3-åring vägrar förskolan, vill vara hemma med mamma och lillebror
Min son som är tre år har alltid älskat förskolan. Ofta får man nästan släpa hem honom därifrån. Han är otroligt aktiv och vi klarar inte av att aktivera honom som förskolan gör. I början på augusti fick han en lillebror. Första månaden var han hemma från förskolan tillsammans med resten av familjen. I september började pappan jobba och då fick han börja sina 15 timmar i veckan på förskolan. Hela september gick superbra. Men så helt plötsligt bestämde han sig för att han inte vill gå till förskolan. Det började efter att han hade varit ledig en vecka då vi varit och hälsat på hos mina föräldrar. Där förvärrades även en annan sida hos honom nämligen den aggressivitet som smugit sig fram senaste månaderna. Han verkar så otroligt arg ofta. Så jag vet inte om något hände den veckan som triggat honom eller om det bara var en tillfällighet. Kan dock inte komma på vad det skulle vara. Misstänker i alla fall att det beror på att han vill va hemma och hålla koll på vad jag gör med lillebror. Så nu har han varit hemma med oss sedan dess. Vi fick honom till att gå en dag genom att hans pappa lämnade honom på morgonen lite tidigare än vanligt. Men redan nästa dag så funkade inte det längre. Egentligen gör det väl inget för mig att han är hemma med mig mer än att lillebror kanske får lite mindre tid vilket känns lite tråkigt. Men jag känner mest att jag vet att han älskar förskolan och han blir så himla rastlös hemma. Känns som att han behöver förskolan.
Är det någon som har varit med om liknande situation och som kanske har något tips på vad jag kan göra?