Juice istället för frukt?
Hej!
Har ju fått rekommendationer att äta minst ett halvt kilo frukt om dagen... men inga frukter (nästan) smakar bra, tycker jag! Kan man dricka fruktjuicer (tex apelsinjuice) "istället"? Någon som vet?
Hej!
Har ju fått rekommendationer att äta minst ett halvt kilo frukt om dagen... men inga frukter (nästan) smakar bra, tycker jag! Kan man dricka fruktjuicer (tex apelsinjuice) "istället"? Någon som vet?
Okej, tack för svaren och tipsen! Då ska jag prova en del färskpressade juicer! Och fruktsallad! Melon lät också gott, har jag inte ätit på länge Problemet med apelsiner och clementiner är, tycker jag, att en del är supergoda och en del superäckliga... Men det vet man inte innan man skalat dem... Och bananer klarar jag inte av... Men kiwisar går ner, men det blir ju ett gäng om man ska få i sig ett halvt kilo
Rådet att äta minst ett halvt kilo frukt om dagen har jag fått bl.a. från en broshyr från mvc där det står hur man bör äta som gravid, dels ur boken "Vänta barn" (Gothia) som jag också fick på mvc när jag anmälde att jag var gravid. Där står på s. 29 att man bör äta minst ett halvt kilo frukt, grönsaker och rotfrukter. (Så det är klart, grönsaker väger ju lite också, men ändå! Tycer det är svårt att få i sig det där varje dag...)
Jo det är sant, kanske att man kommer i närheten ändå... Jaja, nu ska jag ut och köpa färskpressade juicer, melon och vindruvor!
GODA NYHETER!
Köpte Tropicanas "Pure Premium Multivitamin Juice". Citerar från deras förppackning:
"Livsmedelsverket rekommenderar att man äter ett halvt kilo frukt eller grönsaker om dagen. Det många inte vet är att 1 dl juice kan räknas som en portion. Till exempel juice från Tropicana."
mammaE
Precis vad jag undrade också! Men jag tolkar det som att de med en portion menar dagsbehovet. Det är ju omöjligt annars att veta vad "1 portion frukt" är! Kanske en frukt? Men det är ju så stor skillnad mellan t.ex. en banan eller en kiwi!
Jag är också juice-missbrukare, men då av "vanlig", billigare juice (t.ex. "God morgon") som jag tror är utspädd med vatten. Jag tolkar det som att de med detta menar ren fruktjuice. Och gällande socker så oroar jag mig inte när det är fruktsocker - möjligen för tänderna då. Har allvarliga funderingar på att börja borsta tänderna 3 gånger om dagen nu när jag småäter och dricker så mycket
Men OJ, tack mammaE för varningen! Tjena, jag dricker alltid ett stort glas juice på morgonen och borstar såklart tänderna strax efter det! Att ingen tandläkare har sagt det till mig! Menmen, bättre sent än aldrig! Man lär sig något nytt varje dag!
Oj, vad många bra alternativ som har kommit som förslag! Smoothi lät gott, fast hur gör man?
Jennie
* Tack för "recept" på Smoothie!
* Ingen har sagt att ett halvt kg frukt, grönsaker och rotfrukter skulle vara detsamma som ett och ett halvt kg frukt.
* Om inte 1 dl juice motsvarar dagsbehovet, vad betyder då den texten som citerades tidigare i tråden? ("Livsmedelsverket rekommenderar att man äter ett halvt kilo frukt eller grönsaker om dagen. Det många inte vet är att 1 dl juice kan räknas som en portion. Till exempel juice från Tropicana.") Vad menas då med "1 portion frukt", om inte dagsbehovet?