Inlägg från: Fru envis |Visa alla inlägg
  • Fru envis

haloween är inte idag förbannade skitungar!

Hade just två ungar här som kom och frågade bus eller godis.
    Jag sa att det är fel dag, att haloween är den 31.a oktober.
    de tittade på varandra och sa att oj då tog vi fel, sen smällde jag igen dörren. 
    Ska man nu gå runt och tigga så ska man

1) göra det på rätt dag, och

2) endast göra det till pyntade hus, precis som traditionen säger.

ja ni får tycka att jag är en bitch. 

• Svar på tråden haloween är inte idag förbannade skitungar!
  • Fru envis

Precis! barnen kanske inte själva kan ha koll, men föräldrarna kan man faktiskt kräva att de har koll.
    detta var ganska unga barn så de har säkerligen inte gått utan föräldrarnas tillåtelse.

jag skrek inte, jag var inte otrevlig, jag sa att halloween inte är idag utan den 31.a oktober. 

• Fru envis
    DeLo skrev 2013-10-26 19:44:27 följande:
    Sedan anser jag att ska man ta hit en sed så ska man följa den riktiga. I den riktiga så gör man bara sådant hos de som tycker det är ok, dvs de som har karvade pumpor på gården.
    exakt och det har inte vi.
  • Fru envis
    Loriyana skrev 2013-10-26 20:11:05 följande:
    Tycker det är rätt elakt att kalla ett barn för "skitunge" bara för att de kommer på fel dag.
    vart i ts ser du att jag kallade dem det?
    nix det gjorde jag inte, men jag får väl tycka att de är skitungar, men självklart sa jag det inte till dem. 
  • Fru envis
    augusti83 skrev 2013-10-26 21:22:34 följande:
    Själv ser jag hellre att de kommer idag än att de får för sig att komma nästa lördag. Då firar jag alla helgons dag.
    kommer någon på alla helgons dag är jag INTE lika trevlig vill jag lova.
  • Fru envis
    Monchichier skrev 2013-10-27 10:31:41 följande:
    Synd, man blir mycket bättre bemött om man framför en åsikt på ett trevligt sätt.
    Om du inte är trevlig kommer de bara tycka att du är dum i huvudet. Tar du dig tiden att förklara på ett snyggt sätt att man inte ska gå bus eller godis på alla helgons dag, ja då kommer barnen säkert gå på rätt dag nästa år.

Man tjänar absolut ingenting på att vara otrevlig. 
    eller så kanske deras föräldrar kan ta sitt föräldraansvar?
  • Fru envis
    Monchichier skrev 2013-10-27 10:59:14 följande:
    Och det gör dem bättre tror du genom att vara otrevlig mot barnen?

Föräldraansvar? Jag tycker faktiskt inte att man kan kräva att alla föräldrar ska ha stenkoll på en amerikansk tradition som svenska barn började ta efter för 3 år sedan. 
    Precis som att man inte kan kräva att alla invandrarföräldrar ska ta sitt föräldraansvar och hjälpa 13-åringen med Svenskaläxan.
    ska man promt låta sina barn gå ut och tigga godis och störa sina grannar så å jo, då ska man ha koll.
    dels att det är rätt dag och dels att barnen endast går till pyntade hus. 
  • Fru envis
    Monchichier skrev 2013-10-27 11:10:27 följande:
    Men snälla, varför inte låta barn vara barn och få ha det lite kul? Varför missunna dem något sådant?
    Varför skulle man promt förbjuda att barnen klär ut sig och knacka dörr med kompisar? 

Nu är inte den amerikanska traditionen speciellt rotad här och för de absolut allra flesta föräldrar är det vanlig arbetsdag på torsdag. Är det då så konstigt att man som barn vill gå ut på lördag istället, när det inte är så mörkt och sent? 
    ja det är det, eftersom den dagen inte är halloween, alla helgons dag är en dag för att sörja och hedra sina döda och då går man definitivt inte runt och tigger godis till folk.
  • Fru envis
    Monchichier skrev 2013-10-27 11:10:27 följande:
    Men snälla, varför inte låta barn vara barn och få ha det lite kul? Varför missunna dem något sådant?
    Varför skulle man promt förbjuda att barnen klär ut sig och knacka dörr med kompisar? 

Nu är inte den amerikanska traditionen speciellt rotad här och för de absolut allra flesta föräldrar är det vanlig arbetsdag på torsdag. Är det då så konstigt att man som barn vill gå ut på lördag istället, när det inte är så mörkt och sent? 
    mörkt och sent? gå på eftermiddagen då.
    om man ändå går med sina kompisar så behöver man ju ingen vuxen med. 
  • Fru envis
    Monchichier skrev 2013-10-27 11:23:41 följande:
    Det beror väl på hur man firar, i Mexiko firas halloween mellan den 31oktober - 2 november.
    Då de hedrar sina döda alla dagar, med bland annat dörrknackning.

