• Iscoewscav1

Fullt studielån under 3 år och spara allt. Söker tips på sparform.

Hej, 

Hoppas att jag skriver detta i rätt forumdel. 

Jag studerar på universitet och kommer göra det i tre år framöver. Jag har tankar på att ta fullt studielån (6,200 kr i månaden) under min studietid och spara alla pengar. Räntan på studielånet är 1,3 procent för 2013. Troligtvis kommer jag inte behöva pengarna på 4-6 år, kanske ännu längre. 

Frågor: 

Rekommendationer på sparform? Har läst att indexfonder kan vara en god idé. 

Har Swedbank just nu. Ska jag spara pengarna hos dem eller hos någon annan? 

Ska jag efter min studietid betala tillbaka lånet så fort jag kan eller ta så lång tid på mig som möjligt? 

Några andra tips? 

Tack så mycket för att du läste.
  • Svar på tråden Fullt studielån under 3 år och spara allt. Söker tips på sparform.
  • snedtak

Jag skulle spara dem på ett sparkonto, men välja ett hos en alternativ bank med högre ränta (med insättningsgaranti). Dels för att 4 år fortfarande är en kort tid och man inte riktigt vet hur börsen kommer se ut. Men det beror på vad du vill använda pengarna till. Om du vill ta ut allt på en gång för att tex. köpa bostad är sparkonto att föredra, om du planerar attt ta ut dom på öm pö kan en mer riskfylld investering vara aktuell.

En annan anledning till att jag hade valt sparkonto är att man ofta inte har så stora marginaler som student, så om datorn går sönder eller om du får ändrade levnadsförhållande måste du kanske nalla på pengarna.
    Om du redan har en rejäl buffert för sådant kan det dock också vara värt att investera dem i något med risk.

• Eva Fa

Man tar väl inte ett lån för att spara?
    Kan man undvika så ta inte studielån, 
    absolut den bästa sparformen, de lånen får du dras med.

• snedtak
    Eva Fa skrev 2013-10-28 15:59:44 följande:
    Man tar väl inte ett lån för att spara?
    Kan man undvika så ta inte studielån, 
    absolut den bästa sparformen, de lånen får du dras med.

Här håller jag inte med! Om man utbildar sig på ett område med bra arbetsmarknad och ingångslön är den låga CSN-ränta värd att ta. Om man tex. vill köpa en lägenhet när man är klar är hindret ofta att man inte har någon kontantinsats. Blancolån har betydligt högre ränta än CSN-lån och dessutom sämre villkor. CSN-lån kan tex. skrivas av vid dödsfall och allvarlig sjukdom och återbetalningssumman kan sättas ned om man har låg inkomst.

TS, glömde nämna att kom ihåg att CSN-lån inte är avdragsgilla samt att man betalar skapp på kapitalvinsten. Bra att tänka på när man räknar på vilken avkastning man vill ha.
  • gueess
    Iscoewscav1 skrev 2013-10-28 14:12:06 följande:
    Hej, 

Hoppas att jag skriver detta i rätt forumdel. 

Jag studerar på universitet och kommer göra det i tre år framöver. Jag har tankar på att ta fullt studielån (6,200 kr i månaden) under min studietid och spara alla pengar. Räntan på studielånet är 1,3 procent för 2013. Troligtvis kommer jag inte behöva pengarna på 4-6 år, kanske ännu längre. 

Frågor: 

Rekommendationer på sparform? Har läst att indexfonder kan vara en god idé. 

Har Swedbank just nu. Ska jag spara pengarna hos dem eller hos någon annan? 

Ska jag efter min studietid betala tillbaka lånet så fort jag kan eller ta så lång tid på mig som möjligt? 

Några andra tips? 

Tack så mycket för att du läste.
    Alltså förlåt om jag är seg men om du inte behöver pengarna nu varför ta ett lån? Då kommer du ju bara använda de insparade pengarna till att betala tillbaka lånet senare + ränta
    Jag är inte insatt i detta alls men är inte bättre att ta ett vanligt lån än ett studielån? 
  • gueess
    snedtak skrev 2013-10-28 16:08:44 följande:
    Här håller jag inte med! Om man utbildar sig på ett område med bra arbetsmarknad och ingångslön är den låga CSN-ränta värd att ta. Om man tex. vill köpa en lägenhet när man är klar är hindret ofta att man inte har någon kontantinsats. Blancolån har betydligt högre ränta än CSN-lån och dessutom sämre villkor. CSN-lån kan tex. skrivas av vid dödsfall och allvarlig sjukdom och återbetalningssumman kan sättas ned om man har låg inkomst.

