• Gysell

Ofostrig graviditet- dela erfarenheter och tankar

Har nyligen fått veta i vecka 12+1 att jag hade en tom fostersäck men inget foster. Åkte in akut pga blödning och hade typ inga graviditetssymptom kvar och var inställd på att "ok, det blir nog ingen bebis denna gång, jag har nog fått MA (misted abortion) så när hon säger att det inte finns nåt foster och inte heller funnits så var det så overkligt. Hade aldrig hört talas om att man kan vara gravid utan att det finns ett foster. Fick komma tillbaka för en 2:nd oppinion och sedan skrapning. Ingen jag berättat för har vetat vad ofostrig graviditet är för något. Känns ensamt faktiskt! Någon som vill utbyta erfarenheter och tankar kring detta?

• Svar på tråden Ofostrig graviditet- dela erfarenheter och tankar
  • Det vackraste

Gravid har du varit. Moderkakan och fostersäcken har utvecklats men inte fostret. Det händer ibland och då går det fel i början redan i 3.e - 4.e veckan så att embryodelen aldrig utvecklas. Men moderkakan växer och ger positiva gravtest. Kroppen reagerar som en normal graviditet i början och vet ju inte att själva embryot inte finns. Beklagar... Lycka till med kommande försök!

• Gysell

Tack detvackraste för din omtanke. Vad ofostrig graviditet är för något vet jag vid det här laget . Vill utbyta erfarenheter och tankar med någon/några som vart med om det för att det är svårt smälta då det fortfarande efter 5 dagar känns så overkligt. Och ännu mer overkligt känns det när ingen ens hört talas om det. Ingen verkar ens ha läst om det.

• Det vackraste

"Tyvärr" har jag ingen personlig erfarenhet av det. Det är inte så vanligt men sett trådar om det förut. Kommer säkert någon snart.

• Linda 28

jag var med om en ofostrig graviditet för två år sedan. läkaren sa till mig att det hade tillbakabildats och att det var en tom fostersäck. det hela började med småblödningar i vecka 9 , tre dagar senare fick kom allt ut, tyvärr....

• Anonym (Samma sits)

Jag var med om samma sak i april iår. Skulle haft BF nu i oktober 😞. Vi åkte in en fredag då jag började blöda kvällen innan. Blöder väldigt mycket. Läkaren ser en graviditet i 11-12 veckan men inget foster. En till läkare kommer in och ser samma sak. Det var fruktansvärt. Jag får välja om jag vill stanna kvar och få tabletter gör att gå igång kroppen att stöta ut allt eller om jag vill komma tillbaka på måndag morgon. Vi har två barn sen innan då 6 och 4 år och känner att det blir enklast att fixa barnvakt hela måndag. Så vi åker hem med sorg. Helgen löper på. Tyvärr får jag natten mot måndag fruktansvärda värkar och inget hjälper men jag härdar ut och vi åker in måndag morgon. Eftersom inget hänt under helgen och med mina värkar borde kroppen stött ut deg beslutar de att sätta upp mig på op för skrapning. En lång väntan få kl är 9 och jag går tid först 15.30. Allt går bra dock även att det var väldigt jobbigt. Jag blöder ca 1 v efteråt och känner 14 dagar efter att jag har ägglossning och meneden kommer precis en månad efter ingreppet. Skönt att veta att kroppen funkar. Dock tar det tills för 3 veckor sen att bli gravida på nytt. Eller ha idag är vi i v 6+1. Åkte in idag på VUL då jag började blöda i helgen igen och var säker på att det var missfall eller samma som sist men istället såg läkaren två hinnsäckar med aktivitet i båda. Nu är det bara hålla tummarna stenhårt att det härbärgen denna gång även att vi då blir 4 barnsföräldrar istället för 3. Vi har nu alltså 2 fullbordade graviditeter utan komplikationer sedan ofosterlig och nu denna i v 6+1.

• Gysell

Linda28: tog det lång tid för dig att smälta beskedet? Har du fått barn efter det?

• Gysell

Anonym(samma sits): Grattis till plusset :) håller tummarna för er. Roligt med tvillingar! Har läst att det kan ta ett tag innan mensen och ägglossningen kommer i fas igen. Får se hur lång tid det tar för mig.....jag fick oxå vänta väldigt länge på sjukhuset innan jag skrapades, ca 5 timmar. Men var otroligt pigg efter ingreppet och blev utskriven efter drygt en timme. Jag har en son som är 2. Han är mina stora lycka här i livet :)

• Linda 28
    Gysell skrev 2013-10-30 19:33:57 följande:
    Linda28: tog det lång tid för dig att smälta beskedet? Har du fått barn efter det?

Detta var mitt andra missfall så känslomässigt var jag väl lite inställd på det.  Efter det har jag har ett utomkvedshavandeskap och kämpar fortfarande med att kunna bli gravid.  Efter ett tag så slutar man gråta. Finns inte tårar kvar kan man säga. Man har blitt härdad av det man har gått igenom.  Har inga barn sen innan....

• Gysell

Linda28: vad tråkigt för er att det tar sån tid för er att bli föräldrar. Hoppas ni plussar snart och att det blir en fullbordad graviditet.

• Bettan

Gysell: jag var med om precis samma sak i september. Skulle på första UL i vecka 12 men fostersäcken var tom:( Den mättes till storleken motsvarande v.9. Hade inte heller hört talas om denna typ av mf tidigare. Det är ju en typ av ma men det hade jag inte heller riktigt koll på vad det var. Jag trodde att missfall innebar smärta och mycket blödningar. Det var min första graviditet och missfall var ju sånt som bara "händer andra". Vid nästa graviditet kommer jag att göra tidigt VUL, skulle samma sak mot förmodan hända igen kan man iaf göra något åt det tidigare. Har aldrig känt mig så lurad i hela mitt liv, och av ens egen kropp!

Dessutom är en av mina bästa vänner gravid, vi skulle haft BF med 5 dagars mellanrum . Hon har fortfarande kvar sin knodd i magen. Är självklart glad för hennes skull men det har gjort det jobbigare för mig att gå vidare. Som tur är bor vi inte i samma stad så är lite lättare att bearbeta det då. 

Jag blev också skrapad. Var på efterkontroll hos gyn 3v senare och då såg hon att ÄL var på g. Fick rådet att avvakta en mens innan vi börjar försöka igen. Mensen kom i söndags. Fick lite annorlunda PMS symtom än vanligt. Kände tex av vagt illamående en dryg vecka innan mensen dök upp och brösten svullnade inte upp och ömmade på sidorna som de annars gör innan mens istället svullnade vårtgårdarna och bröstvårtorna stod rakt ut! Har också haft mer långdragen mensvärk (brukar annars bara vara dag 1&2). Men det är väl mycket som händer i kroppen omställningsmässigt efter ett mf. Om du inte redan har gjort det så boka in en tid hos gyn för efterkontroll. För mig kändes det skönt att veta att allt var som det ska.

Du är inte ensam! det här är mycket vanligare än vad man tror och det är säkert många "vanliga" missfall som är ofostriga bara det att kvinnan inte vet om det om man inte gjort vul/ul innan. Samtidigt får man försöka se det från den ljusa sidan: vi vet nu att vi KAN bli gravida:)

Svar på tråden Ofostrig graviditet- dela erfarenheter och tankar