• Neelah

Skuldfri och smal före 30 :)

Heja dig! Jag vet att du klarar det för det gjorde vi. Idag är vi "rika" eftersom allt det vi betalade på skulder innan går in på ett sparkonto istället. 

Följ dina drömmar var de än leder
  • Neelah

Det vi märkte när vi kämpade med våra skulder var att efter ett tag började det gå snabbare att betala av dem än vi trodde. Vi hade räknat fel åt rätt håll kan man säga, för vi hade småamorteringar på flera skulder och vi hade inte räknat med de extra pengar vi skulle få när vi blev av med en eller två av dem.

Om vi en månad kunde betala en skuld som vi hade amorterat 300 kr/månad på så hade vi nästa månad 300 kr som vi kunde lägga extra på nån annan skuld så att den krympte och när den var avbetald så hade vi 200 kr (det vi hade betalat per månad för den skulden) + de 300 för den tidigare skulden = 500 kr att lägga på skuld nr. 3. Så där flöt det på. Vi var alltid noga med att först betala de skulder som hade högst ränta.

Idag lägger vi de pengar som vi tidigare betalade av skulder med på ett sparkonto och det är härligt att se hur det växer och att känna tryggheten av att ha det. Dessutom har vi insett att det mesta är billigare när man är skuldfri och har lite pengar på banken. 

• Neelah
    Anonym (Milfhunter) skrev 2013-11-05 15:21:39 följande:
    Men även om ni koncentrerar er på att betala av det dyraste lånet så måste ni väl betala räntan på de andra annars växer ju skuldberget?

Ni som skuldsanerar vore intressant att höra vad ni lägger på tv, telefon, internet och tidningar varje månad?
    Nu är vi visserligen av med våra skulder, men vi lägger ingenting på TV (mer än TV-licensen eftersom vi har TV-kort i datorn) och ca 500 kr på internet och telefon/månad. Vi har inga prenumerationer och planerar våra inköp noga för att aldrig behöva hamna i samma sits igen. Det senaste året har vi investerat i nya fönster till vårt hus för att sänka värmekostnaden och för några år sen bytte vi oljebrännaren till pelletsbrännare, så vi har sett till att investera i saker som långsiktigt sänker våra utgifter. Vårt nästa mål är att helt bli av med huslånet...
  • Neelah
    Anonym (Skuldfriföre30) skrev 2013-11-06 19:38:26 följande:
    Tycker faktiskt inte att 300kr/mån är mycket pengar när man ringer mycket genom jobbet och till dagis/fritids osv. Jag har dessutom fri surf en hel månad inbakat i det beloppet. Jag spenderar inga pengar alls på nöjen, utan vi fikar hemma, jag tränar genom att promenera. Jag tycker själv att jag lever så snålt som jag kan leva. Om jag drar ner ännu mer så kommer jag inte klara av att hålla i det här.

Kommer ju från och med nov lägga nästan 10 000kr/månaden på skulder :) 
    Om du kan lägga så mycket på dina skulder framöver så kommer de snart att vara borta.

Jag tror att många tror att de flesta som har skulder lever som i Lyxfällan, men det finns så otroligt många öden och orsaker till att man hamnar i skuldsatthet. 

Jag hejar på dig TS!  
  • Neelah
    Anonym (hejehej) skrev 2013-11-22 21:08:15 följande:
    Jag är skuldfri. Och jag är smal. Och jag är 19. Och jag tänker aldrig vara så ansvarslös så jag får skulder. Och jag är bättre än att trycka i mig massa mat och godis hela dagarna.
    Du är också väldigt naiv. Ibland händer saker som man inte rår för som gör att man drabbas av skulder. I vårt fall var min man anställd av en privat företagare som dog och inga löner kunde betalas ut förrän bouppteckningen var klar. Han fick ingen A-kassa eftersom han på papperet fortfarande var anställd och jag hade ett nystartat företag som visserligen gick med vinst, men inte tillräckligt för oss att leva på. Vi levde på sparpengar i tre månader, men sen var de slut. Vi fick ingen hjälp från socialen eftersom jag hade företag och när jag la ner det fick vi några hundra - det räckte inte till mat till oss fyra i familjen ens. Vi kom efter med två månaders räkningar och det ledde till att vi var skuldsatta i flera år eftersom räntor och avgifter växer snabbt och gör skulderna större och större.

Så fort vi fick nya jobb betalade vi så mycket vi kunde varje månad och nu har vi en stabil ekonomi igen, men skulder kan drabba vem som helst - även de mest ansvarsfulla. 
  • Neelah

Jag är imponerad av dig TS. Det här kommer du ju fixa på nolltid! Lite skumt att man kan bli stolt över en person man inte har en aning om vem det är. Glad

• Neelah

Oj så kort listan har blivit!

• Neelah
    Anonym (Skuldfriföre30) skrev 2014-03-03 05:57:01 följande:
    Det är inget långsiktigt sparande, utan jag kommer att spara tillräckligt mycket för att kunna göra ackordsuppgörelser på vissa av skulderna. Räkningskontot för jag bara över till så det finns till nästkommande månad. Eftersom jag redan lever på existensminimum, så tror jag inte att de kommer mäta ut det som jag lyckas spara ihop. 

Det tycker jag låter som en bra plan. Fast om jag vore du skulle jag nog försöka att betala av BSION och Marginalen på en gång - kanske den lilla CSN-skulden också.
Svar på tråden Skuldfri och smal före 30 :)