådor och matplatser), då spelar inte antalet kvadratmetrar någon större roll. På 55 kvm går det absolut att se till att 3 katter inte ständigt behöver konkurrera om samma resurser, samt ge dem möjlighet att vara ifred från de andra.

När det gäller fertilitet är det främst hos okastrerade eller nykastrerade hankatter man märker av svårigheter i socialt umgänge med andra katter. Ett invant dominansbeteende med t.ex. revirkissande kan vara svårt att bryta genom kastrering ifall katten har varit fertil och använts länge i avel, men det gäller alltså främst hankatter.
Svar på tråden Osäker på kattköp