Inlägg från: Det vackraste |Visa alla inlägg
  • Det vackraste

Någon som ammat som gravid?

Hrattis! Ja jag ammade genom hela senaste graviditeten tom dagen innan förlossning. Det gick hur bra som helst.

• Det vackraste

Tror knappast att era mf beror på att ni ammat, men man tror ju lätt att att allt möjligt orsakat mf när det i själva verket beror på kromosomfel i det befruktade ägget. Ammade väldigt mycket men barnet var över ett år så hon åt spklart vanlig mat också. Upptäckte graviditeten i v 7+0 (daterat mha ul senare) hade då tagit både minipiller varje dag och ammat mycket men inte fick jag mf för det. Barnet reaherade inget pä att mjölken skulle blivit annorlunda eller så. Och barnet i magen växte fint och vägde 3170 g vid födseln. Kom i håg atg det är normalt att både amma och vara gravid samtidigt...

• Det vackraste

Och ja, kroppen producerar råmjölk som vanligt till nya barnet även fast man smmar det äldre hela tiden. Har läst på om detta! Den kommer som vanligt då man fött.

• Det vackraste
    umm abdilleh skrev 2013-10-27 13:32:11 följande:
    Som sagt i sverige säger de en sak och utomlands en annan. Bara för man väljer följa svensk doktor s råd betyder inte att de andra från 4 olika länder har fel. Och alla får inte missfall för det precis som inte alla gravida som röker eller dricker alkohol får missfall eller skador på fostret men det är fortfarande en risk

Och var kan du hitta vetenskaplig forsking som visar på detta? Finns läkare utomlands som tror att kvinnor kan få tidifa mf av att bära tungt också....
  • Det vackraste

För övrigt frågade jag aldrig någon läkare om detta. Men min bm sa att det är helt ofarligt att amma som gravid.

• Det vackraste

Snälla Umm. Jag har aldrig frågat någon läkare. Har däremot studerat vetenskaplig forskning ang detta och kommit fram till att det inte har något samband. Men fortsätt du att skeämma upp andra kvinnor med okunskap.

• Det vackraste

Tänk SJÄLV Umm! VAD i amningen skulle orsaka mf i en annars normal graviditet? Och tror DU att tunga kassar kan orsaka mf?

• Det vackraste

I en normal graviditet prod moderkaksn tillröckligt med hcg för att uporötthålla hraviditeten. För vissa kvinnor kan grav försmära mjölken lite men för ett barn.över 6 mån som öven får annan föda spelar det ingen roll. Amningen håller prolaktinvivån uppe men har man blivit gravid har man oxå fått äl och då är inte dessa nivåer så höga att man inte kan bli gravid och då kan kroppen också klara en graviditet. Är graviditeten däremot dålig från början så prod den för lite hcg och embryot dör av missbildningen, inte för att kvinnan ger bröstmjölk till sitt baarn.

• Det vackraste

Gör det om det är vad ni båda vill! Och skulle det bli mf så har det inget med er amning att göra. 15 - 50% av alla konstaterade grav slutar i mf så det är hyfsat vanligt ändå. Lycka till med allt!

• Det vackraste
    tattines skrev 2013-10-27 14:32:19 följande:
    Jadu om han får välja så slutar vi aldrig känns det som >< Tack så mkt! :)

Det gör väl inget. Tredje barnet ammade i 2,5 år. Nu ammar jag inte bebisen nånting. Båda har gått bra!
  • Det vackraste
    Lejoninna77 skrev 2013-11-04 23:50:26 följande:
    Hej! Jag hoppar in här med en undran,hade ni svårare att bli gravida p.g.a av amningen? Vi önskar oss ett till barn,är inne på 4:e försöket nu,men jag har en dotter på 2år som så gärna vill amma,och jag har fått för mig att amningen kanske ställer till det så jag inte blir gravid,mår mycket dåligt över detta,jag tycker de är så mysigt att amma henne,inte kul och se hur ledsen hon är när jag säger att hon ska sluta m tutten.... Vad tror ni?? Måste jag sluta för att ha större chans att bli gravid? Hur lång tid tog det för er att bli gravida medan ni ammade?

Finns en del som tror att amning kan minska chanserna men själv ser jag inte hur det skulle kunna göra det om man har ägglossninf. Jag blev iaf gravid trots både amning, avbrutet samlag och minipiller. Är du född-77? Det är max 20% chans att få plus per ägglossning vid 36 så det kan gott ta några månader upp till ca ett år. Har alltså knappast med att du ammar din tvååring atr göra. Men oroar du dig så mycket att det blir ett problem ska du ta hänsyn till dig själv också och börja glesa ut amningen. Jag slutade tvärt när jag kom från bb med den nyfödda, då var min dotter två år, fem månader, två veckor och tre dagar. Hade förberett henne innan på att det skulle bli så och ammade inte bebisen heller. Hon försökte såklart och blev besviken ledsen och arg men vi myste nära på andra sätt och mjölken i puppen var slut. Hon accepterade efter en vecka. Men vi är fortf väldigt fysiskt nära.
Svar på tråden Någon som ammat som gravid?