Inlägg från: Anonym (G) |Visa alla inlägg
  • Anonym (G)

Skuldfri och smal före 30 :)

Anonym (Skuldfriföre30) skrev 2015-06-15 12:48:32 följande:
    Kronofogden 31 000:-    Utmätning 6 300:-/mån
    TFF             15 050:-    Avbetalar    400:-/mån
    CSN 2014     2 000:-    Avbetalar  1 000:-/mån
    Sergel           3 800:-    Avbetalar     400:-/mån
    Gothia            3 250:-    Avbetalar     500:-/mån
    Svea              1 650:-    Avbetalar     400:-/mån
    Intrum            850 :-    Avbetalar     500:-/mån
    Alektum            700:-    Avbetalar     150:-/mån

TOTAL: 58 300:-

Det börjar kännas att det närmar sig.. :) Tror att min nya strategi ska bli att allt som blir över varefter avbetalningarna avslutas, ska gå till KF för att försöka få bort den skulden så att löneutmätningen hävs :)

Jag börjar kolla på hus och planera framtida sparande, det är inte så långt kvar dit nu :)

Hoppas att ni alla som följer tråden får en underbar sommar!
    Du kommer inte få tillräckligt mycket över för att förkorta löneutmätningen ändå. När CSN och Intrum är slutbetalda så får du 1500 över per månad. Det tar dig 5 månader att få ihop de 6300 som behövs för att få bort löneutmätningen. Då är den ändå avslutad. Bättre att lägga de pengarna på Svea, Alektum, Gothia och Sergel i den ordningen, och till sist TFF.
  • Anonym (G)
    Anonym (hejja) skrev 2015-06-18 18:53:53 följande:

G hur menar du? 6300kr är ju vad hon betalar till KF varje månad om hon betalar in 1500 kr extra varje månad så är ju skulden, som är på 31000 kr, borta snabbare. Med en avbetalning på 7800 kr/månad är skulden borta på 4 månader istället 5 månader och det måste ju vara skönt att bli av med den skulden så går det snabbt med resten av skulderna sen.

I teorin, men i praktiken så ska fogden hinna registrera skulden som betald och därefter återkalla utmätningen, det hinner de knappast på mindre än en månad.
  • Anonym (G)
    Noname00 skrev 2015-06-19 11:34:53 följande:
    När skulden är betald då är den betald och man behöver itne betala in mer pengar, även om den inte hunnit återkallas.
    Så, hur ska TS arbetsgivare veta att pengar inte ska utmätas från lön om fogden inte återkallat skulden? Det räcker inte med att TS går förbi lönekontoret och säger till dem att de inte behöver dra mer pengar.
  • Anonym (G)
    Noname00 skrev 2015-06-19 16:34:29 följande:
    Det talar KF om och det tar knappast en månad.
    Du menar att Arbetsgivaren skulle fortsätta betala så TS har ett överskott hos KF då eller vad menar du?
    Ja om TS betalar in utöver sin lönedragning och fogden inte hinner stoppa avbetalningen innan TS lönekontor gjort månadens lön så kommer det bli så att TS får ett överskott hos fogden, ja. Och processen från att TS fullbetalt, fogden hanterar ärendet, avslutar ärendet och hinner meddela lönekontoret tar inte en månad, men så skickar inte vanliga företag löneutbetalningarna den 25e utan man gör i ordning lön och utbetalningsunderlag i förtid. Det kommer inte finnas en hel månad att spela på.
  • Anonym (G)
    Anonym (Skuldfriföre30) skrev 2015-06-20 19:36:10 följande:
    Men då måste ju ändå KF betala ut dom pengarna till mig :)

Det handlar om att slippa stressen att ha den där skulden, av alla mina skulder så är det såklart KF som är den jobbigaste,,, Att bli kvitt den kommer att ge mig sinnesro :)

Kram på er!
    Absolut, och du ska ju göra det du känner är bäst. Men. Om fogden drar pengar i onödan så kommer det säkert ta ett par tre veckor extra att få tillbaka dem. Då ligger du ute med 6300 helt i onödan. Pengar du kunnat använda till att betala av annat. Då har du ju inte vunnit nåt på din strategi, snarare tvärtom.
    Jag skulle nog tipsa dig om att ställa upp allt i en excel och titta på vad skillnaden blir om du betalar extra till fogden respektive inkassobolagen, så ser du tydligt vad som är lönt att göra.
Svar på tråden Skuldfri och smal före 30 :)