Julklappar! Barnen har redan för mycket leksaker...
Har två barn på 3 och 1år. Funderar över julklappar. Men vill inte ge många paket, helst nån bra grej som de gillar och leker med istället för flera små paket. Nån som har några idéer?
Har två barn på 3 och 1år. Funderar över julklappar. Men vill inte ge många paket, helst nån bra grej som de gillar och leker med istället för flera små paket. Nån som har några idéer?
Det som vår 3-åring leker mest med är hans sparkcykel, vanlig cykel med stödhjul samt läser sagoböcker. Annars fick han en bra grej förut det var ett stativ med mikrofon, högtalare och musik och så kan man stå och sjunga. Den gillar han också en gammeldags kassaapparat från fisherprice använder han också en hel del och leker affär, båda finns på StoroLiten. Till 1 åringen hade jag kanske köpt en Learning talking puppy, kolla länken www.jollyroom.se/varumarken/fisher-price/fisher-price-learning-puppy.html&ttype=click
Fast sparkcykel och cykel är ju utomhus förstås då, kanske inte det ni var ute efter
Glömde bort hans absoluta favvogrej..3-åringen alltså. Ipaden, alltså surfplattan. Han kollar film ibland samt spelar. Ofta bra lärospel som är bra för honom. Leker med annat också såklart men denna älskar han så han sitter lite varje dag. Men lite väl dyr julklapp kansle (han fick sin av farfar ej av oss)
En ettåring kanske kan få en barnpulka som den kan ha ute vid vintertid och treåringen kanske får nytta av en snowracer och den kan ju användas i flera år.
Ett tips är i alla fall att styra in släktingar på "nyttiga" presenter. Termos och sittunderlag till vinters utflykter, vantar, kläder, pulka, fina lakan till sängen, tandborstfodral, lampa till barnrummet om det behövs) osv.
Så att hemmet inte översvämmas av leksaker som ingen leker med...
Duplo är annars ngt som våra barn lekt massor med, i flera år! Nu är de 4,4 och 6 och leker fortfarande massor med duplo (stora byggen - vi har rätt mkt).
Till vår treåring och fyraåring ska vi köpa presentkort på inomhuslekland typ Busfabriken De badar också i leksaker
Vår ettåring är 13 månader vid jul och hon kommer inte att få nånting av oss eftersom hon ändå kommer att få en massa av andra. Är ettåringen snart 2 och inte har någon annan hen får av så kan ni väl köpa några småsaker bara för att det är roligt att öppna presenter.
Runt den åldern köpte jag till min dåvarande treåring en sodastream eftersom hon älskar mineralvatten, kläder (typ prinsesskläder men som ändå gick att användas till vardags), en garderob med snygga galgar i till kläderna.
Tack för tips! 3åringen har redan snowracer, och jag tror 1åringen kommer få en i julklapp av släktingar ;) tradition i min släkt att man får en snowracer tidigt. Har själv min kvar som jag fick när jag fyllde 1år! Jag har sagt till släktingarna som vi ska fira jul med, att det ska vara få paket, eftersom vi har så mkt leksaker och bor trångt. Hoppas de lyssnar!! 1åringen är bara 14månader nu, så jag tycker det är svårt att hitta nåt som behövs. Vad är den där puppyn för nåt? Nåt som låter antar av? ;) duplo är ju bra, det kan man aldrig få för mkt av!!!
Här är lådor och skåp och översvämmade med grejer.
Men som en liten tradition så ska 5-åring rensa sitt rum på en påse eller mer med leksaker som vi ska ge till de fattiga barnen dit tomten inte kommer.
Visserligen plockar han mest undan typ mc-Donalds grejer. Men det är tanken och handlingen som räknas.
Denna julen ska han få en stor tramptraktor med snöblad för det har han önskat sig och en Pettson och Findus bok.
Av släkten kanske han ska önska sig pengar. För han har runt 800kr i sin spargris och vill gärna ha smålego.
Typ en stor borg för 1200kr.
1-åringen ska få IKEAs barnkök med tillbehör.
Här i närheten hos oss så finns det en liten hjälp organisation som kör själva med en lastbil till Lettland (tror jag)
och lämnar sakerna där på en barnhem.
Dom har även så man kan åka med om man vill. Kanske gör det en dag när våra barn är stora...
Undrar också vart man kan lämna leksaker. Det skulle vara en jättebra tradition! Till äldre släktingar som är svåra att ge nåt, brukar få gåvobrev från nåt jag köpt från Unicef's gåvoshop. Alltid uppskattat! Kan verkligen tipsa att kika in där och shoppa lite julklappar :)
Vad många bra tips! :)
Nu är ju dina barn rätt små men ett fadderbarn eller fadderdjur ex isbjörn eller tiger, det är ju både roligt, lärorikt och utvecklande för barn. UNICEFs gåvoshop är som tidigare nämnts väldigt fin. Man kan plantera träd eller likn.
Börja samla på något, ex bok eller filmserie...
Flera små paket med figurer eller lego som inte kostar så mkt går ju alltid hem hos de små.
Jag tänkte också på duplo, som någon ovan skrev. Vi har en på 4,5 och en på 1 år. Stora tjejen från en radiostyrd bil, får se om hon klarar av att köra den. Lilla tjejen ska få en telefon från fisherprice och en bildbok. Båda sakerna till lill-tjejen är sådant vi haft till storasysten och som vi lagt undan eftersom det inte använts. Så vi återanvänder leksakerna till viss del :) Tycker det är onödigt att köpa en massa nu när hon är så lite, hon kommer få en massa andra saker så det räcker gott och väl ändå. Förra året orkade inte stora tjejen öppna allt ens, hon ville leka med sakerna och det slutade med att hon hade 5-6 paket kvar som inte blev öppnade den kvällen.
Det är en jättebra idé att ge till barn som tomten inte kommer till. Vi har också städat undan lite leksaker och annat tillsammans med stora tjejen för att rensa lite. Jag har sagt att vi ska ge det till barn som inte har så mycket leksaker, men jag har ännu inte kommit för mig att lämna det. Jag kanske tar tag i det i veckan som kommer då :)
Finns ju tex Frälsningsarmén som har att de samlar in julklappar till barn som annars inte skulle fått. Även Clarion hotel i Malmö hade detta stuk ifjol. Så det finns överallt!
Man kan skänka saker till stadens kvinnojour.
Min kompis har skänk en massa bebissaker dit tex matstol mm.
Tyvärr finns det ju dom kvinnor som behöver fly hals över huvud med sina barn.
Så att skänka leksaker dit är också en bra idé