• Anonym (Delad)

lever skyddat

Tagit rätten över mitt liv. Format vår vardag o vår trygghet. Vågar vara, jobba, satsa. Men ändå ibland kommer han in i mina tankar. Tänker på rädslan att bli hittad. Rädslan att hot blir verklighet. O trots att jag idag vet hur fel allt var. Hur vriden min kärlek till honom var. Hur fel o illa han behandlade mig o att inget var mitt fel. Ändå kan jag ha dåligt samvete att jag tagit år av hans liv. Begränsat hans val av arbete. Jag vet att han satt inne för att det han gjort var fel. Jag vet att jag anmälde för att jag var rädd att han skulle ta mitt liv. Varför har han fortfarande ett grepp om mig? Varför minns jag våldtäkter o slag? Varför tränger han in i min vardag med mina murar som jag så starkt byggt upp. Jag mår bra. Jag har jobb o familj o vill inte ägna honom en tanke mer. Vill glömma o vill inte vara rädd. O vill inte bära på dåligt samvete över straffet han fick samtidig som jag bär på alla övergrepp han utsatte mig för...

• Svar på tråden lever skyddat
  • LonelyWolf

Hej ts

Har du varit hos någon psykolog eller liknande för att prata ut om dina känslor? 

• Anonym (Delad)

Har pratat hos kvinnojour. O känner verkligen att jag kommit över allt som hänt. Så förstår inte varför han ändå kan ta plats i mina tankar

• LonelyWolf
    Anonym (Delad) skrev 2013-10-25 20:39:55 följande:
    ... O vill inte bära på dåligt samvete över straffet han fick samtidig som jag bär på alla övergrepp han utsatte mig för...
    Dåligt samvete och känna skuld, det är ju till för att straffa någon. Och i ditt fall är det kanske på något sätt så att du vill straffa dig själv. Kan du känna att det var ditt eget fel att du utsatte dig för den behandling du blev utsatt för?
  • Anonym (Delad)

På ett sätt såklart. Varför stannade jag kvar? Varför såg jag inte då hur fel allt var o gick? Men på ngt sätt hade han ett sånt grepp om mig. Jag älskade gränslöst. O det var inte förens vi fick barn som jag fick kraften att gå. För att mina barn inte skulle råka illa ut o heller inte behöva växa upp o se att någon behandla en annan så illa. Dagen han hotade min lilla bebis gav han mig inget annat val. Sen idag kan jag ju se att jag även lämnade för min egen skull. Sjukt att man kan leva med ngn som gör en så illa. O sjukt att han fick mig att tycka så illa om mig själv o tro mig förtjäna sättet han behandlade mig på

• LonelyWolf

Jag tycker absolut inte att du ska döma dig själv, varken när det gällde att vara med honom eller sätta dit honom. Han var kanske manipulativ på ett skickligt sätt och då tar det lite tid innan man inser vad som sker just för tillfället. Men du var tillräckligt stark för att bryta dig loss, både för att skydda barn och dig själv. Bra gjort :) Det är inte alla som klarar det.

Han valde själv att leva det liv han gjorde, så ta inte på dig ansvaret för hans lycka och framgång. Du har troligtvis lärt dig något värdefullt och den erfarenheten bär du med dig. Nu är det ett nytt liv för dig och ett annat liv för honom. Låt honom vara och fokusera på din egen hälsa. Att du mår bra är viktigt för både dig och din familj.

kram  

• Anonym (Delad)

Stort tack ?? dina ord värmer ska försöka ta till mig det! kram

• Anonym (Delad)

Frågetecken skulle vara utropstecken :)

• LonelyWolf
    Anonym (Delad) skrev 2013-10-25 20:39:55 följande:
    ... Ändå kan jag ha dåligt samvete att jag tagit år av hans liv. Begränsat hans val av arbete. Jag vet att han satt inne för att det han gjort var fel. Jag vet att jag anmälde för att jag var rädd att han skulle ta mitt liv....
    Varför tror du att du tänker såhär?
  • LonelyWolf
    Anonym (Delad) skrev 2013-10-26 15:03:53 följande:
    Stort tack ?? dina ord värmer ska försöka ta till mig det! kram
    Var så god Solig

kram
  • sarafamilj
    Anonym (Delad) skrev 2013-10-25 22:56:07 följande:
    Har pratat hos kvinnojour. O känner verkligen att jag kommit över allt som hänt. Så förstår inte varför han ändå kan ta plats i mina tankar

Du kanske behöver mer regelrätt terapi för att lämna och gå vidare? Lämna känslomässigt alltså.
Svar på tråden lever skyddat