• Cecese

Behöver dela av vardagsrummet men osäker hur när det är gipsväggar och gipstak

Jag sover i vardagsrummet och kommer antagligen att få göra det länge till (minst 10 år om inget mirakel händer). Jag har sängen bakom soffan vilket funkar bra men nu skulle jag vilja få upp ett draperi bakom soffan så det blir lite mer som ett sovrum och lite mer privat. 

Men hur ska jag göra för att det ska hålla när det är gipsväggar och gipstak? Jag vill helst ha gardinsprial http://www.clasohlson.com/se/Gardinspiral/31-53 eftersom det är en enkel och billig lösning men hur fäster jag krokar så det håller? Vill ju inte att det helt plötsligt ska trilla ner... Eller är en skena bättre? Det är ca 3,5 m som ska avdelas så det lär ju behöva avlastas även i mitten vilket gör att jag behöver krokar eller nåt i taket. 

Så snälla hjälp mej som inte är så händig. Jag är van att leva ihop med en händig man som fixade det mesta så nu står jag lite ställd när jag ska göra det själv. 

• Svar på tråden Behöver dela av vardagsrummet men osäker hur när det är gipsväggar och gipstak
  • Hummeldummel

Kan du inte ta skenan kvartal från Ikea? Är det gipstak är det ju relativt enkelt att sätta upp med plugg så det håller bra. Då kan du även dra fram eller tillbaka..

• Eleonor01

Dignitet heter en stålvajer på Ikea som du kam sätta på väggarna högst upp mot taket. Jag har den hemma å du behöver inte använda 5 m vajer utan kan korta den. Funkar fint att hänga ett draperi på om man e osäker på gipset i taket. 99kr som hittat!! :) denna fixar du lätt själv att sätta upp å det är lättare att fixa hålen i väggen än taket om du ska ta bort den.

• Cecese

tyvärr har jag ingen möjlighet att fara till ikea men tack för tipsen så ska jag se om det finns nåt liknande här i butikerna. Men vad är det för pluggar man använder i gips? Finns det pluggar man inte behöver förborra för jag har ingen borrmaskin (iof så kan jag säkert i värsta fall låna).

Svar på tråden Behöver dela av vardagsrummet men osäker hur när det är gipsväggar och gipstak