• Agabbe

weimaranertik med skumma symptom!

Min weimaranervalp är inte frisk. Någon som kan känna igen och ge erfarenheter kring följande:

Svullnade upp för 2 veckor sedan i ansiktet, misstänkte allergisk reaktion, fick kortison och svullnaden försvann. Under natten började hon kräkas, många gånger och enbart galla och slem, veterinär igen. Infektionsvärden förhöjda samt också vita blodkroppar. Röntgades för att utesluta främmande föremål i tarmen, stor luftbubbla hittades vilken veterinären inte trodde kunde vara luft då den var så stor. Blev öppnad i tunntarmen och magsäck på flera ställen, inget speciellt hittades, bara enorma mängder luft, lite sand, ett långt grässtrå och en mkt irriterad tunntarm. Inget som förklarade nåt.

Fick värkmedicin och antibiotika. Fortsatt stundvis dålig med kräkningar och magont. Krk ingarna kan ha berott på att jag gett henne medicin innan mat, vilket ver fel, men det visste jag ej då.

Stygnen togs bort, samma dag blev hon riktigt dålig. Styv i rygg och bakben, såg ut som 15 år, inte 5mån. Fick värkmedicin i.v på kvällen, både vi och vet trodde det kunde vara sista resan. Följande dag in på klinik, fick dropp för saltbrist och uttorkning. Fortsättningsvis mkt gnällig och slö. Matvägrar. Går inte ut och kissar, vill inte vara med oss och sover precis hela tiden. Mycket dålig med andra ord...!

Erfarenheter, tips och tankar mottages med stor tacksamhet!

• Svar på tråden weimaranertik med skumma symptom!
  • Jemp

Jag har tyvärr ingen aning men skriver lite tankar. Kanske kan det leda någonstans?

Hur gammal är hon, 5 mån? Då är det inte i samband med vacc?

Är fästingsjukdomar kollade? Vilka prover är tagna?

Har ni varit i kontakt med flera olika veterinärer?

Vad äter hon?

• Agabbe

Tack iallafall, du funderar lite lika som jag gör själv.

Kan väl vara bundet till vaccineringarna, eventuellt? Vet inte vad de kan ha men är ju ca 1 månad sedan hon blev vaccinerad och symptomen uppkom.

De blodprov de har tagit är crp och vita blodkroppar, något för binjurar, njurar och lever men vet inga namn på dem. Inget annat har visat något nämnvärt förutom crp positiv och vitablodkroppar förhöjt.

Hon har sedan operationen ätit blötmat blandad med vatten som välling, igår började vi blanda med hennes vanliga mat i den vällingen, uppblött, så hon ska vänja sig med den igen. Men hon har som sagt inte ätit något nu...

• Jemp

Vad är den vanliga maten för någon?

Just svullna upp i ansiktet kan de göra efter vaccination (samma dag typ).

• Agabbe

Nu är det inte så lätt att "åka in" då närmaste djursjukhus ligger 60 mil bort, här var jag bor finns dejourerande veterinärer men de ger på sin höjd en spruta med värkmedicin, så att hon klarar sig tills måndagmorgon då någon klinik med större möjligheter kan ta emot henne. Och då hamnar hon också att åka hem innan kl 16 då de stänger..! Jag gör mitt bästa, och åker de 60 milen med åksjuk valp om så verkligen krävs, men det är att plåga hunden det med. Därför vill jag höra åsikter och tankar, för att reda ut OM jag kan vänta 12 timmar tills de öppnar i morgon, eller ej.

• Dexter dot com
    Agabbe skrev 2013-10-27 18:28:52 följande:
    Nu är det inte så lätt att "åka in" då närmaste djursjukhus ligger 60 mil bort, här var jag bor finns dejourerande veterinärer men de ger på sin höjd en spruta med värkmedicin, så att hon klarar sig tills måndagmorgon då någon klinik med större möjligheter kan ta emot henne. Och då hamnar hon också att åka hem innan kl 16 då de stänger..! Jag gör mitt bästa, och åker de 60 milen med åksjuk valp om så verkligen krävs, men det är att plåga hunden det med. Därför vill jag höra åsikter och tankar, för att reda ut OM jag kan vänta 12 timmar tills de öppnar i morgon, eller ej.
    Då förstår jag att du funderar om du ska åka eller ej. Personligen hade jag sett till att hon var smärtlindrad så hon fixar resan och åkt på direkten. Någonting är ju riktigt fel och valpen behöver ju vård.
  • Agabbe

