Inlägg från: Brumma |Visa alla inlägg
  • Brumma

Räcker verkligen mjölken? Ökar dåligt i vikt. Kvällarna? Grönt slemmigt bajs som slaskig mossa?

Som flera skrivit ovan låter det absolut som om du har "för mycket" mjölk.
    Barnet får inte i sig den fetare mjölken, går inte riktigt upp i vikt och KÄNNER SIG ALDRIG MÄTT..
    Eller iallafall enbart en kort stund.
    Därav att barnet vill äta så mkt.
    Jag har haft det så med båda mina barn men med andra barnet fick jag hjälp.

Ett sött är ju att blockamma, men det kan ta lång tid att få ner produktionen enbart genom att blockamma.
    Ny forskning har kommit fram till följande tillvägagångssätt..
    Först - TÖM brösten så fullständigt du bara kan med en bröstpump. Då "nollställer" du mjölkproduktionen. Därefter blockammar du med minst fyra timmar på varje bröst. Du ammar alltså enbart ena bröstet under fyra timmar innan du låter barnet ta andra bröstet. Oavsett om barnet under dessa fyra timmar vill äta två, tre eller fyra gånger.
    Detta gör att det andra bröstet inte får några signaler att starta mjölkproduktionen.
    När du sedan byter bröst kör du fyra timmar på det bröstet. Så fortsätter du så.
    Ibland kan man vara tvungen att göra "tömningen" två gånger.

Detta gjorde jag denna gång, och sonens bajs ändrades från grönt till gult på två dagar :)

Läs artikel från Amningshjälpen här..
    www.amningshjalpen.se/images/stories/mycket_mjolkAN32007.pdf

Lycka till!

• Brumma

Frögurka - precis det var jag rädd för oxå, att brösten skulle börja producera jättemkt när jag tömde dem. Men det blev faktiskt bra :)
    Har du svårt att pumpa kan det ju vara svårt, mitt tips är då att låna/hyra en automatisk pump. Med en sådan gr jag alltid fått ur mer än med en manuell.
    Sedan har jag haft det så att jag ibland får ut MASSOR av mjölk, ibland bara lite när jag pumpar. Det verkar funka ibland så att säga.

Men som sagt, det låter som överproduktion vilket kan vara ert rent helvete rent ut sagt. Både jag, min syster o mamma har haft det o jag är den enda som kunnat "kontrollera" det genom detta nya sätt.

Mitt förslag är, om du känner igen dig i beskrivningen, att du läser igenom artikeln. Det är som sagt Amningshjälpen som gett mig den (finns på deras hemsida) så det är inget hokuspokus jag själv hittat på ;)

• Brumma

Vågar/kan du inte tömma så kör ren blockamning så som Flickan

• Brumma

Äh, det bröts...
    Såsom flickan o kråkan beskriver ovan :)

Svar på tråden Räcker verkligen mjölken? Ökar dåligt i vikt. Kvällarna? Grönt slemmigt bajs som slaskig mossa?