• smurfen90

bonus pappan, är detta konstigt?

Hej!

Jag har tre barn (2,4 och 8 år). Jag är skild sedan drygt 3 år.

Ikväll berättade min äldsta dotter att "Pelle" brukar duscha med henne när mamma jobbar. Ibland är det alla barnen och ibland bara hon.

Reagerar jag fel när jag tycker detta är märkligt? Vet inte vad jag ska göra och om jag reagerar starkt. Men varför sker det aldrig när mamman är hemma?

Han har 4 barn sen innan, alla pojkar. Dock är de vuxna då "Pelle" är närmre 50.

• Svar på tråden bonus pappan, är detta konstigt?
  • Millicent

Inte ok!

Berätta för din dotter att när vuxna ber barn att ljuga eller hålla saker hemligt för andra vuxna ( t ex för mamma o pappa) då är det alltid för att den vuxna har gjort något fel, barnet har aldrig gjort fel i de lägena. Be henne att berätta för dig om det finns vuxna som sagt nåt sånt så att du får hjälpa henne då. Sen kan du vänta och se om det ger någon respons. Pressa henne inte på svar utan säg det mer som en upplysning.

Prata med mamman. Ring proffs och fråga hur du ska göra.

"Education is not the learning of facts, but the training of the mind to think." -Albert Einstein
  • smurfen90
    Millicent skrev 2013-10-27 09:57:09 följande:

Inte ok!

Berätta för din dotter att när vuxna ber barn att ljuga eller hålla saker hemligt för andra vuxna ( t ex för mamma o pappa) då är det alltid för att den vuxna har gjort något fel, barnet har aldrig gjort fel i de lägena. Be henne att berätta för dig om det finns vuxna som sagt nåt sånt så att du får hjälpa henne då. Sen kan du vänta och se om det ger någon respons. Pressa henne inte på svar utan säg det mer som en upplysning.

Prata med mamman. Ring proffs och fråga hur du ska göra.

"Education is not the learning of facts, but the training of the mind to think." -Albert Einstein
    Men om Pelle duschar med henne fast mamman är hemma, hade ni accepterat det? För mig är det inte rimligt. Jag duschar inte ens med henne. Hjälper henne med håret, dock står jag ju inte själv i duschen.
  • Millicent
    smurfen90 skrev 2013-10-27 11:21:29 följande:
    Men om Pelle duschar med henne fast mamman är hemma, hade ni accepterat det? För mig är det inte rimligt. Jag duschar inte ens med henne. Hjälper henne med håret, dock står jag ju inte själv i duschen.

Nej i mina ögon är det gränslöst att han gör det vare sig mamman är där eller ej.
  • kerstinsmide

Jag blev styvmamma för lite mer än ett halvår sedan till en 5åring. Varken jag eller min sambo duschar med henne. Hon sköter sig själv. Det enda som vi hjälper henne med är håret. Och då,självklart, så står vi utanför duschen, med kläderna på! Jag känner mig lite obekväm med att göra bara det. Jag hjälper henne när min sambo har fastnat mwd något annat. :)

• smurfen90

Har pratat med henne nu. Och det blev som jag trodde. Enligt henne är det inget konstigt för de var en familj och man måste se så hon verkligen tvättar sig. Hon visste redan om det. Så mena jag på att han är inte deras pappa, och jag som är pappa gör inte ens det. Då fick jag till svar att de inte var så pryda.

• kerstinsmide
    smurfen90 skrev 2013-10-27 16:51:48 följande:
    Har pratat med henne nu. Och det blev som jag trodde. Enligt henne är det inget konstigt för de var en familj och man måste se så hon verkligen tvättar sig. Hon visste redan om det. Så mena jag på att han är inte deras pappa, och jag som är pappa gör inte ens det. Då fick jag till svar att de inte var så pryda.

tycker att du ska säga till henne att det inte känns bra för dig. Du har all rätt att neka hennes sambo att dusha med dina barn. Din dotter tog ju upp det med dig, så hon måste ju tycka att det är något konstigt hon också. Hade det varit okej för henne att pelle dushar med henne så hade hon förmodligen inte sagt något.
  • smurfen90

Hon är väldigt speciell. Det är som att prata med en vägg. Det jag säger har ingen betydelse. Jag vill att min dotters bästa!

• kerstinsmide
    smurfen90 skrev 2013-10-27 17:25:08 följande:
    Hon är väldigt speciell. Det är som att prata med en vägg. Det jag säger har ingen betydelse. Jag vill att min dotters bästa!

Låter som min sambos ex. Henne kan man inte prata med heller. Hon vet liksom allt redan. Hon är ju snart 'pedagog' hon pluggar till lärare för gymnasiet. ;) Stå på dig iaf. Det är inte normalt att duscha med en 8åring.
  • smurfen90

Alltså, påpekar man något så får man alltid samma svar "du bryr dig inte om barnen så varför gör du det nu" eller något i den stilen. Jag försöker prata med henne när det är något jag tycker är fel. Det går verkligen inte. Jag vill att vi ska ha en normal kommunikation pga barnen men det går inte. Jag orkar inte med henne. Men jag måste, pga mina barn. Men vad ska jag göra nu? Vart kan man vända sig?

Svar på tråden bonus pappan, är detta konstigt?