Vem har bestämt att ditt sätt att hedra döda på är det rätta sättet?
    Måste man då också vara klädd i helsvart på en begravning där den avlidne uttryckligen sagt att denne ville att personer på begravningen ska ha färgglada kläder, bara för att traditionen säger svart?

nej mitt sätt är inte vedertaget men halloween är den 31.a oktober och inget annat.
  • Fru envis
    Lofiie skrev 2013-10-27 11:28:05 följande:
    Är det alltid Halloween den 31a? I år en torsdag. Är det skollov är det ok att barnen går ut, men annars på fredag/lördag, vilka dagar är ok tycker ni? Helgen innan eller efter?
    halloween är alltid den 31.a oktober och inget annat.
  • Fru envis
    Monchichier skrev 2013-10-27 11:26:56 följande:
    Om föräldrarna har en vanlig arbetsdag brukar barnen vanligtvis vara på fritids, eller kanske inte dina barn?
    När det då är dags för hämtning/hemgång är det en halvtimme kvar till middagen serveras (på den stunden hinner man ju knappt göra sig i ordning för att gå ut och knacka dörr)
    Maten ska ätas upp och andra vardagliga rutiner ska köras igenom. Läxor ska göras etc etc.
    Våra rutiner brukar vara färdiga runt 8 på kvällen, då är det en halvtimme kvar tills man ska göra sig i ordning för läggdags.

HUR ska barnet hinna gå ut och knacka dörr då?? 
    jag har inga barn, och det är inte mitt problem att barnen inte hinner knacka dörr.
    och nej jag skulle inte låta mina barn om jag hade några gå ut på fel dag, aldrig. 
  • Fru envis
    Lofiie skrev 2013-10-27 11:28:05 följande:
    Är det alltid Halloween den 31a? I år en torsdag. Är det skollov är det ok att barnen går ut, men annars på fredag/lördag, vilka dagar är ok tycker ni? Helgen innan eller efter?
    den dagen det är såklart, dvs 31.a oktober.
  • Fru envis
    Monchichier skrev 2013-10-27 11:33:14 följande:
    Du ser hellre att de går ut och går, utan mat i magen, eller att de lägger sig en-två timmar senare än normalt även fast det är skoldag dagen efter?

Jo då, kom tillbaka när du fått barn säger jag. 
    eller att de inte går ut alls?
  • Fru envis

Kan man inte gå ut på rätt dag så går man inte ut alls, svårare än så är det inte.

• Fru envis

Så ska det gälla andra högtider också?
    ska folk få smälla raketer när de känner för, eftersom de känner för att fira nyår just då? snacka om att folk kommer att bli terroriserade, räcker det inte med den skiten på nyår?.

osv osv. 

• Fru envis
    Monchichier skrev 2013-10-27 14:02:35 följande:
    Just raketer var väl ändå en väldigt dålig jämförelse?
    Varje år startas det miljoner trådar om att folk är irriterade på att raketer börjar smällas i slutet på november och slutar inte förrän vid trettondag jul. 
    jag förstår inte varför raketer måste smällas över huvud taget.
    omöjligt att få en blund i ögonen innan småtimmarna. 
  • Fru envis
    ArthurDent skrev 2013-10-27 19:08:32 följande:
    Visst, vi har tagit över seden att gå "bus eller godis" från de anglikanska länderna. Men det är ju ganska orimligt att påstå att vi därmed har tagit över regeln "odekorerat hus är fredat" eftersom vi inte har tagit över den relaterade seden att Halloween-dekorera huset. Det är väl någon enstaka som ids karva en pumpa och ställa ut.

I Amerika tas det lika allvarligt på detta som att sätta upp ljusdekorationer till jul, det är skelett och gravstenar i hela trädgården. 

Själv blir jag oerhört stressad över att aldrig vet när jag borde köpa hem godis och skulle helst slippa hela Halloween-baletten, men orka gnälla ut på småungar för att de kommer fel dag och inte har koll på någon ickeapplicerbar regel om vilka hus som är "tillåtna"...
    tänker man lite längre än näsan räcker så inser man att dem som vill vara med och fira en högtid nog pyntar.
  • Fru envis
    NeedfulThings skrev 2013-10-27 19:14:05 följande:
    Du kanske inte ska smälla igen dörren framför barn sådär, men annars tycker du har rätt.
    får smälla i mig dörr hur mycket jag vill.
Svar på tråden haloween är inte idag förbannade skitungar!