Inlägg från: malzac |Visa alla inlägg
  • malzac

Bilbarnstol

Vi har en Cybex Sirona och trivs väldigt bra med den än så länge (haft den ett halvår och tösen är 16 månader). Den går att snurra så att man lätt kan sätta i och ta ur dottern, och blir hon för stor för att sitta bakvänd men fortfarande passar i stolen så kan man helt enkelt vända den framåt. Går att luta bakåt i sovställning också. Upp till 25 kg tror jag, och tror den kunde använts redan när hon var ny (men går ju inte att bära med sig). Och dessutom är den snygg!

• malzac
    Dr Mupp skrev 2013-12-23 22:41:43 följande:
    Om hon passar i stolen så är hon ju inte för stor bakåt. Den ska inte heller användas framåt eftersom belatsningen på nacken blir för hög när internbältet håller kroppen på plats så det enda som kastas fram vid en smäll är huvudet. 

När man vänder den framåt ska man använda trepunktsbältet istället. De har ju tänkt till lite och inte bara gjort den snurrbar. Dessutom följer det med en stötdämpare som ska hindra att barnets huvud flyger fritt (nästan som en airbag fast en kudde). Och det finns barn som inte trivs med för dubbelvikta ben, även om jag inte tror att vår tös tillhör dem.

Men med allt det sagt ska man ju naturligtvis undvika så långt det går att vända barnet framåt så jag hoppas att vi inte behöver nyttja just den funktionen. Att den går att snurra när man sätter i barnet är däremot mycket trevligt.
Svar på tråden Bilbarnstol