• Majsan 81

3-åring vägrar förskolan, vill vara hemma med mamma och lillebror

Min son som är tre år har alltid älskat förskolan. Ofta får man nästan släpa hem honom därifrån. Han är otroligt aktiv och vi klarar inte av att aktivera honom som förskolan gör. I början på augusti fick han en lillebror. Första månaden var han hemma från förskolan tillsammans med resten av familjen. I september började pappan jobba och då fick han börja sina 15 timmar i veckan på förskolan. Hela september gick superbra. Men så helt plötsligt bestämde han sig för att han inte vill gå till förskolan. Det började efter att han hade varit ledig en vecka då vi varit och hälsat på hos mina föräldrar. Där förvärrades även en annan sida hos honom nämligen den aggressivitet som smugit sig fram senaste månaderna. Han verkar så otroligt arg ofta. Så jag vet inte om något hände den veckan som triggat honom eller om det bara var en tillfällighet. Kan dock inte komma på vad det skulle vara. Misstänker i alla fall att det beror på att han vill va hemma och hålla koll på vad jag gör med lillebror. Så nu har han varit hemma med oss sedan dess. Vi fick honom till att gå en dag genom att hans pappa lämnade honom på morgonen lite tidigare än vanligt. Men redan nästa dag så funkade inte det längre. Egentligen gör det väl inget för mig att han är hemma med mig mer än att lillebror kanske får lite mindre tid vilket känns lite tråkigt. Men jag känner mest att jag vet att han älskar förskolan och han blir så himla rastlös hemma. Känns som att han behöver förskolan. 

Är det någon som har varit med om liknande situation och som kanske har något tips på vad jag kan göra?

• Svar på tråden 3-åring vägrar förskolan, vill vara hemma med mamma och lillebror
  • W L

Låt honom vara hemma. Om han gillar förskolan så mycket borde han väl komma påandra tankar snart?

Var bor ni? Det finns ett nätverk för föräldrar som är hemma med äldre barn, om du behöver stöd och tips av andra? Eller om ni vill umgås med andra treåringar :)

Googla på hemmaföräldrars nätverk. Eller sök på hemmaföräldrar på facebook, där finns även lokala grupper där det planeras aktiviteter och träffar :)

• elyse

Har du frågat din son om vad han tänker/känner angående förskola och att du är hemma med lillebror?

• Alexi

Kan ni inte testa att vara hemma tex fram till nyår och sen kolla läget igen? Små småningom blir väl kompisar och andra barn mer och mer intressant och då kan det ju vara bra att ha platsen kvar.

• Majsan 81

Fick honom faktiskt att gå till förskolan idag. Tror att jag hittat kopplingen till vad som triggade honom. Insåg att det nog var ungefär samtidigt som lillebror började sova dåligt i samband med en långdragen förkylning som storebrors humör vände. Och som sagt förvärrades det när vi åkte till mina föräldrar och min teori är att det var pga att jag började använda babymonitorn där och att det förstärkte hans frustration över att ständigt bli avbruten när det äntligen var bara hans tid. Tyvärr fortsatte lillebror sova dåligt även efter förkylningen och jag tror att det hänger ihop med att han helt plötsligt började äta sämre. Det var som om han tappade intresset efter halva flaskan och ville inte äta mer. Så sedan i fredags har jag fokuserat på att få i lillebror mycket mat. Jag har faktiskt tjuvstartat med lite grötsmakisar. Och med gott resultat. Lillebror började sova fantastiskt på dagarna och nu kunde jag istället fokusera på storebror helt och hållet när lillebror sov. Och helt plötsligt blev storebror på mycket bättre humör. Han började även sova bättre och så började han gå på pottan igen (vi har haft en hel del olyckor senaste tiden). Dessutom har han inte slagit och sparkat mig utan humöret har varit på topp. Och idag har han då alltså gått på förskolan. Han försökte övertala mig att jag också skulle stanna men tillslut gick han med på att jag fick gå. Och när jag skulle hämta honom ville han förstås inte gå hem Glad Nu hoppas jag bara att detta håller i sig. 

• pigglet

Ha honom hemma. Det finns kanske någon öppen förskola? Bibliotek, badhus, lekparker.

• Annsiss

Du kan väl inte låta barnet bestämma? Vår treåring lämnas med protester varje dag sedan lillebror kom dock med samma protester då vi ska hämta. Det är klart att hon ska protestera det hör ju åldern till och det är klart att hon är avundsjuk även om jag som förälder är trygg i att det är för hennes bästa att vara i en stimulerande miljö istället för hemma hela dagarna där hon antingen skulle tvingas till timslånga promenader eller sitta framför tv eller paddan medan jag ammar.  Vore ju ett annat läge om man kunde erbjuda en stimulerande vardag. 

