Utmattade binjurar?
Hoppas du funnit bra hjälp nu. Det finns massor med informtaion här www.drlam.com/index.php om binjureutmattning och vad man bör veta. Det kan gå riktigt illa om man chansbehandlar.
Som Lisa-stina sa ska man inte behandla sköldkörteln om binjurarna är slut- Då tar de slut på riktigt. Sköldkörteln kan vara en bieffekt av binjureutmattningen.
Själv har jag haft alla de problem du räknat upp (och några till).
Jag gjorde en hårmineralanalys när jag började vakna upp varenda natt med extrema vadkramper.
Har lärt mig mycket från detta. Mineralbalansen i kroppen kan verkligen rubbas när binjurarna slutar producera kortisol och aldosteron m.m. Det sistnämnda kan leda till att man förlorar kalium, och därefter kalium med all vätska som drivs ut. Och det är mycket onyttigt. Magnesiumrist ger kramper. Både havssalt och magnesiumtillskott gör undervärk när man har riktigt rubbad mineralbalans. Men man måste hjälpa binjurarna med mineraler och vitaminer som de behöver vid rätt tillfälle. Behövs nog en engagerad kostexpert som hjälper till. I alla fall här i Sverige. Från primärvården får man inte mycket hjälp. De tar gärna blodprov, men de ger bara ögonblicksbilder som inte hjälper till att förstå så mycket i såna här lägen.
En sak som hjälpt mig sova väldigt gott om natten är några nävar sötmandlar stax innan läggdags (ocj lite pumpakärnor, massor med magnesium).
C-vitamin och B-vitamin är väldigt viktigt för binjurarnas välmående (främst B5 och B6). Även E-vitamin är viktigt. Men många andra vitaminer och mineraler har betydelse, och det skiljer sig från person till person vad man behöver så det bör definitivt kollas upp innan man skickar ner en massa tillskott i kroppen som kan göra saker värre.
Lycka till och läs www.drlam.com/index.php och goola adrenal fatigue. Finns mycket bra info på engelska