• Anonym (mary jane)

Höstlov - röker på dagligen

Nu har ju de flesta som studerar på gymnasiet eller grunskolan höstlov. Brukade röka på typ... max en gång i månaden förut men sedan i fredags så har jag rökt på varje kväll och ikväll blir nog inget undantag. Har bara A i betyg just nu, förutom ett jävla C som jag fick på ett matteprov i början av terminen. Är det någon här som röker/har rökt på ragligen förut och kännt att de blivit sämre i skolan/ på att lära sig saker? 

Idag så jobbade samt gymmade jag och kände mig inte seg eller liknande. Kommer det att förändras om jag fortsätter röka på varje dag veckan ut?

Vill ha seriösa svar. 

• Svar på tråden Höstlov - röker på dagligen
  • Tealhawk

Brukade röka på med ett par läkare för några år sedan. De gjorde självstudier under 3 år av nästan dagligt rökande. De var 24-27 när de körde så deras hjärnor var bra mycket tåligare än hos nån i mellersta tonåren. De märkte att inlärningsförmågan och korttidsminnet hade försämrats ganska mycket i slutet av dessa 3 år och la därför ned cannabis på heltid.
    Nog för att det var väldigt lång tid och ofta de rökte, men tonåringar är som sagt känsligare. Jag skulle därför absolut rekommendera dig att inte röka varje dag för att inte sabba för dig själv i framtiden. Mentalt beroende kan uppstå av att röka på, vilket gör att du kan få liknande abstinensbesvär som av tyngre droger även fast det inte är något ämne som kroppen fysiskt reagerar på, så det är bara ännu en anledning att inte göra det så ofta.

Men till din fråga: Nej, denna vecka kommer inte sabba ett skit om du inte lyckas få en av de omtalade haschpsykoserna alla pratar om. MEN: Mentalt beroende = bitch, så rök under ansvar!

These are not the droids you're looking for
  • Anonym (mary jane)
    Tealhawk skrev 2013-10-27 21:36:01 följande:
    Brukade röka på med ett par läkare för några år sedan. De gjorde självstudier under 3 år av nästan dagligt rökande. De var 24-27 när de körde så deras hjärnor var bra mycket tåligare än hos nån i mellersta tonåren. De märkte att inlärningsförmågan och korttidsminnet hade försämrats ganska mycket i slutet av dessa 3 år och la därför ned cannabis på heltid.
    Nog för att det var väldigt lång tid och ofta de rökte, men tonåringar är som sagt känsligare. Jag skulle därför absolut rekommendera dig att inte röka varje dag för att inte sabba för dig själv i framtiden. Mentalt beroende kan uppstå av att röka på, vilket gör att du kan få liknande abstinensbesvär som av tyngre droger även fast det inte är något ämne som kroppen fysiskt reagerar på, så det är bara ännu en anledning att inte göra det så ofta.

Men till din fråga: Nej, denna vecka kommer inte sabba ett skit om du inte lyckas få en av de omtalade haschpsykoserna alla pratar om. MEN: Mentalt beroende = bitch, så rök under ansvar!
    Okej, tack! Kommer nog inte röka på varje dag, att få sämre korttidsminne låter inte så frestande. 
    Men man kan väl inte få hasch psykos om man bara röker grönt? Rökte hasch en gång och blev bara nojjig så sedan dess är det bara grönt :) 
  • Anonym (Jo)

Inte problem med att lära mig saker, men motivationen för att plugga blev svårt störd av rökandet.

Helt OK att röka bort en vecka om man känner för det tycker jag, men jag kan verkligen inte rekommendera dagligt bruk i längden. Man kan bli så extremt osocial och seg på att ta sig för saker.

• roffe

Haha det där med psykos är ju som med alkohol, många får psykoser av att supa. Jag tror det har att göra med om man har det i sig från början, om man har lätt att få psykoser så ökar nog risken lite om man berusar kroppen med grejer.
    Jag har aldrig träffat någon som haft en haschpsykos.

Sen är det ju samma substans både och grönt och brunt, så risken är nog lika stor oavsett vilken man väljer. 

