Anonym (Skuldfriföre30) skrev 2014-03-05 08:32:23 följande:
Har nu skickat in önskemål om avbetalning på 3 skulder som ligger hos Intrum Justitia. Sammanlagd summa på dessa skulder är 5800:- och jag har önskat att få avbetala med 500:- per månad OM jag får fryst ränta, ska bli spännande att se om de går med på det :)
Vill att ni som följer tråden ska veta att dessa första månader så kan totalskulden öka till och från, eftersom jag fortfarande inte har totalkoll på alla skulder som finns, de flesta av dessa skulder är 5-10 år gamla och i många år så blundade jag för alla inkassokrav. Med andra ord så är det inte räntorna som gör att skulden ökar. Jag har räknat på räntorna och de är på ca 500kr per månad.
Till er som skriver att det är bättre att betala av på skulderna än att spara, jag betalar redan av ca 9000:- per månad på skulderna. Om jag sparar ihop 20 000kr till accorduppgörelser så kan jag med lite tur få bort kanske 40 000:- i skuld. Kan man betala bort en gammal skuld på en gång, så kan inkassoföretagen vara ganska generösa.
Jag är tacksam för alla tips, men jag har valt tillvägagångssätt, och nu kommer jag att köra på det här :)
Du gör helt rätt som sparar för att kunna förhandla fram en uppgörelse. De som invänder mot detta begriper inte hur inkassoföretag agerar.
Det är tämligen sannolikt att få igenom en 50% avskrivning mot ett inkassobolag om man betalar direkt. Naturligtvis beror eventuell framgång på hur bra man är på att förhandla.
Jag tycker att du är jätteduktig som kämpar på med det här!