Har pratat med 3 veterinärer idag, men ingen tycker det är något att oroa sig för, utan att jag ska avvakta och sluta med Rimadyl och antibiotikan eftersom det kan vara orsaken. Hon är betydligt bättre idag, följer med vad jag gör och vill vara nära, vill gå ut och kissa och skäller om någon kommer. Fortsatt slö men fick rådet att se hur det är när jag slutat med antibiotikan, eftersom den kan ge minskad matlust och det i sin tur kan räcka för att göra valpen så slö. Tempa ska jag göra dagligen för att se att infektionen försvinner, om inte begära antibiotika i.v. Ska tro det fixar sig nu, det är iaf måndag och jag får hjälp i närheten rätt snabbt om så behövs.

• hundpuss

Nu är jag inte på ngt vis en expert men jag funderar på vad veterinären sagt om den positiva crp-faktorn? Antibiotika ges ju för att behandla infektioner som beror på bakterier. Crp visar ju på inflammation, även förhöjt värde av vita blodkroppar kan tyda på inglammation, det hjälper inte antibiotika mot. Kortison kan hjälpa mot inflammationer men det är ingen garanti. Hade det varit min hund hade jag funderat kring ledproblematik och liknande. Vad säger veterinären du ska göra nu? Vad säger uppfödaren? Finns det någon individ i släktträdet som haft liknande problem?

• Agabbe

Tyvärr dog hon vår kära lilla valp. Tarmen hade gått sönder, av okänd anledning... Rimadyl? Eller infektionen som till slut haft hål på den... Ingen vet, obduktionen kunde inte fastställa orsaken.

Vi gjorde vad vi kunde, vi hade fått remiss til djursjukhuset i Helsingfors och skulle ta oss dit under natten, men när de tog de nödvändiga proven innan de skickade i väg oss såg de att det var en kraftig bukinflammation, pga att tarmarna läckt ut sitt innehåll.

Är ledsen för att ingen av alla de 6 veterinärer som finns inom 8 mils radie från var jag bor, sa att det ibte är något allvarligt. Vi spenderade stor del av fredagen, hela lördagen, söndagen med telefonkontakt och slutligen måndagen hos veterinärer. På måndag kväll avlivades hon när inget fanns att göra... Sorgen är enorm, smärtan obeskrivbar.... Man beskyller sig själv trots att man vet med sig själv att man skulle ha gjort precis vad som helst, bara man vetat... Och vi försökte få veta!! Vi ställde oss som sagt i väg till djursjukhuset, med den nödvändiga remissen så fort vi kunde... Men det räckte inte :(

• Dexter dot com
    Agabbe skrev 2013-11-01 10:38:59 följande:
    Tyvärr dog hon vår kära lilla valp. Tarmen hade gått sönder, av okänd anledning... Rimadyl? Eller infektionen som till slut haft hål på den... Ingen vet, obduktionen kunde inte fastställa orsaken.

Vi gjorde vad vi kunde, vi hade fått remiss til djursjukhuset i Helsingfors och skulle ta oss dit under natten, men när de tog de nödvändiga proven innan de skickade i väg oss såg de att det var en kraftig bukinflammation, pga att tarmarna läckt ut sitt innehåll.

Är ledsen för att ingen av alla de 6 veterinärer som finns inom 8 mils radie från var jag bor, sa att det ibte är något allvarligt. Vi spenderade stor del av fredagen, hela lördagen, söndagen med telefonkontakt och slutligen måndagen hos veterinärer. På måndag kväll avlivades hon när inget fanns att göra... Sorgen är enorm, smärtan obeskrivbar.... Man beskyller sig själv trots att man vet med sig själv att man skulle ha gjort precis vad som helst, bara man vetat... Och vi försökte få veta!! Vi ställde oss som sagt i väg till djursjukhuset, med den nödvändiga remissen så fort vi kunde... Men det räckte inte :(
    Jag beklagar verkligen! Sen tycker jag det är konstigt att veterinärerna inte tog er på allvar med tanke på hur ont hon hade och vilka allvarliga symptom du beskrivit här.
    Jag går alltid på magkänslan och mår min hund inte bra åker jag in akut och här behövs inga remisser utan det är bara att åka.

