Lady Paraplyh skrev 2013-11-04 18:00:17 följande:
Spelar det någon roll om katten har blivit kastrerad först nu i vuxen ålder?
Jag är medveten om att det kan ta tid, jag räknar med minst tre månader i alla fall. Men jag känner att katten byter ner sig hos mig, det är en fd avelskatt. Hon är van vid att bo stort och träffa hanar. Det här blir ett helt annat liv.
Är hon kastrerad kommer hon inte att sakna att "träffa hanar", så det behöver du inte oroa dig för. Att hon sedan tidigare har erfarenhet av att umgås (och leva ihop?) med andra katter kan snarare underlätta introduktionen.
Är ytan de ska samsas på bara anpassad efter katternas antal när det gäller inredningen och resurserna där (t.ex. sovplatser, utkiksplatser, klösställen, toalådor och matplatser), då spelar inte antalet kvadratmetrar någon större roll. På 55 kvm går det absolut att se till att 3 katter inte ständigt behöver konkurrera om
samma resurser, samt ge dem möjlighet att vara ifred från de andra.
När det gäller fertilitet är det främst hos okastrerade eller nykastrerade
hankatter man märker av svårigheter i socialt umgänge med andra katter. Ett invant dominansbeteende med t.ex. revirkissande kan vara svårt att bryta genom kastrering ifall katten har varit fertil och använts länge i avel, men det gäller alltså främst hankatter.