• Anonym (sorg)

Nära anhörig dog och ikväll kommer bonusbarnen.

Hej!
    En nära anhörig till mig dog för en vecka sedan och nu sitter jag bara och gråter. Orkar knappt stiga upp om mornarna. Är så ledsen =(

Nu till ännu ett problem. Jag bor med min sambo som har två barn från tidigare, 6 och 10 år. Dom är jätte trotsiga och dom bor varannan vecka hos oss. Dom kommer hit ikväll och jag frågade lite lätt av sambon om han kunde be mamman till barnen att ha dom ännu denna vecka för just nu orkar jag inte med dem i denna jobbiga sorg jag befinner mig i. Vill ju inte barnen skall se då jag ligger och gråter heller och jag behöver min sambo som stöd.

Men sambon sa att det går inte, att dom kommer ikväll. Jag är så ledsen och helt utan ork, tycker ni det var fel av mig att fråga detta av sambon? Det är ju inte mina barn och just nu skulle jag faktiskt inte orka. Men jag har väl inget val?

Han sa även att mamman inte skulle gå med på detta. Men varför vill man inte som mamma ha sina egna barn en vecka till? Jag skulle inte vilja skicka mina barn till någon som just varit med om en tragedi.

• Svar på tråden Nära anhörig dog och ikväll kommer bonusbarnen.
  • Habba

Barnen är en del av din familj som du valt. Det går inte att välja bort den när det inte passar.

• Anonym (Lisa)

Din sambo kan väl ta hand om barnen så att du får vara ifred?

• Anonym (?)

Beklagar sorgen. Kan du inte åka hem till din kvarlevande förälder, ett syskon eller så? Jag förstår din sambo, för han kan inte neka sina barn att komma hem även om du sörjer.

Sen, sorg är något naturligt och inget man behöver vara rädd att utsätta barnen för.

• Anonym (A)

Håller med anonym (Lisa) ovan. Din sambo kan väl ta hand om barnen själv så att du får lugn och ro?

• Egendomligt

Egentligen tycker jag inte att det borde vara ett problem att barnen ser dig sörja, det är naturligt att vara ledsen och din sambo får förklara varför för barnen om du inte orkar själv. Din sambo får se till att barnen lämnar dig i fred om det behövs.

Eller är det så att du behöver ta hand om barnen själv när de är där? För i så fall kanske din sambo behöver styra om sina tider så att han kan ansvara för barnen.

Att mamman inte kan ha dem en vecka till behöver inte vara för att hon inte vill, utan för att hon planerat arbete mm för att inte ha barnen där vilket kan vara svårt att ändra på kort varsel. Det kan finnas många skäl men jag vet naturligtvis inte hur det ser ut i den här situationen.

• Waldo

Döden och sorgeprocessen är ju tyvärr en del av våra liv, hur vi än vrider och vänder på det.

Barnen kommer inte att bli traumatiserade av att se dig gråta eller sörja.
    Din sambo kan säkert prata med barnen och förklara vad som händer och även du bör förklara vad som händer och vad du känner, varför du mår som du gör.
    Thats it, konstigare än så behöver det inte vara

Sedan är ni nu en familj där ni får ta hand om varandra och ställa upp för varandra utifrån de ramar som ges
    Och i detta fallet får din sambo dra ett extra lass en tid, men så är det i livet, det går upp och ner
    Och nästa gång är det din tur att gå in och stötta

• Anonym (4)

nära anhörig, då räknar jag inte föräldrar och syskon. då borde sorgen lagt sig på en vecka lite för att orka sig ur sängen. som sagt det är ju inte ens dina barn och ditt ansvar.

• Anonym (?)
    Anonym (4) skrev 2013-10-28 10:02:06 följande:
    nära anhörig, då räknar jag inte föräldrar och syskon. då borde sorgen lagt sig på en vecka lite för att orka sig ur sängen. som sagt det är ju inte ens dina barn och ditt ansvar.
    Vem är nära anhörig enligt hur du ser det? Mor- och farföräldrar, syskon, svärföräldrar, sambo, make/maka, registrera partner, barn och barnbarn är de som räknas.

Varför vill du inte låta dom vara hemma Ts?
  • Anonym (drutten)

Kan ju vara bra med att dom kommer för då får du ju annat att tänka på...Man kan ju inte skicka iväg sina barn pga dödsfall,ta och far till någon släkting eller vän om du känner att du ej orkar ha folk i närheten..

• Anonym (Livet går vidare)

Som någon tidigare har sagt så är din familjesituation något du själv valt och det går inte att välja bort bonusbarn när det inte passar oavsett anledning.

Jag har själv förlorat en förälder under ganska dramatiska förhållanden men som vuxen får man bita sig samman och ta sitt ansvar, även i sorgetider, för livet går vidare. Hoppas du snart mår bättre och kan låta sorgen bli en del av din vardag och inte tvärtom.

Svar på tråden Nära anhörig dog och ikväll kommer bonusbarnen.