• Anonym (förvirrad)

Människor som börjar tala med sina bekanta med egna smeknamn?

Har under den senaste tiden börjat komma ut mer och skapat mig mer bekantskaper. Och förvånas över hur människor helt plötsligt börjar tala med mig vid smeknamn, skriver sms och sånt med förkortningar av mitt namn. Är det verkligen okej att göra så?

T ex att tilltala någon som har namn som

Magdalena för Maggan

Therese för Tessan

Maria för Mia

Ingalill för Inga

Anna-Clara för AC

Madeleine för Madde

Och så vidare. När ingen annan talar personen vid ett smeknamn.                         

• Svar på tråden Människor som börjar tala med sina bekanta med egna smeknamn?
  • Anonym (förvirrad)

Bara jag som är känslig?

• Nyfiken gul

Jag tilltalar bara folk med smeknamn om dom HAR ett etablerat smeknamn.

Själv heter jag Cecilia men kallas aldrig för det.   Det är cissi, cilla, cissan  eller andra varianter. Enda gången jag själv säger hela mitt namn är vid första presentation av nån jag inte träffat eller i kontakt med myndigheter. Annars blir det smeknamn.

Jag brukar också se till att personen i fråga är bekväm med ett smeknamn.  Jag har en Margareta i min bekantskapskrets o hon heter just Margareta och inget annat.    Medans däremot en annan Margareta jag känner är Maggan och inget annat.  

Har personen smeknamn som är etablerade använder jag dom i första hand.   

om alla säger  Cissi till mig tycker jag det är konstigt med nån som envisas med att säga Cecilia till mig , nån som jag ändå har kontakt med och umgås med. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (X)

Jag brukar säga till om någon försöker byta mitt namn.

Jag är absolut ingen Lotta, däremot en Charlotta.

• Anonym (Usch)

Jag gillar det INTE! Brukar påpeka för folk som kortar ner mitt namn att jag heter ********. Och vissa frågar mig om de får kalla mig det och jag säger då: helst inte. Tycker att det är rätt oförskämt att byta namn på människor självmant, utan att fråga om det är ok. Däremot vet jag nån vän som kallar mig för smeknamn ibland när hon pratar med andra om mig men eftersom hon alltid säger hela namnet till mig, och ingen än tagit efter och fortf säger vad jag heter, bryr jag mig inte så mkt.

• Anonym (nina)

Jag har ett namn som inte har något "naturligt" smeknamn som "maggan" för margareta, så jag får sällan uppleva det där, men det har hänt, vilket jag inte gillade då jag inte alltid drog jämnt med personen som gjorde det. Så jag uppfattade det inte som smeksamt.

Så jag antar att det hänger på hur du uppfattar det - antingen smeksamt och kärvänligt, eller lätt nedsättande - vilket antagligen hör ihop med hur du förstår er relation. Jag menar, det går inte svara på om det är "okej" att göra så - det beror på vad du själv tycker. Gillar du det verkligen inte tycker jag att du kan säga ifrån, men på ett trevligt sätt. "Ingen kallar mig maggan, det känns så ovant, jag vill hellre att du kallar mig margareta". Typ så. Eller börja kalla den andra personen ett smeknamn tillbaka på ett skämtsamt sätt.

• kaffeamanda
    Anonym (X) skrev 2013-10-26 16:10:34 följande:
    Jag brukar säga till om någon försöker byta mitt namn.

Jag är absolut ingen Lotta, däremot en Charlotta.
    Så gör jag med och speciellt om nån börjar ändra min dotters namn då hugger jag direkt.
  • Anonym (Jo)

Jo du är känslig, att använda ett smeknamn är väl just ett sätt att visa att man är lite närmare med just den personen. Tror också folk ofta förkortar just vid sms konversation. Personligen tycker jag att människor som är för känsliga kring sitt namn är rätt trista, men det är klart man kan säga ifrån om man tycker smeknamnet är direkt fult eller löjligt.

• Anonym (förvirrad)
    Anonym (nina) skrev 2013-10-26 16:11:30 följande:
    Jag har ett namn som inte har något "naturligt" smeknamn som "maggan" för margareta, så jag får sällan uppleva det där, men det har hänt, vilket jag inte gillade då jag inte alltid drog jämnt med personen som gjorde det. Så jag uppfattade det inte som smeksamt.

Så jag antar att det hänger på hur du uppfattar det - antingen smeksamt och kärvänligt, eller lätt nedsättande - vilket antagligen hör ihop med hur du förstår er relation. Jag menar, det går inte svara på om det är "okej" att göra så - det beror på vad du själv tycker. Gillar du det verkligen inte tycker jag att du kan säga ifrån, men på ett trevligt sätt. "Ingen kallar mig maggan, det känns så ovant, jag vill hellre att du kallar mig margareta". Typ så. Eller börja kalla den andra personen ett smeknamn tillbaka på ett skämtsamt sätt.
    Ja alltså jag tycker det är gulligt att människor som känner mig tilltalar mig med smeknamn.
    Men det är internt med vissa människor och inget alla kan göra. Jag och min kille kallar varandra för massa konstiga saker, men inte fan skulle jag trivas med om någon annan kallar mig samma sak för vi har inte en sån relation med varandra.
  • Anonym (Eca)

jag kan tycka det är skillnad på smeknamn och smeknamn också.

