• Anonym (Vikarie)

Ska jag säga något till personalen?

Hej!

Jag vet inte riktigt vart jag skulle lägga tråden , men hur som helst:

Jag är vikarie på en förskola och har ganska stor koll på vad alla föräldrar är för ena då det är ett ganska litet samhälle. I huset där jag bor (hyreshus) så bor en familj som har ett barn på förskolan där jag brukar vara. H*n är 2 år och är ett ganska glatt litet barn. Har ganska svårt att somna när det är dags för vila och är väldigt orolig innan h*n somnar.

Jag vet att föräldrarna till detta barn brukar festa väldigt mycket och ibland är det flera gånger i veckan det lever om väldigt mycket där. Jag vet att dom bjuder över en massa folk och spelar hög musik även fast dom har barnet hemma. Jag har hört mamman prata om att hon först måste lägga barnet innan dom kan börja dricka. Jag får dessutom ganska knepiga blickar av denna mamma då hon vet att jag bor i samma hus och har aldrig fått ett hej även då jag alltid säger hej och försöker prata med henne.

Men nu till min fråga. Borde jag säga någonting till personalen på förskolan? För mig känns det väldigt knepigt när jag vet att dom festat kvällen innan och sedan träffar jag barnet och mamman dagen efter.

• Svar på tråden Ska jag säga något till personalen?
  • frappa
    LyckligaLina skrev 2013-10-28 02:13:20 följande:
    Jag tror inte TS är ute efter att starta skvaller. Inom barnomsorgen är personalen skyldig att anmäla vid oro. De behöver inte ha bevis. Det är upp till Soc. Sen vad det leder till är ju svårt att spekulera i, men soc kan ju ge föräldrastöd mm.
    Dock är det exakt vad hon kommer göra,starta ett skvaller.
    För hon har inte en susning och bara tror massa saker.
  • frappa
    missan75 skrev 2013-10-28 08:41:26 följande:
    Anonym !!; Eh? Förlåt men hur är det fatt med dig egentligen?

Om Ts privat får kännedom om att ett barn på hennes arbetsplats möjligen har det tufft hemma har hon anmälningsplikt. Och sprida falska rykten? Vart gör hon det?

Hur tycker du ts ska hjälpa barnet?
    Vad vet du om att barnet behöver hjälp?
  • frappa
    missan75 skrev 2013-10-28 10:59:20 följande:
    Anonym !!; Så du menar på fullaste allvar att sådant en person vet som privatperson inte är något man bör ha i åtanke när man ser barnet på förskolan? :O Det är kanske just det som gör den stora skillnaden!!

Ts är inte ute efter att snacka skit, hon gör helt rätt i att ta upp det med sin chef.
    Effekten blir just detta, för TS gör antaganden,
    I såna här allvarliga saker, så ska man inte basera sina handlingar på antaganden.
  • Anonym (!!)
    missan75 skrev 2013-10-28 10:59:20 följande:
    Anonym !!; Så du menar på fullaste allvar att sådant en person vet som privatperson inte är något man bör ha i åtanke när man ser barnet på förskolan? :O Det är kanske just det som gör den stora skillnaden!!

Ts är inte ute efter att snacka skit, hon gör helt rätt i att ta upp det med sin chef.
    Jag menar på fullt allvar att man ska uppträda professionellt och utgå ifrån fakta man har på bordet!
    Inte fantasier man inbillar sig utifrån nått man kanske ser på sin fritid.

Spelar ingen roll hur ts ursäktar sig här, resultatet förblir att om ts tar sina åsikter till sin arbetsplats så kommer hon skapa rykten och baktala familjen.
    Nått som kan sluta riktigt illa om man har lite otur.

Ryktesspridning är även olaglig i landet och åtalbar.

• nozpa

Tycker absolut att du kan ta upp det. Soc vet redan om det om det nu är så som du skriver att Securitas varit där osv. Då görs en anmälan.
    Så att ta upp det är inget konstigt alls.  

• Anonym (Vikarie)

En liten update!

Jag har pratat med mamman idag (äntligen) och sagt att jag skulle vela prata enskilt med henne. Hon förstod troligtvis varför och var väldigt positiv till ett möte. Så imorgon kanske jag får lite mer klarhet i allt det här. Jag tänker inte göra något förhastat utan känner att jag vill hinna prata med henne först.

• Anonym (!!)
    Anonym (Vikarie) skrev 2013-10-28 13:11:54 följande:
    En liten update!

Jag har pratat med mamman idag (äntligen) och sagt att jag skulle vela prata enskilt med henne. Hon förstod troligtvis varför och var väldigt positiv till ett möte. Så imorgon kanske jag får lite mer klarhet i allt det här. Jag tänker inte göra något förhastat utan känner att jag vill hinna prata med henne först.
    Fler antaganden med att hon förmodligen förstod att du stalkar henne ...
    Däremot måste jag säga att trots vad som stod i tråden fram tills nu så gjorde du nästan rätt här, har man problem med nån så tar man det med personen främst, kanske inte under tiden man döljer sig bakom sin titel när ärendet är privat men ändå.
    Man springer inte till myndigheter eller baktalar över kaffe på jobbet.

En oklarhet i det hela, bortsett från att du har fått för dig att barn far illa, har du nått konkrett att peka på hos barnet du ser på jobbet?

• Anonym (Vikarie)

När har jag stalkat henne? Gör jag det när jag är hemma i mitt hem som råkar ligga nära hennes eller när jag är på jobbet med hennes barn eller när jag går på affären? Eller kanske när jag går ut med hunden? Stalkar jag henne då?

Det är självklart en hel som barnet gör och inte gör som jag reagerat på. Men hur som helst så hade jag inte tänkt springa till soc som du verkar ha fått för dig. Det enda jag frågade om var ifall jag skulle berätta för personalen om att jag VET att föräldrarna festar väldigt och ofta har polis hos sig. Vi är inga skvallertanter på vår förskola då vi respekterar föräldrarna och deras liv. Men vi pratar självklart om sånt som rör barnen och pratar med både varandra och föräldrarna om saker som händer/hänt. Blir rätt irriterad över att du tror så jävla mycket. Du vet väl ingenting om mig, barnet, föräldrarna eller mitt arbete. Det är du som antar en massa, inte jag.

• frappa
    Anonym (Vikarie) skrev 2013-10-28 13:11:54 följande:
    En liten update!

En av de vettigare sakerna du sagt, och ENDA första "åtgärd" att göra.

Dock ser jag ingen uppföljning har skett.
    så, vad hände?
  • Ina7273

Jobbat 20 år som barnskötare och det är en SKYLDIGHET att prata med chefen när man jobbar med barn.

Svar på tråden Ska jag säga något till personalen?