Anonym (nina) skrev 2013-10-26 16:11:30 följande:
Jag har ett namn som inte har något "naturligt" smeknamn som "maggan" för margareta, så jag får sällan uppleva det där, men det har hänt, vilket jag inte gillade då jag inte alltid drog jämnt med personen som gjorde det. Så jag uppfattade det inte som smeksamt.
Så jag antar att det hänger på hur du uppfattar det - antingen smeksamt och kärvänligt, eller lätt nedsättande - vilket antagligen hör ihop med hur du förstår er relation. Jag menar, det går inte svara på om det är "okej" att göra så - det beror på vad du själv tycker. Gillar du det verkligen inte tycker jag att du kan säga ifrån, men på ett trevligt sätt. "Ingen kallar mig maggan, det känns så ovant, jag vill hellre att du kallar mig margareta". Typ så.

Eller börja kalla den andra personen ett smeknamn tillbaka på ett skämtsamt sätt.
Ja alltså jag tycker det är gulligt att människor som känner mig tilltalar mig med smeknamn.
Men det är internt med vissa människor och inget alla kan göra. Jag och min kille kallar varandra för massa konstiga saker, men inte fan skulle jag trivas med om någon annan kallar mig samma sak för vi har inte en sån relation med varandra.