Olof blir Olle - javisst

Men att börja kalla Olof för "tjippen"  som kanske är mer intimt mellan honom och frun är ju bara fånigt.  Varför skulle man ta ett privat smeknamn och börja kalla någon för det?

Olle är ju Olle och något som i alla fall jag inte lägger några andra värderingar i.  

Jag tror ju inte att du går runt och kallar dina vänner för  Snuffsan,  Limpan, Löken, Finingen, Stumpelumpan osv.

Men att säga Olle eller Lotta är väl inte fel?

• Anonym (nina)
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-10-26 16:15:32 följande:
    Ja alltså jag tycker det är gulligt att människor som känner mig tilltalar mig med smeknamn.
    Men det är internt med vissa människor och inget alla kan göra. Jag och min kille kallar varandra för massa konstiga saker, men inte fan skulle jag trivas med om någon annan kallar mig samma sak för vi har inte en sån relation med varandra.
    Men säg ifrån då, eller visa på något annat sätt att du inte uppskattar det.
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Eca) skrev 2013-10-26 16:20:33 följande:

Olof blir Olle - javisst

Men att börja kalla Olof för "tjippen"  som kanske är mer intimt mellan honom och frun är ju bara fånigt.  Varför skulle man ta ett privat smeknamn och börja kalla någon för det?

Olle är ju Olle och något som i alla fall jag inte lägger några andra värderingar i.  

Jag tror ju inte att du går runt och kallar dina vänner för  Snuffsan,  Limpan, Löken, Finingen, Stumpelumpan osv.

Det är fel att börja kalla någon Olle om ingen annan gör det på arbetsplatsen. Vet dom som presenterar sig "jag heter Caroline men kalla mig Carro" och då är det okej att kalla den människan för Carro vilket är den personens önskan. Men att kalla personen för smeknamn bara för att många kallas så om man har det namnet. Och enligt mig är det inte okej. 
  • kaffeamanda
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-10-26 16:26:29 följande:
    Det är fel att börja kalla någon Olle om ingen annan gör det på arbetsplatsen. Vet dom som presenterar sig "jag heter Caroline men kalla mig Carro" och då är det okej att kalla den människan för Carro vilket är den personens önskan. Men att kalla personen för smeknamn bara för att många kallas så om man har det namnet. Och enligt mig är det inte okej. 

Men säg ifrån, svårare är det väl inte?
  • lykantrophona

Det har hänt att jag använt Kalle istället för Karl eller Robban istället för Robert utan att ha hört det först från någon annan. Dessa känns ju knappt ens som smeknamn, bara kortformer. Men i vilket fall som helst, bara i avslappnade situationer, skulle inte göra så på jobbet exempelvis.

Om man inte uppskattar det är det väl bara att säga så? "Jag tycker inte om att bli kallad Tessan" räcker gott och väl. Säg det inte för argt, utan bara i förbifarten, folk ska kunna respektera detta ändå.

Mitt förnamn är inget som det brukar finnas vanliga smeknamn eller kortformer för, i och med att mitt namn redan är väldigt kort och alldagligt. Däremot har jag ett smeknamn baserat på mitt namn, ett som hittades på i högstadiet av mina klasskamrater. Mina vänner jag känt från den tiden kallar mig för det smeknamnet, men det har visat sig rätt svårt att få nya bekantskaper att kalla mig detta, även om jag t o m presenterar mig som "Jag heter [vanligt namn] men du kan kalla mig för [smeknamn]", till och med när det i samma grupp finns någon med samma förnamn som mig och smeknamn skulle göra saker lättare!

• Anonym (förvirrad)
    kaffeamanda skrev 2013-10-26 16:28:53 följande:

Men säg ifrån, svårare är det väl inte?

Jag har gjort det, gjorde det t.o.m till min lärare i skolan och fick till svar att "det är bara tanter som kallas så" när jag sa ifrån till smeknamnet hon kalla mig för.
  • kaffeamanda
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-10-26 16:31:28 följande:

Jag har gjort det, gjorde det t.o.m till min lärare i skolan och fick till svar att "det är bara tanter som kallas så" när jag sa ifrån till smeknamnet hon kalla mig för.

Bara att påpeka det igen och igen och igen...
    Jag har inte haft så mycket problem med mitt namn men har nog påpekat vad min dotter heter minst 100 ggr, och hon själv ännu fler.  
  • Anonym (X)
    Anonym (Eca) skrev 2013-10-26 16:20:33 följande:

Olof blir Olle - javisst

Jag tycker att man äger sitt namn. För mig ger Lotta helt andra associationer än Charlotta och Lotta passar mig lika dåligt som Rufus eller Fanny skulle göra.
Svar på tråden Människor som börjar tala med sina bekanta med egna smeknamn?