• Anonym (x)

Månadspeng till myndigt styvbarn?

Min sambos dotter fyller 18 om en månad. Hon får nu studiebidraget och 500 kr av min sambo och 500 kr av sin mamma.

Jag undrar för varken jag eller någon jag känner fick månadspeng i gymnasiet, man fick sitt studiebidrag. Tjejen lägger merparten av pengarna på cigaretter så det känns dumt att sponsra något så ohälsosamt.

Ger ni myndiga personer månadspeng?

• Svar på tråden Månadspeng till myndigt styvbarn?
  • Anonym (m)

Studiebidraget får räcka. Behövs det mer pengar kan man skaffa ett jobb och tjäna ihop slantarna själv.

• Anonym (x)
    Anonym (m) skrev 2013-10-28 09:57:28 följande:
    Studiebidraget får räcka. Behövs det mer pengar kan man skaffa ett jobb och tjäna ihop slantarna själv.

Nä det orkar hon inte. Hon orkar knappt gå till gymnasiet. Hon hade tur som kom in ens. Det är ett gymnasium där det inte krävs betyg. Hon skolkade hela högstadiet så hon har inga betyg.
  • TaSe

Myndiga "barn" får studiebidrag, förutsatt att skolan sköts. Räcker inte de pengarna får personen skaffa ett extrajobb.

• Anonym (500 kr)

Herregud inga direkt stora summor det handlar ..så varför bryr du dig om det ? Det är väl föräldrarnas val ?

• Anonym (m)
    Anonym (x) skrev 2013-10-28 09:59:47 följande:

Nä det orkar hon inte. Hon orkar knappt gå till gymnasiet. Hon hade tur som kom in ens. Det är ett gymnasium där det inte krävs betyg. Hon skolkade hela högstadiet så hon har inga betyg.
    Inget av det där rättfärdigar att hon ska ha månadspeng utöver studiebidraget. Snarare tvärtom! Är hon i skolan tillräckligt för att inte studiebidraget ska dras in?
  • Anonym (?)

Det är inget du ska fundera över. Hennes föräldrar bestämmer över hennes försörjning. Det är bara något år kvar så bit ihop.

• Nyfiken gul

Min bonus får studiebidraget och hela underhållet går direkt till henne. Hon är 19. Dom pengarna täcker hennes privata kostnader. Hon betalar själv resorna mellan oss och hennes mamma.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (x)
    Anonym (500 kr) skrev 2013-10-28 10:01:56 följande:
    Herregud inga direkt stora summor det handlar ..så varför bryr du dig om det ? Det är väl föräldrarnas val ?

Jag undrar bara. Summan i sig är inte så relevant. Snarare att jag tycker inte att man ska ha månadspeng när man knappt orkar gå ur sängen och dessutom är så strulig att soc är inblandade.
  • Anonym (x)
    Anonym (m) skrev 2013-10-28 10:02:41 följande:
    Inget av det där rättfärdigar att hon ska ha månadspeng utöver studiebidraget. Snarare tvärtom! Är hon i skolan tillräckligt för att inte studiebidraget ska dras in?

Hon fick det indraget ett tag och det såg ut som att hon skulle vara tvungen att betala tillbaka också men jag vet inte riktigt vad som hände med det där.
  • Anonym (x)
    Anonym (500 kr) skrev 2013-10-28 10:01:56 följande:

Vi betalar 1500 kr i underhåll också.
    Min sambo betalar månadspeng för annars ringer hon och skriker.
Svar på tråden Månadspeng till myndigt styvbarn?