• Anonym (Undrande)

Lvu, vårdnadstvist, boende

Om vi säger att förälder A har ett boendet på ett barn, förälder B har umgänge. Det är gemensam vårdnad.

Antingen sätts ett lvu eller så tas ett "frivilligt" beslut. Barnet flyttar/placeras hos förälder B.

Förälder B startar en vårdnadstvist där B yrkar på ensam vårdnad och boendet. Hur ser chanserna ut?

• Svar på tråden Lvu, vårdnadstvist, boende
  • Anonym (Undrande)

Om vi säger att han inte kan bo kvar hos A pga misstanke om misshandel, missbruk och bristande i en trygg miljö och vardag

• Anonym (Undrande)

Hans uttalande, A:s vårdkontakter samt olika anmälningar från olika håll.

• Anonym (Undrande)

Vårdkontakterna är pga missbruket då A inte kunnat ta hand om sig själv och utsatt pojken för fara. Anmälningarna är ifrån skola och idrottsledaren som han berättat saker för. Anmälning från sjukhus har inkommit och även från anhöriga.

Kan tillägga att han skickas bort långa perioder till släkting då A inte orkar.

• Anonym (Undrande)

Men boendet, hur ser chanserna ut där?

• Anonym (Undrande)

Oj, du han svara på det. Hur ser din situation ut?

Jag tänker de att vårdnaden går ju alltid att lösa, allra helst under ett lvu då jag antar soc kan hjälpa till lite med beslut.

Men boendet känns viktigt att de blir en dom på att även efter lvu:t upphör så ska barnet bo kvar hos B med umgänge hos A.

• Anonym (Undrande)

Hur menar du med att lvu straffar barnet?

• Anonym (Undrande)

Hm, ja barnet tas med "tvång" till förälder B för att barnet ska få en trygg uppväxt och må bra. Jag ser inte straffet i de hela?

• Anonym (Undrande)

Pojken kommer att komma till förälder B om de sätts lvu, och de är ordnat på ett snyggt sätt så pojken befinner sig hos förälder B nu.

Svar på tråden Lvu, vårdnadstvist, boende