• Alexi
    Annsiss skrev 2013-11-23 11:05:14 följande:
    Du kan väl inte låta barnet bestämma? Vår treåring lämnas med protester varje dag sedan lillebror kom dock med samma protester då vi ska hämta. Det är klart att hon ska protestera det hör ju åldern till och det är klart att hon är avundsjuk även om jag som förälder är trygg i att det är för hennes bästa att vara i en stimulerande miljö istället för hemma hela dagarna där hon antingen skulle tvingas till timslånga promenader eller sitta framför tv eller paddan medan jag ammar.  Vore ju ett annat läge om man kunde erbjuda en stimulerande vardag. 
    Fast det är väl klart att det bästa är om barnet får bestämma i ett sånt läge. Jag säger inte att alla gör så men det är ju inget självändamål att tvinga iväg barnet för barnets skull. Det finns ju de föräldrar som har alla barn hemma och ändå klarar av att stimulera både stort och små barn, det handlar ju om hur bra man är som förälder. Jag är inte så bra som förälder men jag är väldigt imponerad av de som är sådana.
  • pigglet

Jag tycker faktiskt det är en rätt så intressant diskussion. Att vi tänker olika beror nog på flera saker, men en del handlar nog om hur man ser på vilka behov ett barn har. Jag själv har aldrig tvivlat på att jag klarar att tillfredsställa ett litet barns alla behov. I mina ögon handlar det i första hand om att ge trygghet och lugn och ro, och så lite lagoma utmaningar emellanåt. Inte att se till att barnet är aktivt hela tiden, eller se till att de inte har tråkigt.

Jag tror vi lurar oss själva (eller rättare sagt tror jag det pågått en politisk kupp där vi föräldrar fråntagits allt självförtroende och indoktrinerats att förskolan är det ställe där våra barn behöver vara för att må bra).

• Annsiss

Inte på något vis så att jag tror att jag inte kan matcha förskolan. Har inga som helst problem att ta hand om och stimulera min treåring på egen hand, dock med en tremånaders med stora behov som skriker 24-7 när han inte äter och kräver sitt så är jag inte en bra förälder. Dessutom tror jag det spelar roll hur man bor, hade vi ex haft en stor trädgård där jag kunde släppa ut treåringen när hon behöver röra på sig eller gå ut själv och dra vagnen då lilla ska sova så ser jag att det har varit enklare än i vår lilla lägenhet där bara projektet att få ut alla tar en halv dag.

• strojes

Försök att ge honom egentid med en av er föräldrar varje dag! Gärna när båda föräldrarna (eller någon barnvakt) är hemma så att den som är med storebror kan koppla bort allt annat än honom under den stunden.
    När vi fick våra tvillingtjejer var storasyster 2 år och 8 månader. Mitt i 3-årstrotsen... Vi hade många fajter hon och jag om dagarna när hennes pappa jobbade.
    Vi började då att på kvällarna efter maten med att hon fick egentid med mig. Maken satte sig i soffan med tvillingarna och alla tillbehör han kunde behöva när det gäller mat mm. Sedan stängde jag och dottern in oss i lekrummet utan telefon etc. Då blev hon gladare på dagarna och mer samarbetsvillig med mig.

• Flickan och kråkan

Jag är föräldraledig med vår trea. Äldsta går i förskoleklass och stormtrivs, mellansonen är 4,5 och har helst velat vara hemma. Han är en lugn kille som är lätt att ha hemma, men samtidigt så pratar han dagarna i ända om att leka med någon kompis (och de är på förskolan) och går mest runt och väntar på att storebror ska komma hem så jag vill att han går även om han inte velat. Vi fick dock en rätt dramatisk förändring när vi fick byta en av dagarna. Istället för att gå tis-tors, så går han må, tis och tors. Sedan vi bytte så går han gärna till förskolan och vinkar glatt hej då. En liten förändring som gjorde så stor skillnad. 

• Mrs Moneybags
    pigglet skrev 2013-11-23 18:59:08 följande:
    Jag tycker faktiskt det är en rätt så intressant diskussion. Att vi tänker olika beror nog på flera saker, men en del handlar nog om hur man ser på vilka behov ett barn har. Jag själv har aldrig tvivlat på att jag klarar att tillfredsställa ett litet barns alla behov. I mina ögon handlar det i första hand om att ge trygghet och lugn och ro, och så lite lagoma utmaningar emellanåt. Inte att se till att barnet är aktivt hela tiden, eller se till att de inte har tråkigt.

Jag tror vi lurar oss själva (eller rättare sagt tror jag det pågått en politisk kupp där vi föräldrar fråntagits allt självförtroende och indoktrinerats att förskolan är det ställe där våra barn behöver vara för att må bra).
Svar på tråden 3-åring vägrar förskolan, vill vara hemma med mamma och lillebror