TS, glömde nämna att kom ihåg att CSN-lån inte är avdragsgilla samt att man betalar skapp på kapitalvinsten. Bra att tänka på när man räknar på vilken avkastning man vill ha.
    Det där med lägenheten var lite smart. Men ändå... Tror man kommer få det jobbigt sen
  • snedtak
    gueess skrev 2013-10-28 16:49:52 följande:
    Alltså förlåt om jag är seg men om du inte behöver pengarna nu varför ta ett lån? Då kommer du ju bara använda de insparade pengarna till att betala tillbaka lånet senare + ränta
    Jag är inte insatt i detta alls men är inte bättre att ta ett vanligt lån än ett studielån? 
    Varför skulle det vara bättre att ta ett vanligt lån än ett CSN-lån?
  • tystlängtan

De första åren jag studerade behövde jag studielånet för att "leva". De sista åren fick jag dock tillräckligt från mitt extrajobb och min sambo hade dessutom fått jobb och vi hade inga problem att klara oss utan studielånet. Först tänkte jag "åh, vad skönt, då behöver jag inte ta mer lån", men ganska snabbt insåg jag fördelen med att plocka ut pengarna när man ändå kan till en sådan billig ränta. Jag valde att spara i fonder som växte mer än studielånet växte (även efter skatt räknat), så jag tjänade iaf någon tusenlapp på det.

Sedan bestämde vi oss för att flytta till en bostadsrätt och la pengarna jag sparat undan till kontantinsatsen och därefter fortsatte jag att ta fullt lån och använda hela lånet till att amortera av på bolånet. Jag tog alltså ett lån till ca 1,5% ränta för att betala av ett lån på ca 3% ränta (2,1% efter skattereduktion) så jag fortsatte att tjäna pengar på att ta studielån.

Det jag vill ha sagt är att jag förstår din idé helt och har gjort precis så som du funderar på att göra. Jag är inte så väl insatt i fonder och aktier, så för mig är Avanza Zero ett bra val när jag fondsparar (en indexfond helt utan avgifter). Öppnade ett konto där nyligen, var väldigt enkelt att göra direkt via nätet.

• Stokke

Självklart kan du ta lånet eller bidraget och sätta undan pengarna.

• gueess
    snedtak skrev 2013-10-28 16:54:38 följande:
    Varför skulle det vara bättre att ta ett vanligt lån än ett CSN-lån?
    Hört att det ska vara bättre ränta. men efter denna tråd verkar det som om studielån har lägre ränta?
  • Cizi
    gueess skrev 2013-10-29 02:05:10 följande:
    Hört att det ska vara bättre ränta. men efter denna tråd verkar det som om studielån har lägre ränta?

Studielån har bättre ränta, de räknas generellt generösare när banker gör boendekalkyler för lån osv också. Min sambo kommer under sina studier ta studielån för att betala av vårat bostadslån.
    gueess skrev 2013-10-28 16:49:52 följande:
    Förutsättningen är ju att du antingen sätter in pengarna på ett konto med bättre ränta än csn-lånet eller att du tex betalar av ett annat lån med högre ränta. Och jag vet inga lån som har så låg ränta.
  • Mint
    gueess skrev 2013-10-29 02:05:10 följande:

Studielån är det generösaste lånet man kan ta. Det är rentav så att man tjänar pengar på att ha en skuld hos CSN och låta sparpengarna ligga på sparkontot, mot att betala av CSN-lånet snabbare.
  • sigill
    snedtak skrev 2013-10-28 16:08:44 följande:

Fast det är ju inte bara det man ska tänka på. Man får inte glömma det viktiga, nämligen att studiemedelsveckorna är begränsade. Tar man ut dem så är de borta sen! Om man då behöver omskola sig senare i livet finns de inte kvar, inte ens om man har betalat tillbaka de gamla lånen. Och som äldre är det ju i regel ännu svårare att leva på luft (vilket TS ska göra?)
  • sigill
    Mint skrev 2013-10-29 08:16:01 följande:

Studielån är det generösaste lånet man kan ta. Det är rentav så att man tjänar pengar på att ha en skuld hos CSN och låta sparpengarna ligga på sparkontot, mot att betala av CSN-lånet snabbare.
    Nej, så är det inte längre. Så var det förr, då betalade man en viss procent (4%) av sin inkomst. Sedan ganska många år är det ändrat, och nu ska allt vara återbetalt inom en viss tid. Det behöver inte alls vara särskilt fördelaktigt.
  • tystlängtan
    sigill skrev 2013-10-29 18:46:33 följande:
    Fast det är ju inte bara det man ska tänka på. Man får inte glömma det viktiga, nämligen att studiemedelsveckorna är begränsade. Tar man ut dem så är de borta sen! Om man då behöver omskola sig senare i livet finns de inte kvar, inte ens om man har betalat tillbaka de gamla lånen. Och som äldre är det ju i regel ännu svårare att leva på luft (vilket TS ska göra?)
    Fast om man ändå tänker ta bidragsdelen så går ju veckorna åt ändå, särskilt då är det ju smart att även ta lånet och spara de pengarna - ifall man skulle behöva dem senare när studiemedelsveckorna är slut.
    sigill skrev 2013-10-29 18:48:38 följande:
    Nej, så är det inte längre. Så var det förr, då betalade man en viss procent (4%) av sin inkomst. Sedan ganska många år är det ändrat, och nu ska allt vara återbetalt inom en viss tid. Det behöver inte alls vara särskilt fördelaktigt.
    Fast återbetalningstakten/beloppen påverkar ju inte huruvida det är fördelaktigt att spara pengarna jämfört med att betala av snabbare. Det är ju fortfarande räntan som avgör det. Eller vad menar du? (För övrigt kan man även med de nya lånen få betala av med 5% av sin bruttoinkomst om man är yngre än 49 år och 7% om man är äldre, se www.csn.se/aterbetala/nedsattning/inkomst. Förstår dock fortfarande inte vad det har med saken att göra)

