• A79

Bilbarnstol

Vilken tycker ni är bästa bilbarnstolen?
    Vilket märke & varför?

• Svar på tråden Bilbarnstol
  • Grodan83
    A79 skrev 2013-10-27 10:52:55 följande:
    Vilken tycker ni är bästa bilbarnstolen?
    Vilket märke & varför?
    Köpte den nya Besafe izi plus, den är lite mindre än de förra modellerna. 0-25 kg med inställbar stol och nackstöd. Jättefin och jättesmidig med magneter för att bältet ska hålla sig åt sidorna när man sätter i och tar ut barnet!
  • A79
    Grodan83 skrev 2013-10-27 11:02:43 följande:
    Köpte den nya Besafe izi plus, den är lite mindre än de förra modellerna. 0-25 kg med inställbar stol och nackstöd. Jättefin och jättesmidig med magneter för att bältet ska hålla sig åt sidorna när man sätter i och tar ut barnet!
     Låter som en bra stol :)
  • Maddiogora

BeSAFE har vi också haft och var toppen nöjda . Köpte även den nu när det blev dax för framåtvänd .

• Grodan83
    A79 skrev 2013-10-31 20:38:20 följande:
     Låter som en bra stol :)

Ja den är jättebra, vi är nöjda, just att den är ställbar och nackstödet kan flyttas också; den växer med barnet till ca 5 års ålder så det är ändå prisvärt tycker jag. Tror vi betalade totalt 4200 med skydd för sätet också; de sitter ju hårt på sätet. Lycka till!
  • A79

Har hört oxå att dem flesta stolar som är upp till 25kg måste ändå bytas ut innan då själva stolen blir för liten?
    Kan det stämma?

• A79

ska åka & titta på en Besafe izi plus idag iaf! Glad

• Maddiogora

Vi har i och för sig en rätt liten tjej , men satt i sin till fyra års ålder utan problem.

• Mellanmjölkens land
    A79 skrev 2013-12-02 10:31:59 följande:
    Har hört oxå att dem flesta stolar som är upp till 25kg måste ändå bytas ut innan då själva stolen blir för liten?
    Kan det stämma?
    Det gör det nog. Följer man normalkurvan har jag för mig att man är typ 125cm (eller var det ännu mer?) när man väger 25kg och det är få stolar som klarar så stora barn bakåtvänt. Möjligtvis om de har väldigt långa ben och kort överkropp men då hamnar ju knäna vid öronen istället. Möjligtvis att man kan växa ur stolen på vikten om man har ett väldigt knubbigt barn, det har jag ingen koll på eftersom vår dotter tillhör det smalare gardet.
  • momomo

Jag säger Axkid Minikid, men vilken svaret beror ju på vad man har för bil, och hur länge den ska användas. Har man planerat att ha barn tätt kan man ju börja med en mindre bakåtvänd stol (18 kg) för att sen byta till en större när barnet är i treårsåldern.

Vi har tre stolar, Axkid Minikid, Britax Maxway och en Britax Hiway (beg som reservstol). Pojken är 2 år, 15 kg med lång överkropp och breda axlar och både Maxway och Hiway börjar vara trånga över axlarna för honom även om rygglängden räcker till.

När vi köpte Minikid så resonerade vi så här ungefär:

Ganska liten bil, så Akta Gracos och BeSafes stolar gick bort på grund av utrymmet. Stort barn, dvs godkänd till 25 kg är ett krav (isofix-stolar bort). Två barn (även om lilla ännu åker babyskydd) så praktiskt om det är lätt att justera bälteshöjd. och då var Minikid kvar.

Jag var väldigt sugen på iZi Plus, väldigt fin stol men den är betydligt mindre (kortare rygg) än bland annat Minikid, Acta Graco-stolarna och Britax twoway.

Ett ytterligare plus med Minikid är de "självspännande" underförankringsremmarna som fungerar bra. Stolen går att montera på ett par minuter även om man är liten och klen och gör det utan hjälp.

Enda nackdelen jag sett med Minikid är att den är ganska bred, så det är trångt att sitta två vuxna bredvid den i baksätet.
Svar på tråden Bilbarnstol