Däremot om du känner ett behov av att berusa dig varje dag i en hel vecka så kanske du ska söka hjälp för ditt mående. Jag skulle aldrig supa en vecka i sträck eller röka något, det låter inte ett dugg sunt faktiskt.  
    Det låter som du ska vila denna vecka vecka träffa kompisar, gå en promenad eller något. Eller plugga lite matte :P

• Anonym (mary jane)
    roffe skrev 2013-10-27 21:51:44 följande:
    Haha det där med psykos är ju som med alkohol, många får psykoser av att supa. Jag tror det har att göra med om man har det i sig från början, om man har lätt att få psykoser så ökar nog risken lite om man berusar kroppen med grejer.
    Jag har aldrig träffat någon som haft en haschpsykos.

Sen är det ju samma substans både och grönt och brunt, så risken är nog lika stor oavsett vilken man väljer. 

Däremot om du känner ett behov av att berusa dig varje dag i en hel vecka så kanske du ska söka hjälp för ditt mående. Jag skulle aldrig supa en vecka i sträck eller röka något, det låter inte ett dugg sunt faktiskt.  
    Det låter som du ska vila denna vecka vecka träffa kompisar, gå en promenad eller något. Eller plugga lite matte :P
    Pluggat som ett djur nu innan lovet och i fredags fick jag tillbaka mitt biologiprov jag hade tidigare i veckan med ett vackert A uppe i det vänstra hörnet, så studier är det sista jag vill tänka på denna vecka! :)

Och det där med att berusa sig varje dag i en vecka, känner att alkhol och cannabis inte är samma sak. Gillar verkligen inte alkhol, baksmällor m.m Men som sagt, jag skall nog inte röka varje dag den här veckan! :)  
  • roffe
    Anonym (mary jane) skrev 2013-10-27 21:56:03 följande:
    Pluggat som ett djur nu innan lovet och i fredags fick jag tillbaka mitt biologiprov jag hade tidigare i veckan med ett vackert A uppe i det vänstra hörnet, så studier är det sista jag vill tänka på denna vecka! :)

Och det där med att berusa sig varje dag i en vecka, känner att alkhol och cannabis inte är samma sak. Gillar verkligen inte alkhol, baksmällor m.m Men som sagt, jag skall nog inte röka varje dag den här veckan! :)  
    Nej, bra, det är dumt att dra på sig ovanor. Räcker ju med någon gång ibland om man nu ska göra sånt =)
    Precis som med alkohol, chips, godis, läsk osv. Varje dag = det blir inte bra i längden :) 
  • frappa
    roffe skrev 2013-10-27 21:58:32 följande:
    Nej, bra, det är dumt att dra på sig ovanor. Räcker ju med någon gång ibland om man nu ska göra sånt =)
    Precis som med alkohol, chips, godis, läsk osv. Varje dag = det blir inte bra i längden :) 
    Exakt, cannabis ska inte vara måltiden utan det ska vara efterrätten.
    Det som sätter guldkant på tillvaron.
  • Anonym (mary jane)
    frappa skrev 2013-10-27 22:49:16 följande:
    Exakt, cannabis ska inte vara måltiden utan det ska vara efterrätten.
    Det som sätter guldkant på tillvaron.
    Håller med nu vid eftertanke :) Förstår inte folk som inte gör något annat än att röka på, alltså varken jobbar eller studerar. Måste bli så jävla tråkigt..
  • frappa
    Anonym (mary jane) skrev 2013-10-27 22:52:50 följande:
    Håller med nu vid eftertanke :) Förstår inte folk som inte gör något annat än att röka på, alltså varken jobbar eller studerar. Måste bli så jävla tråkigt..
    Som jag säger till mina barn, man måste ha tråkigt för kunna ha roligt.
    Har man "roligt" hela, så blir detta tråkigt och man får leta efter än mer roliga saker.
    Men som inbiten 24/7 rökare, så innebär detta bara mer och mer cannabis.
  • Anonym (mary jane)
    frappa skrev 2013-10-27 23:03:23 följande:
    Som jag säger till mina barn, man måste ha tråkigt för kunna ha roligt.
    Har man "roligt" hela, så blir detta tråkigt och man får leta efter än mer roliga saker.
    Men som inbiten 24/7 rökare, så innebär detta bara mer och mer cannabis.
    Ja, eller tyngre skit :/
Svar på tråden Höstlov - röker på dagligen