• Anonym (Trött)

Utmattade binjurar?

Någon som känner igen sig i mina symptom?: Trött, trött, trött. Svårt att "vakna upp" på mornarna och svårt att sova om nätterna. Vaknar upp runt 3 varje morgon och svårt att somna in igen.

Sprött, omöjligt hår och tappar massa hår.
    Sköra naglar som skivar sig.
    Skrynkliga/rynkiga fingertoppar, som om dom vart för länge i vatten. Förutom på mornarna, den första timmen efter att ha stigit upp.
    Svullen under ögonen, särskilt på mornarna.
    Depression och panikkänslor, känsla av vanmakt och katastrof.
    Noll sexlust. Verkligen zero. Bortblåst. Blir nästan äcklad av tanke på sex eller närhet och gulligull.
    Dimmig i hjärnan till och från och glömsk och tappar ofta ord.
    Orkar inte längre träna alls, fastän jag var en hardcore träningsfantast för bara nåt år sen. Numera är jag bara lealös och orkar typ bara ligga på soffan. Muskelmassa som försvinner och jag blir mer och mer degig i kroppen, slapp och dallrig.
    Förstoppad.
    Har läst lite om vad som kan hända om binjurarna är utmattade och allt verkar stämma in. Men att det liksom är en diagnos som "sitter i huvudet", dvs inte många läkare tar det på allvar. Det enda test för detta är nåt slags 24 timmars salivatest för att kolla dygnets kortisol, som är lågt på mornarna hos en utmattad och får en topp efter klockan 23.00. Är det någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Utmattade binjurar?
  • Lisastina

ja!

jag testades för detta för ett par år sedan och har fått behandling och mår MYCKET bättre. Behandlingen är låga doser av kortison, så låga att det läkarna har roblem med är att så låga doser enligt dem inte borde funka. (!!)
    Det är sant att det bara är några få läkare som tar sig an detta. Privat och kostar mycket. (=INGEN f-kasseanslutning alls)

Sömn: Nivåerna av kortisol (vakenhormon) och melatonin (sömnhormon)  skall växla, och den ena sorten liksom pushar den andra, men vid binjureutmattning har man låga nivåer av båda, man är kemiskt sett (i hjärnan alltså) bara halvvaken resp. halvsovande. 

Binjurar, sköldkörtel och könskörtlar och hjärnan hänger ihop. Ofta får dåliga binjurar sköldkörteln att knäcka ihop. Att det "sitter i huvudet" är på sitt vis sant; det går (för vissa iallafall ) att genom yoga stressa ner och åstadkomma vila för trötta binjurar på så sätt. Eller så tillsätter man lite hormon, hur man än gör, så är det hela ett kretslopp, i stort sett var man än griper in, så förbättrar man på alla stationerna. Grejen är att det är f-n så mycket svårare att yoga sig till resultat än att börja med de  hormonproducerande körtlarna...
    (dock skall man, om sköldkörteln är paj, inte börja med den, utan med binjurarna, för då kan man stressa systemet ännu mer) 

Det du kan göra på egen hand är att jobba på sömnen. Köp melatonin, det kroppsegna sömnhormonet, så får du sova på riktigt, då får du förutsättningar för att vara vaken på riktigt. I Sverige krävs recept, men i tex usa så står det på vitaminhyllan. Köp på nätet. ( tex vitanatural.net
    Behöver du mer hjälp med sovandet: köp på nätet 5-HTP, det är en byggsten för serotonin. (sk Lyckopiller ser till att mindre serotonin går förlorat, men gör inte att mer bildas, men detta är alltså ett ämne som ökar produktionen) 

Vitamin b kan du också ta, i rejäla doser. Samt vitamin D och magnesium. 
    Är du kvinna? isåfall kan bristande lust bero på fel balans mellan östrogen och progesteron. Progesteronkräm av vegetabiliska råvaror finns också till köps på Internet, tex krämen Progesterall. Progesteronet sjunker med åldern, och med påfrestningar och stress. 

Räkna med minst tre månader innan det blir resultat! Eftersom hela systemet påverkas, tar det tid innan ett organ blivit bättre och hunnit påverka ett annat. 

• Anonym (Trött)

Hej och tack så mycket för ditt utförliga svar och tips! Ska testa det där 5-HTP! Jag bor i USA, så melatonin är inga problem att få tag på. Och ska försöka göra sånt jag njuter av, typ långa höstpromenader i lugn takt ( känner mig som en hundraåring) Tack igen! :)

• Lisastina

hej igen! 
    bor du i USA är möjligheterna till behandling MYCKET större!

Jag vet inte några läkare, men det finns en barnmorska, Mia Lundin, googla på henne, hon är svensk och har en hemsida, säljer tillskott och har skrivit boken The female brain gone insane. Hon har jobbat med detta  i 20 år, tror hon är i kalifornien, men det kanske går att få tips på läkare på annat håll om du bor i en annan delstat. 

• Anonym (Trött)

Tack Lisastina och Hypo för era tips också! Jo, jag vet att det finns många läkare som gärna behandlar en här även om en testresultat är inom gränserna, att man snarare blir behandlad efter de symptom man har. Funderar på att söka upp en holistic läkare här. jag behöver hjälp, hela mitt liv har förvandlats in till en av dom där drömmarna man har ibland, där man måste springa, men kan inte. Kan inte röra på sig alls. :( Ska definitivt kolla upp denna Mia Lundin. Tack alla som svarat!

• Anonym (Medkännande binj)

Hoppas du funnit bra hjälp nu. Det finns massor med informtaion här www.drlam.com/index.php om binjureutmattning och vad man bör veta. Det kan gå riktigt illa om man chansbehandlar.
    Som Lisa-stina sa ska man inte behandla sköldkörteln om binjurarna är slut- Då tar de slut på riktigt. Sköldkörteln kan vara en bieffekt av binjureutmattningen.
    Själv har jag haft alla de problem du räknat upp (och några till).
    Jag gjorde en hårmineralanalys när jag började vakna upp varenda natt med extrema vadkramper.
    Har lärt mig mycket från detta. Mineralbalansen i kroppen kan verkligen rubbas när binjurarna slutar producera kortisol och aldosteron m.m. Det sistnämnda kan leda till att man förlorar kalium, och därefter kalium med all vätska som drivs ut. Och det är mycket onyttigt. Magnesiumrist ger kramper. Både havssalt och magnesiumtillskott gör undervärk när man har riktigt rubbad mineralbalans. Men man måste hjälpa binjurarna med mineraler och vitaminer som de behöver vid rätt tillfälle. Behövs nog en engagerad kostexpert som hjälper till. I alla fall här i Sverige. Från primärvården får man inte mycket hjälp. De tar gärna blodprov, men de ger bara ögonblicksbilder som inte hjälper till att förstå så mycket i såna här lägen.
    En sak som hjälpt mig sova väldigt gott om natten är några nävar sötmandlar stax innan läggdags (ocj lite pumpakärnor, massor med magnesium).
    C-vitamin och B-vitamin är väldigt viktigt för binjurarnas välmående (främst B5 och B6). Även E-vitamin är viktigt. Men många andra vitaminer och mineraler har betydelse, och det skiljer sig från person till person vad man behöver så det bör definitivt kollas upp innan man skickar ner en massa tillskott i kroppen som kan göra saker värre.

Lycka till och läs www.drlam.com/index.php och goola adrenal fatigue. Finns mycket bra info på engelska

Svar på tråden Utmattade binjurar?