• Grande Rock
    tystlängtan skrev 2013-10-29 19:09:40 följande:
    Fast om man ändå tänker ta bidragsdelen så går ju veckorna åt ändå, särskilt då är det ju smart att även ta lånet och spara de pengarna - ifall man skulle behöva dem senare när studiemedelsveckorna är slut.

Fast återbetalningstakten/beloppen påverkar ju inte huruvida det är fördelaktigt att spara pengarna jämfört med att betala av snabbare. Det är ju fortfarande räntan som avgör det. Eller vad menar du? (För övrigt kan man även med de nya lånen få betala av med 5% av sin bruttoinkomst om man är yngre än 49 år och 7% om man är äldre, se www.csn.se/aterbetala/nedsattning/inkoms t. Förstår dock fortfarande inte vad det har med saken att göra)

Med de gamla lånen skrevs restskulden av om man inte hunnit med till pension med de fyra procenten, det är numera borttaget.
    The Devil Stole the Beat from the Lord
  • tystlängtan
    Grande Rock skrev 2013-10-29 19:43:03 följande:
    Med de gamla lånen skrevs restskulden av om man inte hunnit med till pension med de fyra procenten, det är numera borttaget.
    Ok, men det är ju fortfarande så att om man kan få en bättre avkastning på pengarna (efter skatt) genom att spara dem på ett sparkonto eller liknande än vad räntan på lånet är, så är det fördelaktigt att satsa på det framför att betala av snabbare. Dessutom kan man fortfarande få restskulden avskriven, fast först när man är 68 år (enligt sidan jag försökte länka till i förra inlägget, men där det av någon anledning kom in ett mellanslag och "förstörde" länken).
  • Grande Rock
    tystlängtan skrev 2013-10-29 19:54:19 följande:
    Ok, men det är ju fortfarande så att om man kan få en bättre avkastning på pengarna (efter skatt) genom att spara dem på ett sparkonto eller liknande än vad räntan på lånet är, så är det fördelaktigt att satsa på det framför att betala av snabbare. Dessutom kan man fortfarande få restskulden avskriven, fast först när man är 68 år (enligt sidan jag försökte länka till i förra inlägget, men där det av någon anledning kom in ett mellanslag och "förstörde" länken).

Med nuvarande lån skall skulden betalas av över en period på max 25 år. Har du vid teckanande av lån mindre än 25 år kvar till 68 års ålder är det på den tiden lånet ska betalas av.

Har du skuld kvar vid 68 beror det isf på att du fått nedsättning under återbetalningsperioden.

Med det gamla lånet betalar du 4% av din inkomst tills lånet är återbetalt eller tills du går i pension.

Jag vill påstå att det är en signifikant skillnad mellan lånetyperna.

• snedtak
    Grande Rock skrev 2013-10-29 21:19:39 följande:

Med nuvarande lån skall skulden betalas av över en period på max 25 år. Har du vid teckanande av lån mindre än 25 år kvar till 68 års ålder är det på den tiden lånet ska betalas av.

Har du skuld kvar vid 68 beror det isf på att du fått nedsättning under återbetalningsperioden.

Med det gamla lånet betalar du 4% av din inkomst tills lånet är återbetalt eller tills du går i pension.

Jag vill påstå att det är en signifikant skillnad mellan lånetyperna.

Det är en signifikant skillnad, dvs. inte lika förmånligt som det var förr. Men fortfarande det mest förmånliga lånet man kan ta.
  • Grande Rock
    snedtak skrev 2013-10-29 22:27:35 följande:
    Det är en signifikant skillnad, dvs. inte lika förmånligt som det var förr. Men fortfarande det mest förmånliga lånet man kan ta.
    Javisst, det har jag inte sagt något om
Svar på tråden Fullt studielån under 3 år och spara allt. Söker tips på sparform.