• Anonym (Amanda)

doppler från clearblue, är i vecka 14+0, hörde ingenting.

Bör jag oroa mig? Försökte hitta någonting efter en bild i instruktionerna, höll på i kanske 5 minuter. Hörde ingenting

• Svar på tråden doppler från clearblue, är i vecka 14+0, hörde ingenting.
  • Anonym (Amanda)
    IsDimma skrev 2013-10-26 20:41:20 följande:
    Nej, det bör du inte göra. Inte av den anledningen iaf.

Men tänk om den inte lever
  • De5pojkarna

Skall du höra nått så får du ta så nära blugdbenet som möjligt. Om de ens hörs nått ännu.. Livmodern e ju inte så långt upp ännu.. 

• IsDimma

Inte ens bm brukar lyssna så tidigt. Och då bet dom ändå vad dom håller på med till skillnad från dig och mig. Det är svårt att hitta hjärtljud så tidigt!

• CrazyChristina

Du får leta precis vid blygdbenet och det är inte alls säkert du hör något på ett par veckor till.

♥Erik 2010-06-09♥--♥Wilhelm 2012-04-17♥
  • MrsC74

Det är just därför man inte ska hålla på själv hemma. Skapar endast oro. Man lyssnar inte hos en BM förrän mycket senare pga att det är för tidigt.

• NKmamma

En av anledningarna till att BM avråder ifrån att köpa en doppler. Det kan skrämma upp en helt i onödan, och så går man omkring och oroar sig.

• Anonym (Amanda)

Min barnmorska rekommenderade mig att skaffa en doppler pga rädsla och oro efter många missfall.

• Anonym (Fru oro)
    MrsC74 skrev 2013-10-26 21:00:46 följande:

Det är just därför man inte ska hålla på själv hemma. Skapar endast oro. Man lyssnar inte hos en BM förrän mycket senare pga att det är för tidigt.

• mamaleona

Är som bm h e l t  emot dopplers, och allt annat man ska göra själv dessutom. Nu ska man sticksa urin, lyssna på ljudena, mäta tryck, känna på livmodertappen - ja, snart ska man väl sköta sin egen förlossning också. Varför??? Hittar verkligen inte en enda orsak till att man ska sköta sig själv som gravid (eller som annan patient heller) - det är ju därför vi har sjukvården, själv ska man enbart få njuta av graviditeten o lyssna på vårdaren, inte grubbla ihjäl sig över diverse symtom o googla sig till svar som gör en ännu mera orolig. Rekommenderar inte nånting sådant där. I vecka 8 lyssnar vi inte ens på hjärtljud, just för att dom är sååå svåra o hitta (ofta).  Självskötande börjar gå över styr anser jag.

• MrsC74

TS. Det var ju inte så bra av din BM med tanke på att det inte hörs så tidigt. De ska inte rekommendera en doppler. Så jag tycker hon gjort fel där. Jag har träffat många många BM och alla har varit rörande ense om att inte rekommendera doppler.

• dukat

Det fordras mkt kunskap o mkt träning att höra flj i v 14.Tom jag misslyckas med det i bland o får ta hjälp av ultraljud
    Det beror oftas på att moderkakan ligger i vägen eftersom moderkakan täcker en mkt större del av livmodern i tidig graviditet än i sen.Så sluta oroa dej Det är normalt att en otränad person inte klarar att få fram dom snabba  ca 200 slag per min som hjärtat kan ha i 14e v. 

• Anonym (...............)

Använde du RIKLIGT med glidmedel?
    När jag inte hör brukar det vara största problemet.

Höjt ljudet ordentligt?
    Det kan vara svårt att höra om det inte är på högsta nivån.

Titta på instruktionsvideor på youtube så du ser bättre vart du ska sätta dopplern och hur sjukt sakta du ska dra den längst magen för att hitta rätt ställe. Någonstans troligtvis på sidorna bör du hitta ett svoochande ljud som är ungefär i samma takt som din egen puls. Det är navelsträngen som pulserar.

• Anonym (Amanda)
    mamaleona skrev 2013-10-26 22:07:12 följande:
    Är som bm h e l t  emot dopplers, och allt annat man ska göra själv dessutom. Nu ska man sticksa urin, lyssna på ljudena, mäta tryck, känna på livmodertappen - ja, snart ska man väl sköta sin egen förlossning också. Varför??? Hittar verkligen inte en enda orsak till att man ska sköta sig själv som gravid (eller som annan patient heller) - det är ju därför vi har sjukvården, själv ska man enbart få njuta av graviditeten o lyssna på vårdaren, inte grubbla ihjäl sig över diverse symtom o googla sig till svar som gör en ännu mera orolig. Rekommenderar inte nånting sådant där. I vecka 8 lyssnar vi inte ens på hjärtljud, just för att dom är sååå svåra o hitta (ofta).  Självskötande börjar gå över styr anser jag.

Jag är i vecka 14+0
  • Raggarmunk
    Anonym (Amanda) skrev 2013-10-26 22:46:53 följande:

Jag är i vecka 14+0

enl min bm så är de extremt svårt att höra hjärtat innan v20 å innan v 15 halvt omöjligt ...
    de e därför de inte lyssnar på barnens hjärta på mvc innan v20...

så sluta oroa dig eller åk upp på fl å be om ett vul så du blir lugn av de.   
  • Anonym (...............)
    Raggarmunk skrev 2013-10-26 22:53:58 följande:

enl min bm så är de extremt svårt att höra hjärtat innan v20 å innan v 15 halvt omöjligt ...
    de e därför de inte lyssnar på barnens hjärta på mvc innan v20...

så sluta oroa dig eller åk upp på fl å be om ett vul så du blir lugn av de.   
    Fast det är samtidigt väldigt många som hör tidigare med rätt teknik, rätt apparatur osv.

Själv hörde jag första gången i 9+2 och har hört varje gång sedan dess även om det är lättare nu när jag fått in tekniken. Är i vecka 15 nu själv och hittar på mindre än 30 sekunder.

Det säger jag inte för att oroa TS, utan bara för att markera hur konstigt jag tycker det låter när alla skriver att det är sååååå svårt att hitta. Jag tror att allt handlar om att hitta rätt teknik. Läser du runt lite så ser du att de flesta BM hittar åtminstone runt vecka 14, även om de inte är så jävla pigga på att lyssna (Läs; Leta) då.
  • MrsC74

Anonym. Hur sjutton kunde du hitta så tidigt som vecka 9? Det är väl nästan omöjligt ?
    Det finns ju även råd från strålskyddsinstitutet att inte använda den för ofta ?
    Det finns en anledning till att en BM börjar lyssna senare. Det är ju inget de hittar på.

• Anonym (Amanda)

Jag hörde bebis hjärta!! Hade på mycket mer gegga och tryckte lite hårdare, letade längre ner på magen och där var det.

Det var helt tyst på andra ställen men så hörde jag plötsligt ett litet dunkande

Lite bredvid hörde jag mest ett svishande ljud, antar att det var navelsträngen?

Svar på tråden doppler från clearblue, är i vecka 14+0, hörde ingenting.