Fler som helammar bebisar äldre än 8 mån
Min flicka på 11 månader var ganska lik ditt barn tidigare. Hon har alltid vägrat alla typer av flaskor och pipmugg funkar fortfarande inte (hon tycker om att "dricka" men allt rinner ut via munngipan eller så spottar hon ut det)
När vi började med smakportioner vid 6 månader åkte all mat ut ganska genast, hon svalde aldrig nånting fören någon enstaka gång vid 7 månader. Vid åtta månader så åt hon lite, lite grann typ två små skedar päronpuré. Sen vid 9½ mån så var hon förkyld och vägrade verkligen allt annat än att amma och det höll i sig i en månad ungefär.
Nu för två veckor sen vände det äntligen och nu äter hon allt möjligt
Det som har funkat till viss del har varit sånna "påsar" med fruktsmoothie typ Ella´s kitchen, nu kan hon suga i sig en hel men tidigare kunde man få henne att svälja åtminstone några klunkar av det, fast det tog väl en månad säkert då vid åtta månader innan hon förstod att svälja det med.
Men jag kan inte förstå att det skulle vara så svårt att ge D-vitamin? det handlar ju ändå bara om fem droppar.. Funkar det inte om du lägger barnet på sängen, tar fram dit bröst för att amma, droppar i dropparna i munnen och sen snabbt amning på det?
Många styrkekramar till dig, jag vet hur frustrerande det är att försöka och försöka och ändå inte lyckas få i sitt barn "riktig" mat. Men tro på dig själv och din magkänsla, vill du vänta lite till med peg så gör det, det låter som en väldigt extrem lösning.