• Anonym (x)

Månadspeng till myndigt styvbarn?

Min sambos dotter fyller 18 om en månad. Hon får nu studiebidraget och 500 kr av min sambo och 500 kr av sin mamma.

Jag undrar för varken jag eller någon jag känner fick månadspeng i gymnasiet, man fick sitt studiebidrag. Tjejen lägger merparten av pengarna på cigaretter så det känns dumt att sponsra något så ohälsosamt.

Ger ni myndiga personer månadspeng?

• Svar på tråden Månadspeng till myndigt styvbarn?
  • Anonym (met)

fick ingen månadspeng när jag fick studiebidraget. sluta mesa med ungen, är man så pass stor får man göra nåt åt sin ekonomiska status. sen ska din sambo börja ge barnet underhåll 1273 från fk tills hon slutat gymnasiet.

• Anonym (abc)

De 1500 ni betalar i underhåll går ju till mat och bostad. Jag misstänker att hon har eget rum hos mamman. Om ni väljer att hon har eget rum hos er så är det ju ert val och inget som ni behöver tillhandahålla för en 18-åring som bara är hos er ibland.

Jag tror att det är bättre att hennes föräldrar ger henne 500 var och är överens om det än att de börjar diskutera med varandra. Bättre att de är enade som situationen ser ut nu. 

Vad gäller rökningen så känns det som att det är ett kapitel som skulle vara slutläst för länge sen. Om hon fått pengar hittills som räckt till cigaretter - varför har de inte gjort något åt det långt tidigare när hon var yngre?

Lägg ner diskussioner om pengar och fokusera på att få henne till skolan. Tids nog kan ni ta tag i annat. Välj en strid i taget. 

• Anonym (x)
    ica skrev 2013-10-28 10:38:00 följande:

Det verkar som hon skulle behöva fasta gränser. Och sätt en gräns för din ekonomi Ts.

Det är det nog försent för tyvärr. Hon har varit utom kontroll sen hon var 13. Slåss och rymmer hemifrån.
  • ica
    Anonym (x) skrev 2013-10-28 10:53:23 följande:

Det är det nog försent för tyvärr. Hon har varit utom kontroll sen hon var 13. Slåss och rymmer hemifrån.

Vill hennes föräldrar att hon ska bli socialfall eller kriminell så gör de nog hyfsat rätt. Vill de att hon ska jobba och ha ett eget hem får de lov att sätta gränser. Sluta ge henne pengar. De flesta på gymnasiet får klara sig med studiebidraget. Eller har de tänkt fortsätta ta hand om henne?
  • Anonym (x)
    Anonym (met) skrev 2013-10-28 10:39:32 följande:
    fick ingen månadspeng när jag fick studiebidraget. sluta mesa med ungen, är man så pass stor får man göra nåt åt sin ekonomiska status. sen ska din sambo börja ge barnet underhåll 1273 från fk tills hon slutat gymnasiet.

Sambon vill bara undvika konflikter. Dottern ringer bara när hon vill ha nåt. Ringer han frågar hon inom 30 sek om hon kan få mer pengar. Jättetrist. Hon har sagt att hon tycker att pappan är "skyldig" henne pengar för att hon inte bor hos oss vilket var hennes egna val.
  • Anonym (x)
    Anonym (abc) skrev 2013-10-28 10:41:51 följande:
    De 1500 ni betalar i underhåll går ju till mat och bostad. Jag misstänker att hon har eget rum hos mamman. Om ni väljer att hon har eget rum hos er så är det ju ert val och inget som ni behöver tillhandahålla för en 18-åring som bara är hos er ibland.

Jag tror att det är bättre att hennes föräldrar ger henne 500 var och är överens om det än att de börjar diskutera med varandra. Bättre att de är enade som situationen ser ut nu. 

Vad gäller rökningen så känns det som att det är ett kapitel som skulle vara slutläst för länge sen. Om hon fått pengar hittills som räckt till cigaretter - varför har de inte gjort något åt det långt tidigare när hon var yngre?

Lägg ner diskussioner om pengar och fokusera på att få henne till skolan. Tids nog kan ni ta tag i annat. Välj en strid i taget. 

Hon har inget eget rum här. Hon har inte velat komma hit sen jag blev gravid och det är 5 år sen.
    Att få henne att sluta röka har varit omöjligt. Hennes personlighet är svår att beskriva men hon är väldigt aggressiv och lång och stor. Hon har slagit sin mamma när hon blivit arg.
  • Anonym (x)
    ica skrev 2013-10-28 10:55:53 följande:

Vill hennes föräldrar att hon ska bli socialfall eller kriminell så gör de nog hyfsat rätt. Vill de att hon ska jobba och ha ett eget hem får de lov att sätta gränser. Sluta ge henne pengar. De flesta på gymnasiet får klara sig med studiebidraget. Eller har de tänkt fortsätta ta hand om henne?

Ja om 1 år ca har hon gått ut gymnasiet och då ska hon stå på egna ben. Förhoppningsvis mognar hon men mycket pekar på motsatsen.
    Min sambo blev arg när jag frågade varför hon får månadspeng när hon får studiebidraget. Nu får hon över 2000 kr i mån som går till cigg och fika.
    Jag och de flesta av mina vänner jobbade i den åldern men jag tror inte hon kan sköta ett jobb.
    Mamman är väldigt överbeskyddande och behandlar henne som om hon vore ett litet barn. Hon kommer nog få bo hemma ett bra tag.
  • Muminmammans hatt
    Anonym (x) skrev 2013-10-28 10:53:23 följande:

Det var ju tråkigt att din man är en dålig pappa.
  • Anonym (curling)

Curling på hög nivå, verkligen!

Jag är inte principiellt emot att man stöttar sina barn ekonomiskt, även efter de har blivit myndiga. Men då vill man ju först att de ska visa en god vilja att ta ansvar för sitt eget liv och göra rätt för sig.

När hon blir 18 tycker jag att ni kan börja ställa krav på henne. Krasst, att ekonomiskt stöd är villkorat.

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (x) skrev 2013-10-28 10:34:47 följande:

Jag har inte en aning om hur det kommer gå. Hon är lite som en 14-åring i huvudet.
    Min sambo köper sig fri för att slippa allt drama. Dumt tycker jag. Och även min ekonomi påverkas.
    Då får du kräva delad ekonomi där ni betalar procentuellt för gemensamma utgifter och de gemensamma barnen och sedan för han försörja sin dotters dåliga beteende med sina fickpengar. Och är ni säkra på att hon får studiebidraget? För CSN är stenhårda på att skolkar man dras det in. Det borde flickans föräldrar också bli lite hårdare på.
Svar på tråden Månadspeng till myndigt styvbarn?