Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Räcker verkligen mjölken? Ökar dåligt i vikt. Kvällarna? Grönt slemmigt bajs som slaskig mossa?

Hej! Ville bara säga att mitt tredje barn nu är 4 månader och första 2 månaderna så gjorde han ingenting annat än sov och ammade. Och jag menar verkligen det bokstavligen. Han sov inte ovanligt mycket men alla vaken tid så ammade han. Låg han inte vid bröstet så började han skrika. Vände vid 2 månader och är sedan dess världens lättsammaste och gladaste lilla pojke. Han var ju lätt att få nöjd tidigare också bara han fick amma men han fick efter 2 månader mycket vakentid utan just amning .

Jag har haft mycket mjölk med alla tre barnen och har fått blockamma (samma bröst flera amningstillfällen på raken). Min yngsta hade också samma typ av bajs som din, bättre nu men fortfarande åt gröna hållet ofta. Ökar i vikt fint. Se till att blockamma som du fått råd om tidigare i tråden. Överproduktion kan ge dålig viktuppgång. Och två tillfällen på samma bröst på raken kommer man oftast inte så långt med, särskilt inte när man ammar tätt. Jag har fått amma från ett bröst under ett par (upp till 6) timmar innan jag bytt. 

• Flickan och kråkan
    Frögurka skrev 2013-10-28 08:26:45 följande:
    Va, skojar ni!! Ja vet ju att barnet är den mest effektiva pumpen. Känns skönt o höra att ni heller inte kunnat pumpa ur mer för ja vart lite chockad över den fjuttiga mängden ja fick ut. Men om de nu är så svårt att pumpa ur för att tömma, hur ska man då verkligen kunna tömma inför en blockamning? Rent logiskt tänker ja att vid blockamning så blir de en sjujävla stimulans på ena tutten vilket borde resultera i en sjujävla mängd mjölk.. Då triggar man ju först upp produktionen där, för att sen inte amma där? Vad är då vitsen? :) Ja är såååå tacksam för allas svar, tack!!!!!!!!
    Jag har blockammat rätt drastiskt med alla tre barnet. Har dock inte tömt innan, men sedan ammat från ett bröst under 6 timmar. Min erfarenhet är att det fungerar väldigt bra. Efter 2-3 dygn har jag märkt stor skillnad.
  • Flickan och kråkan
    Frögurka skrev 2013-10-28 10:05:59 följande:
    Kanske ska testa blockamning.. Men hur VET ja att ja verkligen har för mkt mjölk? Känner att ja skulle vilja veta att de vetkligen är så innan ja börjar.. Tror inte de är ersättningen som ger grönt bajs då hon hade de redan innan hon började få de. O hon har bara fått en flaska nån enstaka kväll här o där. Däremot så får ju ja i mej mjölkprodukter varje dag, men i ganska små mängder. De gröna bajset började när hon var ca 2-2,5 veckor o imorrn blir hon 5 veckor. Innam var de vanligt gult bebisbajs. För övrigt så verkar min bebbe nöjd, hon verkar inte ha ont i magen. Däremot är hon duktig på att fisa - högljitt som vuxenpruttar Hon brukar även rapa när man ger henne chansen. Tänker ändå att de gröna kanske kan bero på snor för hon ÄR snorig, har märkt de senaste dagarna.
    Ingen här kan veta om du har överproduktion eller inte. Symtom du beskriver låter som överproduktion. Det är ju inte riskabelt på något sätt att testa att blockamma. Ditt barn kommer ju att tala om hugljutt om hon är hungrig vid amning. Blir ditt barn nöjd av att amma på samma bröst så är hon inte hungrig = du har inte för lite. Grönt bajs, pruttigt etc. låter som att du har mycket mjölk och hon inte hinner med riktigt = sväljer mycket luft vid amning = pruttig orolig mage. Testa också att ändra amningsställning så att hon inte sväljer så mycket lugt. Det ger också orolig mage. Madonnaposition = liggande bebis i sittande mammas famn är värsta positionen ur svälja-luft-synvinkel. Liggamma. Amma mer upprätt etc. 
  • Flickan och kråkan
    straw2008 skrev 2013-10-28 10:16:56 följande:

GIVETVIS kan ingen på forumet ge dig det svaret. Sluta stånga dig blodig över det. Slukade barnet 120 ml o sen sov gott så behövde hon givetvis det.
    Eftersom TS inte var hemma och kunde amma så var det väl rätt självklart att bebisen åt ersättning (???). 
  • Flickan och kråkan
    straw2008 skrev 2013-10-28 12:53:56 följande:

Exakt
    Då förstår jag inte vad meningen med ditt inlägg var överhuvudtaget? TS var ju inte bekymrad över att pappan gav ersättning när hon inte var hemma. 
Svar på tråden Räcker verkligen mjölken? Ökar dåligt i vikt. Kvällarna? Grönt slemmigt bajs som slaskig mossa?