• Anonym (ny i stan)

Förskolor i Uppsala vilka är bra/sämre?

Ny i stan men en sambo som är från Uppsala. Ska ställa barnet i kö men vill scanna läget lite. Vill helst ha Reggio Emilia, kom gärna med andra förskoletips. Vi bor hyfsat centralt. Så vilka förskolor ska man undvika? Och vilka är bra ( små grupper, engagerad personal, mycket aktiviteter såsom natur, kultur mm? Skriver anonymt så vi slipper outa någon!

• Svar på tråden Förskolor i Uppsala vilka är bra/sämre?
  • Anonym (Tips)

Ringares förskola är bra

• Anonym (Fsklärare)

Alla Uppsalas kommunala förskolor är mer eller mindre Reggio-inspirerade. Alla får utbildning inom pedagogisk dokumentation till exempel som är RE-influerat. Det finns en tjänst på Uppsalas hemsida där du kan jämföra förskolor utifrån vad föräldrar svarat på flräldraenkät bl a. Men mitt tips - hälsa på och känn stämningen. Plus läs på hemsidan förstås

• brokig
    Anonym (Fsklärare) skrev 2014-01-02 03:35:43 följande:
    Alla Uppsalas kommunala förskolor är mer eller mindre Reggio-inspirerade. Alla får utbildning inom pedagogisk dokumentation till exempel som är RE-influerat. Det finns en tjänst på Uppsalas hemsida där du kan jämföra förskolor utifrån vad föräldrar svarat på flräldraenkät bl a. Men mitt tips - hälsa på och känn stämningen. Plus läs på hemsidan förstås
    Men en grundpelare i RE är väl att materialet ska finnas tillgängligt för barnen. På de kommunala syskonavdelningar jag varit på kan man av naturliga skäl inte jobba så eftersom ettåringarna tuggar i sig materialet som de äldre barnen kan arbeta med.
  • Anonym (Tips)

Mina två döttrar och min son har gått där och vi är jättenöjda. Rent och fint, bra perdagoger och om barnet har kissat eller bajsat ner sig får barnet hjälp direkt

• Anonym (ny i stan)

Kul att ni delar med er! Vi har precis flyttat igen och bor nu på Luthagen (främre delen). Verkar svårt med RE förskolor men tycker att både Tittut (som ligger fel för oss nu) och Plantan (omöjlig att få plats på) verkade trevliga då jag var dit på minibesök. Ringarens förskola ska jag försöka besöka. Fortsätt gärna tipsa!!

• Anonym (ny i stan)
    brokig skrev 2014-01-02 00:58:27 följande:
    Tittut i Flogsta är Reggio Emilia och väldigt genusmedvetna. De har fin lunch och en rolig utemiljö som skiljer sig från många andra förskolor.Vi fick tyvärr inte plats där när min son började. Fasanen är också omtyckt och duktiga på genus. Avråder starkt från Lilla Akademia i Universitetskvarteren. De verkar enbart vilja tjäna pengar.

Lilla Academia verkar så bra utifrån sett tyvärr känns det så långt från Re man kan komma. Men du är inte den första jag hört att pengarna ska vara viktigaste för den här verksamheten, usch.
    brokig skrev 2014-01-05 12:56:05 följande:
    Men en grundpelare i RE är väl att materialet ska finnas tillgängligt för barnen. På de kommunala syskonavdelningar jag varit på kan man av naturliga skäl inte jobba så eftersom ettåringarna tuggar i sig materialet som de äldre barnen kan arbeta med.

Brokig, precis så säger en god vän till mig som arbetar som pedagog inom förskola, inte i Uppsala dock. Sen är det skillnad på pedagoger som "brinner för", har arbetat och vidareutvecklats i flera år för Re-pedagogik jämfört med de förskolor som blir "tvingade" till att arbeta efter den.
  • Anonym (Fsklärare)
    brokig skrev 2014-01-05 12:56:05 följande:

Fast många kommunala förskolor delar ju in barnen i grupper och kan anpassa detta med tillgänglighet av material. Alla förskolor har eller kommer att börja arbeta kring de pedagogiska miljöerna i alla fall
  • Anonym (Intressant)

Svårt detta tycker jag. Bor också i Luthagen. Bara varit på en fs än så länge och tittat men ska fortsätta kolla upp flera.

• Anonym (Fsklärare)

Glinets föräldrakooperativ ligger i Luthagen, (fast bortre) Kan kanske vara något då jag är ganska säker på att de är RE-inspirerade.

• Anonym (2barnsmor)

Bra tråd!
    Vi håller på att försöka skola in vår son på Täljstenes förskola, avdelning Tallen. Jag blir förskräckt över hur rörigt det stundtals är, hur mycket de två (av fyra) förskolelärarna får kämpa för att hålla ordning, hur lite pedagogik de hinner med och hur ofta någon i personalen är borta på möte, utbildning mm. Stundtals lämnas flera ett- och tvååringar själva i lekrummen (där de större barnen kan plocka ner saxar mm) när personalen klär av och byter blöjor på övriga. Det är en grupp på 20 barn varav ca 13 är runt två eller yngre. Min son gillar att gå dit men vägrar att lämnas själv. Personalen har inte tid att ge honom det förtroende han behöver för att kunna lämnas där. Vi har nu (efter två veckor) ställt honom i kö på Uppsala montessori i Eriksberg. Den har jag hört gått om och de har en längre inskolningstid, vilket min son behöver.
    Jag vet dock att det är många föräldrar och barn som är nöjda med Tallen! Och de har ett separat rum för de äldre barnen där de (oftast) får ha sina projekt i fred.      

Svar på tråden Förskolor i Uppsala vilka är bra/sämre?