• Agabbe

Jaa.. Men jag hade kontakt med 6 olika som sagt, alla sa samma sak. Hon ömmade inte när de tryckte på buken, hade ingen feber och var pigg ända till fredag eftermiddag... Men därefter blev hon slö. Fredag tittade två olika veterinärer på henne, lördag två, söndg endast telefon och måndag 2.... Hur orolig man än känner sig litar man på de som "vet". Vad skulle du ha gjort när de efter blodprov och palpering inte känner något på din hund vid sjukhuset då? Jag skulle ha betalat miljonbelopp och gjort vad som helst - och det är alltid lätt att vara efterklok. Och att hå på magkänsla- hon var i bra skick på måndag morgon, gick runt och undersökte i lägneheten, ville ut och kissa och var nöjd, så jag kunde tro på veterinärerna att det går över och hjälper med medicinen mot sura uppstötningar... Men ändå åkte jag i väg med henne fastän de inte trodde det behövdes.

• Dexter dot com
    Agabbe skrev 2013-11-01 22:04:46 följande:
    Jaa.. Men jag hade kontakt med 6 olika som sagt, alla sa samma sak. Hon ömmade inte när de tryckte på buken, hade ingen feber och var pigg ända till fredag eftermiddag... Men därefter blev hon slö. Fredag tittade två olika veterinärer på henne, lördag två, söndg endast telefon och måndag 2.... Hur orolig man än känner sig litar man på de som "vet". Vad skulle du ha gjort när de efter blodprov och palpering inte känner något på din hund vid sjukhuset då? Jag skulle ha betalat miljonbelopp och gjort vad som helst - och det är alltid lätt att vara efterklok. Och att hå på magkänsla- hon var i bra skick på måndag morgon, gick runt och undersökte i lägneheten, ville ut och kissa och var nöjd, så jag kunde tro på veterinärerna att det går över och hjälper med medicinen mot sura uppstötningar... Men ändå åkte jag i väg med henne fastän de inte trodde det behövdes.
    Efter ett flertal grova missar av veterinärer litar jag inte ett dugg på att dom "vet" utan kräver att dom gör något för att få hunden smärtstillad i första hand och hitta orsaken sen.
    I erat fall hade ju ett ultraljud varit det mest naturliga då valpen var operarad i buken och man borde ha förstått att smärtan och hennes allmäntillstånd hörde ihop med det och att 6 veterinärer inte gjorde någonting mer än sätta ut medicinen (trots smärta och högt crp )och klämma på hunden är ju skrämmande. Sen tycker jag också att det är underligt att man ger Rimadyl som ofta orsakar magsår till en valp med redan inflammerad och öppnad tarm/magsäck...

Här är det oftast tvärtom. Kommer du in med en hund som "bara" har diarre och/eller kräks är det ultraljud omgående vilket ibland kan tyckas lite onödigt men hellre för mycket undersökningar än i erat fall.

• Agabbe

Ultraljud gjordes, konstaterades värska i buken. Det var min första egna hund, och man lär sig efterhand. Jag ringde dem hela tiden och de sa t.o.m. Åt mig att jag ska lugna ner mig för att det inte är något allvarligt då inte varken hade diarre eller kräktes. Ibget tydde på något allvarligt, hon var slö och det trodde de var för att hon är valp och det tar hårt på en valp att blo opererad

• Dexter dot com
    Agabbe skrev 2013-11-02 09:36:23 följande:
    Ultraljud gjordes, konstaterades värska i buken. Det var min första egna hund, och man lär sig efterhand. Jag ringde dem hela tiden och de sa t.o.m. Åt mig att jag ska lugna ner mig för att det inte är något allvarligt då inte varken hade diarre eller kräktes. Ibget tydde på något allvarligt, hon var slö och det trodde de var för att hon är valp och det tar hårt på en valp att blo opererad
    Usch, lider med dig som verkligen försökt och ingen som tar dig på allvar och resultatet blir katastrofalt .
  • Agabbe

Ja det är fruktansvärt vad ont det kan göra..! Men jag har definitivt lärt mig till nästa hund.. Om/när det nu blir någon. Vi skulle som sagt ha gjort vad som helst för henne, och när ens egna kunskap inte längre räcker, litar man på vad samtliga veterinärer säger. Men inte nästa gång...

Svar på tråden weimaranertik med skumma symptom!