Utmattade binjurar?
Någon som känner igen sig i mina symptom?: Trött, trött, trött. Svårt att "vakna upp" på mornarna och svårt att sova om nätterna. Vaknar upp runt 3 varje morgon och svårt att somna in igen.
Sprött, omöjligt hår och tappar massa hår.
Sköra naglar som skivar sig.
Skrynkliga/rynkiga fingertoppar, som om dom vart för länge i vatten. Förutom på mornarna, den första timmen efter att ha stigit upp.
Svullen under ögonen, särskilt på mornarna.
Depression och panikkänslor, känsla av vanmakt och katastrof.
Noll sexlust. Verkligen zero. Bortblåst. Blir nästan äcklad av tanke på sex eller närhet och gulligull.
Dimmig i hjärnan till och från och glömsk och tappar ofta ord.
Orkar inte längre träna alls, fastän jag var en hardcore träningsfantast för bara nåt år sen. Numera är jag bara lealös och orkar typ bara ligga på soffan. Muskelmassa som försvinner och jag blir mer och mer degig i kroppen, slapp och dallrig.
Förstoppad.
Har läst lite om vad som kan hända om binjurarna är utmattade och allt verkar stämma in. Men att det liksom är en diagnos som "sitter i huvudet", dvs inte många läkare tar det på allvar. Det enda test för detta är nåt slags 24 timmars salivatest för att kolla dygnets kortisol, som är lågt på mornarna hos en utmattad och får en topp efter klockan 23.00. Är det någon som känner igen sig?