• Semlan83

Kan man koka upp vattnet i vattenkokaren?

Hej! Ska stödmata min son på snart fyra veckor med ersättning. Kan man köra det i vattenkokaren (blir det varmt nog?) eller måste man koka det på spisen? Sen läste jag nånstans att det är ofräscht att köra vattnet i vattenkokaren då det blir bakterier vid själva öppningen. Nån som vet? Sen undrar jag: ska man ställa in flaskorna med kokhett vatten i kylskåp direkt eller ska det svalna först? Om man vill förvara menar jag.

• Svar på tråden Kan man koka upp vattnet i vattenkokaren?
  • Lady Paraplyh

Jag värmde bara vattnet i mikron så det blev ljumet. Att koka vattnet låter komplicerat och onödigt, vi har ett av världens bästa dricksvatten i Sverige.

• Jimman

Sverige har världens bästa vatten ja , ändå hände det att det finns bakterier i vattnet o folk blir sjuka av det ! En så liten skulle jag koka vatten åt oavsett !

• Frontline

Om du bor kommunalt så kört i micron det räcker, bor du på landet ska du nog koka det...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Lovisa09

I Sverige är vattnet väldigt rent så egentligen behöver man inte koka det men riktlinjerna säger att man ska koka vattnet tills de är fyra månader. Jag använde vattenkokare, kokade upp nån liter vatten och hällde i en tillbringare. Lät det svalna en stund och sen in i kylen. Så räckte det en bra bit in på dan. När jag tillredde det sen värmde jag flaskan till ättemperatur i micron!

• EllisBell

Man behöver inte koka. Helt onödigt. Men om du bara skall stödmata är mitt tips att köpa tetrapack. Vill du behålla amningen skall du ändå inte ge allt för mycket och tetra är både enklare och mer praktiskt. Tex kam man ha det på sängbordet eller i väskan att bara hälla i flaskan eftersom det funkar utmärkt att drickas rumstempererat.

• Simon 681

Det är klart att det räcker med vattenkokare för att koka vatten.

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Breakdown

Jag har ingen micro så jag tar kallt vatten ut kranen och blandar med kokt vatten till lagom ättemperatur. Vi har så bra dricksvatten i Sverige att jag är inte det minsta orolig.

• LadyViolette

Menar du att kokpunkten för vattnet ändras när det kokar i vattenkokare till skillnad från spisen? Eftersom du undrar om det blir varmt nog?

• skogstjejen19

Jag kokar i vattenkokare.

Har Östersunds vattenproblem i huvudet, ganska många blev ju sjuka innan kommunen gick ut och informerade om att något var fel på det kommunala vattnet.

Skulle aldrig våga chansa till en bebis trots att vi i Sverige har väldigt bra vatten.

Skulle nog lita mer på vattnet om jag hade eget brunn.

• frökenelisabeth
    LadyViolette skrev 2013-10-29 07:37:15 följande:
    Menar du att kokpunkten för vattnet ändras när det kokar i vattenkokare till skillnad från spisen? Eftersom du undrar om det blir varmt nog?

Jag har förstått det som att ifall det finns bakterier i vattnet och man vill vara säker på att de dör, så ska man koka vattnet i ett par minuter. En vattenkokare håller ju sällan vattnet vid koktemperatur mer än ett par sekunder. Kanske är det som ts menar?

Oftast behöver man nog inte koka vattnet, men det händer ju ibland att dricksvatten kontamineras.
  • Semlan83
    frökenelisabeth skrev 2013-10-29 07:48:56 följande:
    Jag har förstått det som att ifall det finns bakterier i vattnet och man vill vara säker på att de dör, så ska man koka vattnet i ett par minuter. En vattenkokare håller ju sällan vattnet vid koktemperatur mer än ett par sekunder. Kanske är det som ts menar?

Oftast behöver man nog inte koka vattnet, men det händer ju ibland att dricksvatten kontamineras.

Ja det var därför jag undrade.
  • läkarstudent

Diskar man vattenkokaren dagligen så blir det inte fler bakterier på den än i en vanlig kastrull. Sedan kan man låta den koka upp vattnet flera gånger efter varandra, så blir den totala koktiden längre.

This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
Svar på tråden Kan man koka upp vattnet i vattenkokaren?