Juice istället för frukt?
Hej!
Har ju fått rekommendationer att äta minst ett halvt kilo frukt om dagen... men inga frukter (nästan) smakar bra, tycker jag! Kan man dricka fruktjuicer (tex apelsinjuice) "istället"? Någon som vet?
Hej!
Har ju fått rekommendationer att äta minst ett halvt kilo frukt om dagen... men inga frukter (nästan) smakar bra, tycker jag! Kan man dricka fruktjuicer (tex apelsinjuice) "istället"? Någon som vet?
Varför har du blivit rekomenderad att göra det?
Jag lever typ på frukt numera och tycker att det är det enda som går ner.
Klart du kan! Tex Brämhults och Tropicana är ju ren färskpressad frukt, så det blir ju samma sak.
Juice innehåller mycket socker, även den färskpressade eftersom fruktsockret blir koncentrerat. Dessutom mättar ju frukt mer än juice.
Jag tror inte att det är riktigt samma sak, fast jag vet inte. Det beror på kanske vilken juice. De flesta juicer har tillsatser med både socker och andra ämnen som inte frukter har. Har du provat att göra en fruktsallad? provat exotiska frukter?? Fast ett halvt kilo lät inte så värst mycket...tre banenr och tre kiwisar så voila... ...och det är myyyycket mindre än vad jag äter frivilligt av frukt varje dag (är tokig i frukt just nu).
Varför blev du rekommenderad det förresten??
Tänkte skriva precis som Annione att juice innehåller grymt mycket socker, inte bra! Om jag var du skulle jag köpa ett gäng apelsiner och annan frukt och mixa ihop lite eller pressa till juice, lite mer jobb men du slipper sockret.......
Det finns en juice som enbart består av apelsin.. Inget socker, inget koncerveringsmedel..
Hundra procent apelsin..
Den är lite surare men jag älskar den.
Den kostar oxå lite mer men vaddå?
Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter....
Annione--Hur kan fruktsockret bli mer koncentrerat bara för att frukten är pressad?
Om du ska äta mer frukt för att få i dej nyttiga ämnen så går det hur bra som helst att dricka juice istället- Om du ka äta mer frukt för att få i dej mindre socker (dvs frukt istället för godis typ) så är det inte lika bra med juice.
Testa melon och såna frukter, jag gillar inte heller frukt i allmänhet, äter kanske 3-4 st i månaden normalt sett och det är typ bara bananer. Men honungsmelon var godare :)
Okej, tack för svaren och tipsen! Då ska jag prova en del färskpressade juicer! Och fruktsallad! Melon lät också gott, har jag inte ätit på länge Problemet med apelsiner och clementiner är, tycker jag, att en del är supergoda och en del superäckliga... Men det vet man inte innan man skalat dem... Och bananer klarar jag inte av... Men kiwisar går ner, men det blir ju ett gäng om man ska få i sig ett halvt kilo
Rådet att äta minst ett halvt kilo frukt om dagen har jag fått bl.a. från en broshyr från mvc där det står hur man bör äta som gravid, dels ur boken "Vänta barn" (Gothia) som jag också fick på mvc när jag anmälde att jag var gravid. Där står på s. 29 att man bör äta minst ett halvt kilo frukt, grönsaker och rotfrukter. (Så det är klart, grönsaker väger ju lite också, men ändå! Tycer det är svårt att få i sig det där varje dag...)
Det är inte bara vitaminerna som är bra, utan också fibrerna som håller igång magen, och dem förlorar du om du dricker juice istället för äter frukt. Du kanske kan prova göra fruktsallad? Eller skiva i ett päron i en sallad?