• Anonym (Mamma)

Lvu, vårdnadstvist, boende

Anonym (Undrande) skrev 2013-10-25 21:46:42 följande:

Om vi säger att förälder A har ett boendet på ett barn, förälder B har umgänge. Det är gemensam vårdnad.

Antingen sätts ett lvu eller så tas ett "frivilligt" beslut. Barnet flyttar/placeras hos förälder B.

Förälder B startar en vårdnadstvist där B yrkar på ensam vårdnad och boendet. Hur ser chanserna ut?

Varför vill B ha ensam vårdnad?

Då måste A brista i sin omvårdnad, och försvåra kontakten för barnet med B
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-10-25 21:53:56 följande:

Om vi säger att han inte kan bo kvar hos A pga misstanke om misshandel, missbruk och bristande i en trygg miljö och vardag

Då är chanserna inte stora, det bästa är att försöka komma överens för vi en vårdnads tvist förlorar barnet.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-10-25 22:01:05 följande:
    Då är chanserna inte stora, det bästa är att försöka komma överens för vi en vårdnads tvist förlorar barnet.
    Vad finns det för bevis att detta skulle förekomma hos A?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-10-25 22:09:45 följande:

Hans uttalande, A:s vårdkontakter samt olika anmälningar från olika håll.

Bara för A har olika vårdkontaktet är det inget bra underlag, men vad är det för olika anmälningar. Är det ifrån skolan, sjukhus?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-10-25 22:20:21 följande:

Vårdkontakterna är pga missbruket då A inte kunnat ta hand om sig själv och utsatt pojken för fara. Anmälningarna är ifrån skola och idrottsledaren som han berättat saker för. Anmälning från sjukhus har inkommit och även från anhöriga.

Kan tillägga att han skickas bort långa perioder till släkting då A inte orkar.

Då brister A kraftigt i sin omvårdnad om barnen. Läs i föräldrabalken/ barnbalken kap 6. Sedan är det svårt att få ensamvårdnad men inte lika svårt att bli boendeförälder med begränsat umgänge för A.

Jag är mitt i detta själv och är som B
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-10-25 22:30:18 följande:

Oj, du han svara på det. Hur ser din situation ut?

Jag tänker de att vårdnaden går ju alltid att lösa, allra helst under ett lvu då jag antar soc kan hjälpa till lite med beslut.

Men boendet känns viktigt att de blir en dom på att även efter lvu:t upphör så ska barnet bo kvar hos B med umgänge hos A.

Inget LVU, då bli ju barnet straffat. B har en skyldighet att ta bort barnet ifrån A om B anser att miljön är farlig. Är det akut kan B ringa till soc jouren och fråga om råd.

Sedan gör B en anmälan till soc.

Familjerätten eller en advokat hjälper till att reglera umgänget och boendet.

Jag själv har precis anlitat en advokat för andra gången då umgänget inte funkar så nu ansöker jag om ensamvårdnad men soc/ familjerätten hör inget för att hjälpa mig.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-10-25 22:46:03 följande:

Hur menar du med att lvu straffar barnet?

LVU betyder. Lagen om vård för unga. Det blir barnet som tvångs vårdas
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-10-25 22:49:53 följande:
    LVU betyder. Lagen om vård för unga. Det blir barnet som tvångs vårdas
    Menar du kanske LVM för A?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (insatt) skrev 2013-10-25 22:47:58 följande:
    Vad förväntar du dig att soc/familjerätten skulle kunna hjälpa dig med? De har ju inget mandat att gå in med ngt tvång bara för att umgänget inte funkar ...
    Jag orkade inte skriva allt. Men jag började med begränsat umgänge då pappan drack mycket. Men umgänget hjälpte inte mitt barn för han fortsatte att dricka mm, så nu är det advokat igen.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-10-25 22:53:03 följande:

Hm, ja barnet tas med "tvång" till förälder B för att barnet ska få en trygg uppväxt och må bra. Jag ser inte straffet i de hela?

Har du fått till dig att barnet kommer köras till B?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-10-25 22:59:13 följande:
    Har du fått till dig att barnet kommer köras till B?
    Har aldrig hört att LVU används på det sättet, men om det är säkert att myndigheter eller B tillsammans med ex soc/ polis får barnet direkt vid ett LVU skulle jag inte tveka. Å det blir väldigt svårt för A att förklara bort att detta behövdes för att skydda barnet.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-10-25 23:08:18 följande:

Pojken kommer att komma till förälder B om de sätts lvu, och de är ordnat på ett snyggt sätt så pojken befinner sig hos förälder B nu.

Vad skönt. Fy vad barn går igenom. Råder dock B kontakta BUP så barnet får hjälp.

Dom kan också vara till hjälp om det blir en vårdnadstvist.
Svar på tråden Lvu, vårdnadstvist, boende